• 0

Holding wel of geen BTW plicht

Sinds een paar jaar werk ik veel samen met een andere ondernemer. Dit bevalt ons beide erg goed en hebben een paar maanden geleden besloten onze activiteiten echt te bundelen in een BV. Wij hebben beide 50% van de aandelen in de werkmaatschappij ondergebracht in een holding. Echter verschillen onze persoonlijke situaties nogal en willen wij om die reden de "strikt persoonlijke zakelijke kosten" zoals auto-, telefoon- en verzekeringskosten onder brengen in de holding.

 

Zodat wij feitelijk zelf kunnen bepalen hoe wij onze inkomsten uit de management fee gebruiken.

 

Ons idee is om beide 40% van ons resultaat in de werkmaatschappij als management fee vanuit de holdings te factureren. Zodat wij met de resterende 20% wat "spek op het bot" in de werkmaatschappij kunnen kweken.

 

Nu zijn de BV's opgericht, de inschrijvingen bij de KvK geregeld en de vaststelling wat betreft de belastingplichten ontvangen.

 

Echter hebben nu beide holding BV's een vrijstelling voor de BTW ontvangen. Dit zou volgens mij betekenen dat wij de BTW op de eerdergenoemde kosten in de holding dus ook niet kunnen terugvragen.

 

Kan ik deze vaststelling nog aanvechten en met welk argument kan ik dat indien mogelijk doen.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Marcel,

 

Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik heb afgelopen maand zelf ook een holdingstructuur opgericht en ook in mijn geval is de holding niet als BTW plichtig beoordeeld.

 

Aangezien in de holding diverse kosten gemaakt worden (auto, administratie, etc) en de holding mij uitleent aan de werkmaatschappij leek mij de holding ook BTW plichtig. Volgens de belastingdienst kun je geen bezwaar aantekenen tegen hun oordeel, maar kun je inderdaad wel een verzoek indienen, inmiddels is dat verzoek onderweg.

 

Hoe is dat bij jou afgelopen? Heb je lang moeten wachten op een reactie? Deden ze moeilijk?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.