• 0

Lening onder speciale voorwaarden, of verkoop van een dienst?

Goedenavond,

 

na heel wat lezen op HL ben een soortgelijke vraag nog niet tegengekomen.

 

 

Ik heb een investeringsidee beschreven met een nogal afwijkende eigenschap: de winst bestaat uit virtueel geld (bitcoin). Bitcoin is niet mijn idee. Het bestaat sinds 2009 en sinds 2011 in opmars voor online transacties wereldwijd.

 

Het is een systeem dat drijft op encryptie. Het aanbieden van rekenkracht aan het netwerk, wordt beloond met bitcoins. Bitcoins zijn geld waard.

 

Met gebruik van een speciale processor die eind 2012 op de markt komt, ga ik rekenkracht aan het netwerk toevoegen en bitcoins verdienen. Die processoren moet ik aanschaffen.

 

 

Ik heb enkele investeerders gevonden die in mijn plan geloven. Ik sta nu voor de keuze hoe ik afspraken met ze maak over de vorm van terugbetalen. De winst van mijn onderneming bestaat uit virtueel geld.

 

Ik weet nu niet hoe ik dit moet doen:

* een lening die ik terugbetaal in virtueel geld door winstdeling.

* verkoop ik een aandeel in dit project (nadeel: btw).

is er nog een andere constructie denkbaar?

 

 

Het gaat in totaal om ongeveer 9000 euro. Ik wil niet de verplichting aan gaan om in euro's terug te betalen, vanwege de afhankelijkheid van de koers van bitcoin naar euro.

 

 

In mijn huidige voorstel gaat alle opbrengst naar de investeerders, tot break even. Daarna krijg ik een marge op de opbrengst. En ik blijf eigenaar van de apparatuur.

De afspraken eindigen 31-12-2014, onafhankelijk van of het geleende bedrag volledig is terugbetaald.

 

 

Kan ik, belastingtechnisch bezien, een lening aangaan met eigen afspraken over terugbetaling?

 

 

Bedankt! Vriendelijke groet, Robert-Reinder Nederhoed

--

Bouwt mee aan een nieuw financieel systeem.

CEO Bitmymoney.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Nederhoed

 

Botcoins of euro's maakt voor het ondernemerschap niet uit. Leningen aangaan bij investeerders kun je op twee manieren belonen: winstafhankelijk of gewoon een vaste rente. Welke de juiste is, valt hier weinig advies over te geven. Winstafhankelijk heeft bij lage winsten als voordeel dat je lasten laag zijn, maar bij hoge winsten het nadeel dat de vergoeding procentueel fors hoger kan uitvallen dan een marktrente. Ik adviseer dan ook vaak dat een winstafhankelijke beloning wel een bovengrens moet hebben.

 

Nog even over het voorstel: alles wat je verdient gaat dus naar de investeerders totdat je break-even draait. Pas daarna verdien jij er iets aan. Denk daar even goed over na. Als alles naar de investeerder gaat totdat jij break-even draait loop je twee risico's:

 

1. welk deel van wat er naar de investeerders gaat is rente en wat is aflossing? Hoe hoger de rente des te verder ben jij van break-even.

2. als je nooit op break-even komt, werk je dus voor niets. In het ergste geval dus 2 jaar en 4 maanden vlijt voor nul opbrengst.

 

De lening zelf kan belastingtechnisch prima.

 

Ik heb wel gezonde twijfels bij de investeerders. Het gaat om 'maar' 9.000. De voorwaarden die gesteld worden, lijken echter op voorwaarden die horen bij een investering van 90.000. De investeerders gunnen zichzelf een nogal riante positie voor een bescheiden kapitaal.

 

Is crowdfunding niet iets voor jouw idee? Funders zijn meer bekend met bitcoins en hebben wellicht meer affectie met jouw plannen.

 

groet en succes

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost, dank voor je supersnelle, duidelijke antwoord.

 

Fijn om te horen dat dit op deze manier kan. Dat stelt me gerust.

 

 

En, ahum, ik heb zelf de voorwaarden opgesteld.

Het risico is behoorlijk groot, vandaar dat ik de mensen rijk bedeel.

Er komt voor mij nauwelijks arbeid bij kijken. De hardware staat in een serverruimte (waar ik af en toe heen moet), boekhouding en maandelijkse rapportages.

 

Maar, point taken. Misschien ben ik te bescheiden te werk gegaan. Mogelijk onderschat ik wat er bij komt kijken.

 

 

Crowdfunding had nog ik niet overwogen en zou hier ideaal voor zijn inderdaad. Daar zal ik me in verdiepen.

 

Nogmaals dank en fijne avond, Robert-Reinder

(ik zal hier tzt posten wat de uiteindelijke uitkomst is geworden)

--

Bouwt mee aan een nieuw financieel systeem.

CEO Bitmymoney.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.