• 0

IT-bijproducten

Beste HL-ers,

 

Dit forum lees ik al een jaar bijna iedere dag, maar dit is mijn eerste posting hierzo ;D

 

Eerst het 'probleem': bij het opzetten van mijn e-business site hebben de programeurs een aantal 'bijproducten' ontwikkeld, die in potentie elk op zichzelf al voor een groot deel van de omzet van een willekeurig IT-bedrijf kunnen zorgen. Eén van deze bijproducten is een mailingapplicatie (ApnaMail) die verrassend genoeg goed werkt voor derden. De paar klanten die ik viavia hiervoor heb zijn er zeer tevreden mee. Eén van de klanten is een afdeling van een grote multinational in de olie industrie.

 

De kwesties:

(1) Deze klant heeft een balletje opgegooid of wij deze applicatie willen zetten op hun eigen servers ergens in Azie. Dat wil dus zeggen dat ze volledig toegang zullen hebben tot de source code en deze dus kunnen aanpassen en eventueel gebruiken voor andere afdelingen zonder onze tussenkomst. Moet ik hierop ingaan, en zo ja met welke randvoorwaarden? Moet ik een soort van licentie geven? Of een eenmalig bedrag vragen? Momenteel vragen we een abonnementsfee die halfjaarlijks wordt afgerekend op basis van de verzonden nieuwsbrieven.

 

(2) Ik wil de applicatie wel blijven gebruiken voor eigen doeleinden, dus hoe spijker ik dit jurisdisch eventueel dicht?

 

(3) Hoe bepaal ik de hoogte van het bedrag dat ik moet vragen?

 

(4) ApnaMail behoort niet tot de corebusiness, maar het zou zonde zijn als ik er niets mee zou doen. Wat zijn eventueel de mogelijkheden om er toch klanten mee binnen te halen zonder daar een volle (sales & administratieve-)dagtaak aan te hebben?

 

Benieuwd naar jullie ervaringen met dit soort kwesties!

 

Groet,

 

 

Tasneem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tasneem,

 

Ik ben geen expert. Maar is het niet een beetje "onhandig" om de sourcecode vrij te moeten geven als je een "standaard" applicatie verkoopt?

 

Maar buiten dat, ik weet niet wat voor soort bedrijf het is, waar je de applicatie aan verkoopt. Is het een eindgebruiker of een softwareontwikkelaar?

 

Als het een eindgebruiker is kan je overwegen een licentieovereenkomst af te sluiten, waarbij ze de software "voor eigen gebruik" mogen gebruiken en aanpassen, maar dat je jouw code en de producten die daaruit voortvloeien niet mogen verkomen of op andere wijze aan derden ter beschikking stellen.

 

Als het softwareontwikkelaar zijn, en ze betalen genoeg, kan je overwegen de hele applicatie en alle rechte aan hen te verkopen. Zo niet, laat ze dan maar zelf iets ontwikkelen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als ze het op hun eigen servers willen draaien lijkt het me niet ondenkbaar dat ze een slag willen maken- schaalvergroting of actiever met jullie applicatie "dingen doen".

Het is dus goed mogelijk dat ze niet alleen maar die overplaatsing willen omdat ze dat handiger vinden, maar omdat ze bijvoorbeeld een tien-, twintig- of vijftigvoud van de activiteiten willen verrichten met jullie applicatie dan dat ze nu doen, en ze geen zin hebben om jullie ook een veelvoud te betalen.

 

Je zou eens een rekensommetje moeten maken met "gederfde inkomsten" als je volledig afstand doet van je applicatie, vermenigvuldigd met het potentieel aan actie dat ze kunnen ondernemen met je applicatie.

Uiteraard zal je dit niet volledig kunnen laten betalen door die partij, maar het geeft je wel een idee van wat je verkoopt.

 

De voorwaarden die je stelt hangen nauw samen met je branding-plannen ten aanzien van ApnaMail (mogen ze het OlieMail gaan noemen?), je groeiscenario voor de applicatie, voor je eigen toko en de rol van ApnaMail daarin (het lijkt me wel een teken dat OlieWinkel je app wil inlijven :) enzovoorts.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Tasneem,

 

Ik ben geen expert. Maar is het niet een beetje "onhandig" om de sourcecode vrij te moeten geven als je een "standaard" applicatie verkoopt?

 

Maar buiten dat, ik weet niet wat voor soort bedrijf het is, waar je de applicatie aan verkoopt. Is het een eindgebruiker of een softwareontwikkelaar?

