• 0

Welke dienstverband met mijn werknemer

Beste mensen,

 

Ik loop een beetje vast met het kiezen van een diensverband voor met een medewerker van mij.

 

Door een ongeluk kan ik niet meer geheel werken in mijn bedrijf en heb ik via de verzekering een medewerker een half jaar contract mogen bieden voor 24 uur pw.

 

In het cointract is opgenomen dat zij haar vakantie geld en uren uitbetaald krijgt.

 

Echter dit is voor ons beiden totaal niet bevallen.

Mijn motto nu is zelfs: Je wenst je ergste vijand nog geen personeel toe!

Zij heeft geen vrijheid meer in het opnemen van vrije dagen en ik kan haar niet zomaar vrij geven daar ik haar volgens contract 24 uur moet bieden.

 

Momenteel heb ik nog geen problemen als ze ziek zou worden daar ik niet voor de kosten op hoef te draaien.

Echter ben ik nu reeds bezig met de toekomst.

Daar mijn bedrijf snel groeiend is wil ik haar niet laten gaan.

Maar mocht het zo zijn dat de verzekering stopt dan zou ik haar over moeten/willen nemen, maar ik kan het me niet veroorloven als ze langdurig ziek wordt.

En ook al is mijn bedrijf groeiende, dit kan ook ineens instorten (momenteel heb ik per week vele aanmeldingen, maar dit kan ineens verminderen/stoppen).

 

Wat ik graag wil is meer flexibiliteit.

- Als ze vrij wil dat ik haar dit zonder problemen kan geven.

- Als ze in een week meer of minder uren werkt dat dit zonder problemen kan.

 

Ideaal zou zijn dat zij zelf zzper wordt en ik haar in kan huren, maar heb het idee dat ze dit niet ziet zitten.

Nu heb ik ook gekeken naar Payroll, maar dit is veel duurder dan haar zelf aannemen, kunnen jullie mij Payroll bedrijven aanraden die niet hoog in prijs zitten?

Mischien het contract dusdanig veranderen dat het wel in onze werkwijze past, maar welke opzet dan?

 

Wat raden jullie aan?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wat ik graag wil is meer flexibiliteit.

- Als ze vrij wil dat ik haar dit zonder problemen kan geven.

- Als ze in een week meer of minder uren werkt dat dit zonder problemen kan.

Als jij daar verder ook geen probleem mee hebt, kun je die toch prima regelen met een nul-uren contract of een soort van flexibel contract, waarin een minimum aantal uren staat vast gelegd. Als jullie verder wel happy zijn met elkaar op persoonlijk en zakelijk vlak, dan zou ik niet zo ingewikkeld doen en onderling goede afspraken maken over het een en ander en dat contractueel vastleggen. Ik heb niet zo heel veel verstand van dienstverbanden en contracten, maar volgens mij is dit prima allemaal te regelen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michelle,

 

U bent tevreden over de werknemer en omgekeerd.

Waarom dan afscheid nemen van deze goede kracht en constructie (andere constructies hebben, zo u heeft gezien, ook zo hun nadelen).

 

Waar u niet over tevreden bent is mij echter nog niet geheel helder.

Vakantiegeld moet gewoon uitbetaald worden (WML of CAO). Ik zie hier geen alternatief voor.

Vakantiedagen mogen voor wat de wettelijke (minimum)dagen betreft tijdens een dienstverband niet/nimmer in geld vergoed worden, zij moeten echt genoten (kunnen) worden. Bij een einde dienstverband nog openstaande vakantiedagen moeten echter wel afgerekend worden.

Als uw werknemer ziek wordt zult u haar door moeten betalen (zie de wet of een CAO), maar dat risico kunt u verzekeren.

 

Het halfjaarcontract dat u nu met haar heeft voor 24 uur/week, kan verlengd worden (als een CAO dat toestaat).

Bijvoorbeeld met nog een half jaar om te kijken of de nieuwe situatie beide partijen wel gaat bevallen.

Van 24 uur/week mag u namelijk ook 48 uur/2 weken of 96 uur/4 weken maken hoor.

Meer flexibiliteit voor beide partijen.

 

Genoten vakantie valt overigens binnen de gemaakte/te maken 24 uur (of in mijn voorbeelden binnen de 48 of 96 uur).

Het is dus niet "en/en" in een week (dus niet 24 uur werk 'plus 8 uur vakantie, maar in totaal 24 uur werk/verlof/feestdag).

 

Ook zou flexibiliteit gecreeerd kunnen worden via een min/max contract: denk aan minimaal 18 en maximaal 32 uur/week.

Een oproepovereenkomst (nul-urencontract) voor iemand die u gewoon structureel uren wilt laten draaien is niet aan te raden.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 20-9-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.