• 0

(volgens mij) makkelijke balansvraag voor IB 2011

Vorig jaar heb ik voor het eerst IB ingevuld over 2010 (met hulp van een accountant). Hier kwam uit:

 

Saldo: winst-en-verliesrekening: 1017

Totale inkopen en bedrijfskosten: 1810

Privestorting: 793

Liquide middelen (overzicht activa):

begin boekjaar: 0

eind boekjaar: 1810

Ondernemingsvermogen (overzicht passiva):

begin boekjaar: 0

eind boekjaar: 1810

 

Voor 2011 geldt:

 

Totale inkopen en bedrijfskosten: 3446

Privestorting: 358

 

Hoe ziet nu mijn liquide middelen/ondernemingsvermogen balans eruit?

 

Is het bedrag begin boekjaar nu gelijk aan 1810 en komt daar nu gewoon 3446 bij? Blijft dit zich opstapelen tot in de eeuwigheid bij wijze van spreken?

Wat gebeurd er met de winst, komt die nog ergen terug in de balans?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De liquide middelen zijn de daadwerkelijke liquide middelen. Denk bijvoorbeeld aan het saldo op de bankrekening en in de kas.

 

De winst komt niet terug als balanspost, maar in principe wel in het verschil tussen het eigen vermogen op de balans aan het begin en einde van het jaar. Als alles klopt, is het eigen vermogen aan het eind van het jaar, gelijk aan het EV aan het begin van het jaar, plus de winst, minus de privé-opnames. Maar als dat nou niet klopt, dan weet je dat er ergens een foutje in geslopen is. Misschien ben je een privé-opname vergeten, bijvoorbeeld.

 

Let op dat eigen vermogen vaak niet hetzelfde is als de liquide middelen. Als je bijvoorbeeld € 1000 aan liquide middelen hebt, maar nog een openstaande inkoopfactuur of BTW voor € 500, is het eigen vermogen maar € 500. Andersom telt een vordering (zoals een openstaande verkoopfactuur) niet mee bij de liquide middelen (je hebt het geld immers niet), maar wel voor het eigen vermogen.

 

Dus hoe ziet jouw balans er nu uit? Dat kan je het beste bepalen aan de hand van de feitelijke situatie. Hoeveel geld staat er op de rekening en zit er in de kas? Welke facturen staan er open? Andere schulden of vorderingen? Waarde van eventuele investeringen?

 

Heb je overigens diensten of producten geleverd met BTW? Het valt mij op dat er namelijk geen BTW op de balans terug komt. Als je diensten levert die met BTW, heb je eigenlijk altijd op 1 januari een BTW-schuld: je bent de BTW immers verschuldigd, maar je hebt het nog niet afgedragen.

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt voor het nemen van de tijd om mij te beantwoorden, het helpt mij heel erg!

 

Allereerst, ik val onder de KOR en hoef geen BTW af te dragen of te vermelden.

 

Ik heb al het geld inderdaad overgemaakt naar mijn prive rekening want daar leef ik van, ik begreep dat dit gewoon kan bij het hebben van een eenmanszaak. Als ik het goed begrijp klopt het volgende:

 

Voor 2011 geldt:

Saldo winst-en-verliesrekening: 3446

Totale inkopen en bedrijfskosten: 3804

Privestorting: 358

 

Eigen vermogen (overzicht passiva):

begin boekjaar: 1810 (eind boekjaar 2010)

eind boekjaar: 1810 + 3446 + 358 - prive opname = 5614

 

Ik had geen openstaande vorderingen, stel mijn liquiditeiten en eigen vermogen waren gelijk aan elkaar.

 

Als ik bijvoorbeeld nog 200 in de kas/op rekening stond eind 2011, dan is mijn priveopname gelijk aan 5414? Hier hoef ik dus verder geen extra belasting over te betalen neem ik aan?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al het geld inderdaad overgemaakt naar mijn prive rekening want daar leef ik van, ik begreep dat dit gewoon kan bij het hebben van een eenmanszaak.

 

Dat klopt. Je mag gewoon alles opnemen wanneer je wil.

 

 

Als ik bijvoorbeeld nog 200 in de kas/op rekening stond eind 2011, dan is mijn priveopname gelijk aan 5414? Hier hoef ik dus verder geen extra belasting over te betalen neem ik aan?

 

Hier doe je een gevaarlijke aanname: je gokt dat alles klopt, en leidt dan de privé-opnames af uit het verschil. Maar dat betekent ook dat als er iets niet klopt in de boekhouding, je dat nu verstopt in de privé-opnames. Het is beter om daadwerkelijk te bepalen welke opnames er gebeurd zijn. Als dat inderdaad € 5414 blijkt te zijn, klopt het allemaal. Maar als er eigenlijk maar € 5000 aan privé-opnames waren, is de vraag waar die € 414 gebleven is, en moet je dat uitzoeken.

 

Je betaald bij een eenmanszaak belasting over de winst. Welke privé-opnames of -stortingen gedaan zijn heeft geen invloed op de belastingheffing. Ik weet niet precies wat de reden is dat je de balans en privé-opnames moet opgeven bij de aangifte - mijn beste gok is dat het helpt met het detecteren van fraude of een slechte boekhouding. Maar iemand anders hier weet daar vast meer over.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, ik val onder de KOR en hoef geen BTW af te dragen of te vermelden.

 

Waarom niet vermelden? Je zult het moeten "vermelden " op de (laatste) BTW aangifte.

Ik neem aan dat je het KOR voordeel ook als opbrengst opgenomen hebt (vermelden ;)) in je V&W rekening.

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Robinhood01,

 

Ik vrees dat je een aantal zaken door elkaar haalt en daardoor wellicht tot een geheel foutieve aangifte komt.

 

Allereerst is het vreemd dat in 2010 een bedrag van 1810 vermeld wordt als inkopen en bedrijfskosten wat gelijk is aan het saldo van de liquide middelen in de balans.

Deze liquide middelen zijn opgebouwd uit het saldo winst van 1017 en de prive stortingen ad. 793.

 

Dit zou betekenen dat er in 2010 geen privé opnamen zijn en dat de eventuele KOR in het V&W saldo is opgenomen.

De omzet zou dan 2.827 geweest zijn.

 

Gezien je opmerking over de BTW vermoed ik dat je, vooralsnog, vrijgesteld bent van BTW door de geringe omvang van je onderneming en dan is de KOR niet van toepassing.

 

Voor 2011 vermeld je een bedrag van 3.804 aan inkopen en kosten en een resultaat van 3.446 en dus een omzet van 7.250.

(De 3.446 is het bedrag wat je als inkomen op moet geven aan de belastingdienst.)

 

Op je eindbalans dien je nu het bedrag te vermelden wat er werkelijk aan liquiditeiten aanwezig is.

Daarnaast dient er een eventuele investering of voorraad op de balans vermeld te worden. (Dit kan vervolgens ook van invloed zijn voor je resultaat )

Zonder schulden is het saldo van deze posten gelijk aan je eigen vermogen.

 

Volgens je aanname gaat het enkel om een saldo van 200 en een eigen vermogen van 200.

 

De prive opname komt per saldo uit op 1810 (Beginsaldo) + Saldo winst 3.446 -/- 200 (Eindsaldo) = 5056.

 

Ik hoop dat deze toelichting het voor je wat duidelijker maakt.

 

Gezien mijn eerst opmerking kan ik het niet nalaten om je te adviseren om toch een en ander even voor te leggen bij een boekhouder om daarmee vergissingen te voorkomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.