 

Als het een eindgebruiker is kan je overwegen een licentieovereenkomst af te sluiten, waarbij ze de software "voor eigen gebruik" mogen gebruiken en aanpassen, maar dat je jouw code en de producten die daaruit voortvloeien niet mogen verkomen of op andere wijze aan derden ter beschikking stellen.

 

Als het softwareontwikkelaar zijn, en ze betalen genoeg, kan je overwegen de hele applicatie en alle rechte aan hen te verkopen. Zo niet, laat ze dan maar zelf iets ontwikkelen.

 

Het bedrijf is een eindgebruiker (multinational) met een eigen IT-afdeling. Voor mij is het ook een raadsel waarom ze het niet zelf hebben gebouwd/ in standaardpakket gekocht. Ze gaan nu hun hele IT-gebeuren outsourcen naar Maleisie ofzo en willen deze applicatie 'meenemen'.

 

De applicatie was in eerste instantie alleen bedoeld voor eigen gebruik, en behoort verder ook niet tot onze core-business. Het is nu dus een afweging of ik er eenmalig een bedrag voor vraag en er verder geen omkijken meer naar heb, of dat ik een licentie geef met daarbij alle rompslomp.

 

Het probleem is dat ApnaMail niet behoort tot mijn vaste bedrijfsactiviteiten, en de beslissing die ik nu neem bepaalt dus of ik ApnaMail tot een kernactiviteit van mijn bedrijf moet gaan rekenen of niet. Geef ik het in licentie, dan kan ik ApnaMail beter actief gaan marketen en andere klanten binnenhalen. Verkoop ik het eenmalig, dan blijft het daarbij en hou ik het bij mijn andere activiteiten.

 

Klinkt beetje ingewikkelder dan het is denk ik .......

 

Groet,

 

 

Tasneem

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik denk dat een overeenkomst, waarbij je de sourcecode overdraagd voor "eigen gebruik" het beste is. Geen verantwoordelijkheid en de vrijheid om zelf met je applicatie verder te werken.

 

De juristen op dit forum moeten je maar helpen met de details.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als ze het op hun eigen servers willen draaien lijkt het me niet ondenkbaar dat ze een slag willen maken- schaalvergroting of actiever met jullie applicatie "dingen doen".

Het is dus goed mogelijk dat ze niet alleen maar die overplaatsing willen omdat ze dat handiger vinden, maar omdat ze bijvoorbeeld een tien-, twintig- of vijftigvoud van de activiteiten willen verrichten met jullie applicatie dan dat ze nu doen, en ze geen zin hebben om jullie ook een veelvoud te betalen.

 

Je zou eens een rekensommetje moeten maken met "gederfde inkomsten" als je volledig afstand doet van je applicatie, vermenigvuldigd met het potentieel aan actie dat ze kunnen ondernemen met je applicatie.

Uiteraard zal je dit niet volledig kunnen laten betalen door die partij, maar het geeft je wel een idee van wat je verkoopt.

 

De voorwaarden die je stelt hangen nauw samen met je branding-plannen ten aanzien van ApnaMail (mogen ze het OlieMail gaan noemen?), je groeiscenario voor de applicatie, voor je eigen toko en de rol van ApnaMail daarin (het lijkt me wel een teken dat OlieWinkel je app wil inlijven :) enzovoorts.

 

 

 

Annedien,

 

Bedankt voor dat 'rekensommetje'. Ik denk dat ik ze gewoon drie opties voor ga leggen:

(1) Een licentie voor gebruik, zonder dat ze aanpassingen in mogen doen (dit zal wel niet, want anders zouden ze deze vraag niet hebben voorgelegd);

(2) Een licentie waarbij ze alles mogen aanpassen en veranderen, maar niet aan derden ter beschikkng mogen stellen (optie welke De Witte voorstelde);

(3) Volledige eigenaar van de applicatie waarbij alle rechten worden afgestaan.

 

Het spreekt voor zich dat deze opties oplopend zijn in prijs. De derde optie is omdat de programmeurs al reeds met het idee rondlopen om de applicatie opnieuw te bouwen, met natuurlijk het één en ander aan aanpassingen. Dit zou dan een mooie stok achter de deur zijn om daar daadwerkelijk mee te beginnen.

 

Mocht ik hiermee echt de plank volledig misslaan, dan hoor ik het wel.

 

Groet,

 

 

Tasneem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.