• 0

BTW afdragen in het buitenland

Regelmatig in- en verkopen wij gebruikte goederen in Frankrijk, Duitsland & België. De Nederlandse belastingdienst heeft aangegeven dat dat voor hen "fictieve intracommunautaire leveringen" zijn en dat we daarover in Nederland geen BTW hoeven af te dragen. Maar moeten we dat dan in het buitenland wel doen?

 

En wat als je iets inkoopt in Frankrijk en verkoopt in België. Hoe bereken ik dan de BTW? Over het algemeen gaat het nl. om marge in- en verkoop (van en aan particulieren). De verkoop is ook meestal op antiekmarkten of beurzen aan mensen die je niet kent. Verder kan ik zeggen dat het per land om relatief kleine bedragen gaat (tot ca. € 15000 per jaar). Hoop dat iemand kan helpen want ik heb al zoveel gezocht op internet maar kan het niet vinden. Het is altijd net even anders.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je iets aan particulieren op een markt in B, D of F verkoopt, dan ben je daar ook de BTW verschuldigd.

Je zal daar dus ook aangifte moeten doen.

 

Ik ken toevallig iemand die (op een markt in B) ‘in de kraag’ gevat werd door de plaatselijke fiscus en sindsdien dan ook daar aangifte doet. Ook gaat het om bedragen van niets.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de marge regeling dan ook van toepassing... Je hebt van de verkoper 'alleen' een verklaring nodig dat jij het hebt gekocht als zijnde particulier. Dus een bon met de naam en verdere gegevens van de verkoper....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als je iets aan particulieren op een markt in B, D of F verkoopt, dan ben je daar ook de BTW verschuldigd.

Je zal daar dus ook aangifte moeten doen.

 

Ik ken toevallig iemand die (op een markt in B) ‘in de kraag’ gevat werd door de plaatselijke fiscus en sindsdien dan ook daar aangifte doet. Ook gaat het om bedragen van niets.

 

 

Maar wat zijn dan de drempelbedragen waarover wordt gesproken op de site van de belastingdienst: link.

Link naar reactie
  • 0

Dat is hier niet van toepassing (dat geldt bij afstandsverkopen).

Je bent helemaal geen BTW in NL verschuldigd als je op een markt in België gaat staan, maar in België.

 

Niet als je onder de grens van afstandverkopen blijft, dan blijf je gewoon in het Nederlandse BTW systeem

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Van de belastingdienst ontving ik een brief waaruit ik citeer:

 

Als een handelaar zijn gebruikte goederen enz. vanuit Nederland overbrengt naar een aander EU-land en daar verkoopt, valt deze verkoop in het andere EU-land onder de margeregeling. De overbrenging zelf leidt tot een fictieve intracommunautaire levering in Nederland. In deze situatie mag de winstmarge op nihil worden gesteld, zodat de handelaar wegens de overbrenging geen omzetbelasting verschuldigd is.

 

Als de handelaar de globalisatieregeling toepast (d.w.z. de regeling gebruikte goederen wordt voor elk belastingtijdvak toegepast), moet de vergoeding voor de fictieve intracommunautaire levering(en) worden gesteld op het bedrag dat de handelaar bij aankoop voor die goederen heeft betaald.

 

De overbrenging leidt niet tot een intracommunautaire verwerving in het EU-land van bestemming. Indien wordt afgezien van toepassing van de margeregeling, dan verricht de handelaar in Nederland een communautaire levering, belast tegen het nultarief en in het EU-land van bestemming een belaste intracommunautiare verwerving.

Link naar reactie
  • 0

Van de belastingdienst ontving ik een brief waaruit ik citeer: (...)

 

Ja, dat staat in de wet.

Maar dat gaat over het overbrengen van de goederen van het ene naar het andere land, niet de verkoop zelf (aan een particulier op een markt in een ander EU land).

 

En let op: als op de Duitse site over 'Belastingdienst' gesproken wordt, dan bedoelen zij de BD in Duitsland.

Link naar reactie
  • 0

Dan mag je volgens mij blij zijn dat de Duitse fiscus dat niet door had.

 

Ik zal je sterker vertellen: de regeling voor afstandsverkopen geldt helemaal niet voor goederen die met toepassing van de margeregeling verkocht worden.

Dus ook had je (zoals bij afstandsverkopen het geval is) de goederen via postorder/webshop of zoiets geleverd aan Duitse kopers (en niet via beursen in D), dan waren de drempelbedragen ook niet van toepassing geweest.

 

Maar het is best ingewikkeld, dus misverstanden liggen op de loer.

 

Tot slot een (praktijk)voorbeeld uit Elsevier BTW almanak:

“Een handelaar heeft van particulieren in Nederland voor € 2500 grammofoonplaten gekocht. Hij neemt deze mee naar een beurs in Duitsland en verkoopt ze aldaar aan particulieren voor in totaal € 3500. Hij is nu in Duitsland omzetbelasting verschuldigd over zijn winstmarge (incl. omzetbelasting) van € 1000.”

 

Dus kennelijk zijn er EU afspraken om de margeregeling toe te passen voor alle landen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan mag je volgens mij blij zijn dat de Duitse fiscus dat niet door had.

 

Ik zal je sterker vertellen: de regeling voor afstandsverkopen geldt helemaal niet voor goederen die met toepassing van de margeregeling verkocht worden.

Dus ook had je (zoals bij afstandsverkopen het geval is) de goederen via postorder/webshop of zoiets geleverd aan Duitse kopers (en niet via beursen in D), dan waren de drempelbedragen ook niet van toepassing geweest.

 

Maar het is best ingewikkeld, dus misverstanden liggen op de loer.

 

Tot slot een (praktijk)voorbeeld uit Elsevier BTW almanak:

“Een handelaar heeft van particulieren in Nederland voor € 2500 grammofoonplaten gekocht. Hij neemt deze mee naar een beurs in Duitsland en verkoopt ze aldaar aan particulieren voor in totaal € 3500. Hij is nu in Duitsland omzetbelasting verschuldigd over zijn winstmarge (incl. omzetbelasting) van € 1000.”

 

Dus kennelijk zijn er EU afspraken om de margeregeling toe te passen voor alle landen.

 

 

Dit waren dan weer geen marge goederen. De Duitse fiscus vond het Oke. schriftelijk bevestigd. Alleen omdat de omzet (toen computers) snel omhoog ging hebben wij later op de Nederlandse BV een Duits BTW nummer gekregen. En weer veel later hadden wij een Duitse GmbH met een eigen BTW nummer...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.