• 0

Bedrijfsnaam veranderen

Beset mede ondernemers en ondernemenden:

 

Ik laat me graag bedienen door aanwezige expertise. Mijn probleem/uitdaging is als volgt. In de aanloop tot het eigen bedrijf heb ik een B.V. opgezet (QWERTY B.V.) en daarnaast een eenmanszaak (QWERTY), beiden (gaan) opereren met de handelsnaam QWERTY. Het marketing materiaal is op de handelnaam gericht (brochures, logo, visitekaartjes enz. enz.).

 

Nu heb ik een aantal eensgezinden gevonden die gezamenlijk verder willen gaan. Na enige discussie lijken we uit te komen op een LLP als de meest geschikte rechtsvorm. Echter, we willen bij de LLP wel het ontwikkelde marketing materiaal gebruiken en het liefst ook de QWERTY (handels)naam.

 

Welke optie zijn er volgens jullie? Kan ik bijvoorbeeld de naam van de BV en de eenmanszaak (eenvoudig en met beperkte kosten) aanpassen naar WASZX BV met daarnaast de eenmanszaak WASZX? Is het een idee om QWERTY LLP op te richten en QWERTY BV en de eenmanszaak te laten staan. Kom ik/wij later dan niet mogelijkerwijs met elkaar in de knel? Wat kunnen jullie adviseren?

 

Bijvoorbaat dank voor de bijdragen. Ik heb helaas al vier kantoren gebeld en ik wordt z.s.m. teug gebeld maar inmiddels wacht ik al bijna een hele werkweek!

 

Q.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de snelle reactie. Ik had er wellicht het volgende bij moeten vermelden.

 

De reden waarom de voorkeur uitgaat naar een LLP is dat er enerzijds sprake is van beperkte aansprakelijkheid (vergelijkbaar met een BV) maafr anderzijds er zonder al te veel gedoe partners in en uit kunnen stappen. Vazelfsprekend zou de situatie zich kunnen voordoen dat ik als medeoprichter er uit stap om andere (soort) activiteiten te ontplooien onder QWERTY BV en/of (de eenmanszaak) QWERTY. Daar zou het weleens onhandig kunnen als er 3 toko's zijn die de zlfde naam hanteren maar twee niets te maken hebben met de derde behalve en stuk geschiedenis. Om nog niet te speken over gedoe met domein namen.

 

Link naar reactie
  • 0

Gewoon goed (schriftelijk) vastleggen wie welke rechten op welke namen heeft. Ik kan me zo voorstellen dat je medepartners in de LLP er niet op zitten te wachten dat als zij met hard werken een goede naam hebben opgebouwd, jij ineens kan weglopen met die naam en hen volledig buitenspel kunt zetten. Tot nu toe heb je (kennelijk) immers nog niets gedaan met die naam.

 

Leg je niets vast, dan zal onder deze omstandigheden de LLP de naam als handelsnaam mogen gebruiken, omdat zij kennelijk de eerste zijn die ermee naar buiten treedt en ook daadwerkelijk handelt onder die naam.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.