• 0

Holding & Structuur

Ik ben al 10 jaar ondernemer in verschillende vormen en binnenkort start ik een nieuwe uitdaging.

Heb een beetje advies nodig bij het ontwerpen van een nieuwe structuur met een STAK, holding en 2x werk BV.

Even een kleine schets van de situatie.

 

Stichting Administratiekantoor XXX

             |

XXX Holding BV

| |

XXX Werk 1 BV XXX Werk 2 BV

 

 

Zonder STAK zou ik pensioen en vermogen opbouwen in de holding. Ook zou de holding dan 100% aandeelhouder en bestuurder zijn van de werk BV's. Echter is een STAK noodzakelijk.

 

(1) Waar bouwen we het pensioen en het vermogen op.

Gewoon in de holding of in de STAK?

 

(2) Waar liggen alle aandelen van elke rechtspersoon?

Werk BV's bij de holding en holding bij STAK?

 

(3) Wie (de rechtspersonen) gaat wie besturen?

Neemt de STAK het bestuur over elke BV of alleen in de holding, en neemt de holding het bestuur over de werk BV's?

 

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste JHN,

 

Ik vind je vragen nogal vreemd. Je zegt dat een STAK noodzakelijk is, maar uit je vraagstelling blijkt dat je helemaal niet weet wat een STAK inhoudt.

 

Misschien kun je eerst eens uitleggen waarom een STAK noodzakelijk is? Heb je al gehoord van de flex-BV (ingangsdatum 1 oktober). Die maakt de STAK m.i. overbodig.

 

Dat gezegd hebbende:

- Pensioen kun je het beste opbouwen in de Holding;

- De aandelen van de Holding worden geplaatst bij de STAK;

- De aandelen van de werk-BV's worden geplaatst bij de Holding;

- (Het bestuur van) de STAK bestuurt de Holding en dus indirect de werk-BV's.

 

Althans, dat is de meest gebruikelijk gang van zaken. Afwijkende regelingen zijn nl altijd mogelijk.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toevallig had ik laatst iemand aan de lijn die het ook over een STAK had. Die was nodig om de bestuurders (of tenminste één van beide broers) verzekerd te laten zijn voor de sociale verzekeringen. In bepaalde situaties kan een STAK daarvoor inderdaad van nut zijn, maar in andere situaties niet.

 

Het voordeel van een STAK boven een nieuwerwetse Flex-BV opzet is dat een STAK al een zeer bekend fenomeen is, dus het creeren van zo'n opzet zal al snel goedkoper zijn. Het wachten is dan ook op de situatie waarin er voor veel voorkomende Flex-BV-situaties kant en klare formats zijn waar nog maar een beetje maatwerk aan hoeft te worden toegevoegd. Maar misschien kan Johan GM ons vertellen of dergelijke formats er al zijn.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.