• 0

Nieuwe zeer zuinige auto wel of niet BTW terugvorderen

Hallo,

 

Ik ben van plan om een Plug-in auto aan te schaffen. Hierbij ben ik met de vraag bezig of ik deze wel of niet voor de BTW in de onderneming zet. Standaard is het antwoord 'ja'. Echter, door de belastingregels lijkt me dat in dit specifieke geval minder gunstig. Dit omdat op de auto de KIA (28%), MIA (36%) en VAMIL (75%) van toepassing is.

 

Waarom twijfel ik?

Nieuwwaarde auto 45.000 euro waarvan grofweg 9.000 euro BTW.

 

Scenario 1: BTW terugvorderen betekent

euro 9.000 terug

Jaarlijkse bijtelling 2,7% op 45.000 = 1.215 euro

BTW autokosten aftrekbaar

 

Voor mijn onderneming betekent dit dat ik mijn omzet met 28%+36%+75% = 139 % * 36000 = 50.400 mag drukken

 

Scenario 2: BTW niet terugvorderen betekent

Jaarlijkse bijtelling 1,5% op 45.000 = 675 euro of op basis van daadwerkelijke verhouding

BTW autokosten aftrekbaar naar verhouding of volledig als je de 675 euro betaalt

 

Voor mijn onderneming betekent dit dat ik mijn omzet maximaal met 28%+36%+75% = 139 % * 45.000= 62.550 mag drukken

 

In een (zeer) goed jaar betekent het tweede scenario een direct voordeel van 12.150 euro door de regelingen die gelden. Daarnaast scheelt dit in forfetaire bijtelling jaarlijks 600 euro.

 

Mijn gevoel zegt me dat Scenario 1 nog steeds gunstiger is maar het blijkt niet direct uit de cijfers.

 

Kan iemand mij helpen.

 

vrgr

 

LSP

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je fout is dat het directe voordeel niet een cash voordeel is, maar je fiscale winst verlaagd en derhalve een belastingbesparing opleverd. Het voordeel in euro's is dit voordeel maal het belastingtarief (VPB of bij een IB onderneming rekening houdende met schijven, MKB winstvrijstelling enz). Het is dus ook mede afhankelijk van de hoogte van je winst. Zijn er nog meer investeringen in dit jaar dan is de KIA wellicht ook minder. De BTW van 9.000 daarentegen is wel als directe bespraking beschikbaar

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijn rechtsvorm is een eenmanszaak.

 

Belastingtarief 52%. Met toevoeging van Michel's punt levert dit dan eenmalig grofweg 5000 euro minder belasting op plus jaarlijks 500 euro minder BTW. Oftewel, btw aftrekken lijkt gunstiger te zijn.

 

Thxs!

 

vrgr

 

LSP

 

Link naar reactie
  • 0

Tja,

 

Da's dan weer een goed punt waarmee het verhaal weer wat wijzigt. Ik zal zo'n drie jaar met de auto rijden. Restwaarde schat ik dan op 20.000 euro, inc BTW. Met name omdat de belastingvoordelen tzt niet meer in dezelfde vorm van toepassing zijn zal de afschrijving wel wat harder gaan.

 

Netto betekent dit dat ik tzt weer 4.000 BTW moet betalen. Het BTW effect zou dan 5.000 direct worden.

Reken ik de overige posten mee dan betaal ik jaarlijks 500 euro (1,2%) meer forfait over drie jaar. Het BTW effect is dus 3500 netto.

 

In ieder geval nog steeds een voordeel ten opzichte van het andere scenario. Ook al omdat de KIA/MIA natuurlijk ook weer erbij komen (20.000 k. of 16.000 * (36%+28%) = saldo 2.000 euro) waarmee het netto effect van uit dit boekjaar nog maar 10.000 euro is. Netto Cash effect is dan nog maar 4.000 euro.

 

Uiteindelijk niet zo'n groot verschil tov BTW terugvorderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Denk er ook aan dat je als ervoor kiest om de BTW terug te vragen je ook de BTW uit alle onderhoud, brandstof en dergelijke terug kunt vragen. Daarom is ook je forfait hoger, dit word dus gedeeltelijk gecompenseerd door BTW die je terug krijgt mbt onderhoud en dergelijke.

 

Er zijn hele modellen om dit door te berekenen, maar is altijd achteraf pas duidelijk wat de beste beslissing is.

 

Zaken die ik ook mee zou wegen

- BTW terugvragen levert een aanzienlijk liquiditeitsvoordeel op (wellicht minder financiering nodig)

- De verkoop/inruilprijs vaak tegenvalt en tzt de af te dragen BTW dan ook weer meevalt.

Link naar reactie
  • 0

Denk er ook aan dat je als ervoor kiest om de BTW terug te vragen je ook de BTW uit alle onderhoud, brandstof en dergelijke terug kunt vragen. Daarom is ook je forfait hoger, dit word dus gedeeltelijk gecompenseerd door BTW die je terug krijgt mbt onderhoud en dergelijke.

Dat kan ook als je geen aanschaf-btw hebt afgetrokken - vraag je de btw op onderhoud, brandstof, etc. ook niet terug, dan heb je überhaupt geen btw-correctie: als er geen btw is teruggevraagd, valt er immers niets te corrigeren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.