Ik sta op het punt samen met mijn vrouw een drietal BV's op te richten, die we voor de belastingdienst als een fiscale eenheid willen laten zijn (voor OB en VpB). Het gaat om mijn werkmaatschappij ICT, die van mijn vrouw EDU en een holding EDICT die boven beide werkmaatschappijen hangt. Mijn vrouw en ik zijn allebei voor 50% eigenaar van de holding en de holding is voor 100% eigenaar van beide werkmaatschappijen.
Ik doe ICT consultancy en draai qua omzet gemiddeld per jaar E130.000 p/j (vanuit de ICT BV)
Mijn vrouw doet EDUcatieve bijscholing en draait gemiddeld E18.000 omzet p/j (vanuit de EDU BV)
Er zijn (buiten de fictieve loonkosten) nauwelijks kosten in de drie BV's, dus de winst (zonder loonkosten) voor de groep als geheel zal uitkomen rond E140.000.
Alhoewel ik al een drietal jaar ICT op opdracht basis doe, deed ik dat tot nog toe altijd o.b.v pay-rolling en betaalde ik me blauw aan loonbelasting over mijn bruto inkomen van E130.000, daar willen mijn vrouw en ik dus vanaf :) (mijn vrouw is overigens al langer part-time ondernemer maar dan vanuit een eenmanszaak).
Dus willen we drie BV 's oprichten, en het idee is om zowel voor mijn vrouw als voor mij E42.000 als fictief loon te verlonen vanuit de Holding, de Holding stuurt naar beide werkmaatschappijen management fee nota's naar de ene veel hogere nota's dan naar de andere, waarbij het bedrag van de management fee zodanig willen vaststellen dat de liquiditeiten binnen de werkmaatschappijen zo laag mogelijk zullen zijn.
O.b.v. de afroommethode (waarover ik gelezen heb op dit forum) komt het totale afroom percentage dan uit op E84.000 / E140.000 op 60%. (ik heb ergens op dit forum gelezen dat 55% to 60% wel redelijk is). Wat een medewerker in loondienst zou verdienen voor onze beide functies is naar mijn schatting; ±E75.000 bpj voor mijn functie en ±E8000 bpj voor mijn vrouw (dat komt samen ook weer uit rond het voorgenomen fictief loon van 2 keer E42.000)
Ik heb veel gelezen op dit forum, maar het gaat bijna altijd over één DGA, tegen wat voor mogelijk fiscale problemen kunnen wij oplopen als we voor voorgaande situatie BV structuur en fictieve loonbedragen kiezen?
Verder klopt het dat handiger is om de drie BV's als een fiscale eenheid te laten beschouwen, i.v.m. indienen van één VpB aangifte en minder accountants/administratiekantoor kosten?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
WilKoo
WilKoo
Hallo Allemaal,
Ik sta op het punt samen met mijn vrouw een drietal BV's op te richten, die we voor de belastingdienst als een fiscale eenheid willen laten zijn (voor OB en VpB). Het gaat om mijn werkmaatschappij ICT, die van mijn vrouw EDU en een holding EDICT die boven beide werkmaatschappijen hangt. Mijn vrouw en ik zijn allebei voor 50% eigenaar van de holding en de holding is voor 100% eigenaar van beide werkmaatschappijen.
Ik doe ICT consultancy en draai qua omzet gemiddeld per jaar E130.000 p/j (vanuit de ICT BV)
Mijn vrouw doet EDUcatieve bijscholing en draait gemiddeld E18.000 omzet p/j (vanuit de EDU BV)
Er zijn (buiten de fictieve loonkosten) nauwelijks kosten in de drie BV's, dus de winst (zonder loonkosten) voor de groep als geheel zal uitkomen rond E140.000.
Alhoewel ik al een drietal jaar ICT op opdracht basis doe, deed ik dat tot nog toe altijd o.b.v pay-rolling en betaalde ik me blauw aan loonbelasting over mijn bruto inkomen van E130.000, daar willen mijn vrouw en ik dus vanaf :) (mijn vrouw is overigens al langer part-time ondernemer maar dan vanuit een eenmanszaak).
Dus willen we drie BV 's oprichten, en het idee is om zowel voor mijn vrouw als voor mij E42.000 als fictief loon te verlonen vanuit de Holding, de Holding stuurt naar beide werkmaatschappijen management fee nota's naar de ene veel hogere nota's dan naar de andere, waarbij het bedrag van de management fee zodanig willen vaststellen dat de liquiditeiten binnen de werkmaatschappijen zo laag mogelijk zullen zijn.
O.b.v. de afroommethode (waarover ik gelezen heb op dit forum) komt het totale afroom percentage dan uit op E84.000 / E140.000 op 60%. (ik heb ergens op dit forum gelezen dat 55% to 60% wel redelijk is). Wat een medewerker in loondienst zou verdienen voor onze beide functies is naar mijn schatting; ±E75.000 bpj voor mijn functie en ±E8000 bpj voor mijn vrouw (dat komt samen ook weer uit rond het voorgenomen fictief loon van 2 keer E42.000)
Ik heb veel gelezen op dit forum, maar het gaat bijna altijd over één DGA, tegen wat voor mogelijk fiscale problemen kunnen wij oplopen als we voor voorgaande situatie BV structuur en fictieve loonbedragen kiezen?
Verder klopt het dat handiger is om de drie BV's als een fiscale eenheid te laten beschouwen, i.v.m. indienen van één VpB aangifte en minder accountants/administratiekantoor kosten?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag