• 0

Hoe een EU beurs als inkomsten voor eenmanszaak te boeken

Beste mede ondernemers,

 

In 2011 heb ik een 5 maanden deelgenomen aan een uitwisselingsproject voor jonge ondernemers in Italië gesponsord door de EU. Ik heb een onkosten vergoeding gekregen voor de leefkosten van 5400 euro.

 

Moeten deze inkomsten worden opgegen? en zo ja hoe moeten deze kosten bij de aangifte voor ondernemers voor een eenmanszaak aangemerkt worden?

 

Alvast bedankt voor het antwoord!

 

Groeten Caspar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Uiteraard moet je dat opnemen in je resultaat. En de kosten die je hiervoor gemaakt hebt ook.

Normaal gesproken zou je dit ‘overige opbrengsten’ (dus geen omzet) of zoiets noemen, maar je zou het ook rechtstreeks op de kosten in mindering kunnen brengen (dan heb je dus per saldo praktisch geen kosten voor je ‘Italië avontuur’).

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Peter voor je snelle antwoord.

 

Ik heb het opgegeven zoals je aangaf. De kosten opgevoerd als bedrijfskosten en de subsidie als extra inkomsten van de onderneming.

Alleen heb ik alle bonnetjes van de verblijfskosten moeten opsturen naar de EU instantie. Bij eventuele controle heb ik deze dan niet voor handen :/

 

Fijne dag!

 

Link naar reactie
  • 1

Alleen heb ik alle bonnetjes van de verblijfskosten moeten opsturen naar de EU instantie.

 

Ja, soms vraag een subsidiegever dat inderdaad. Dan is het wel het beste om kopieën te maken voor je eigen administratie (het allerbeste is natuurlijk om kopieën op te sturen, maar ja).

 

Verandert verder niets aan het verhaal hoor, behalve dat het misschien (indien nodig) iets meer moeite kost om te laten zien dat je de kosten werkelijk gemaakt hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dekt de subsidie de kosten?

 

Je hebt geen kopietjes gemaakt van de nota's?

 

 

Alleen heb ik alle bonnetjes van de verblijfskosten moeten opsturen naar de EU instantie.

 

Ja, soms vraag een subsidiegever dat inderdaad. Dan is het wel het beste om kopieën te maken voor je eigen administratie (het allerbeste is natuurlijk om kopieën op te sturen, maar ja).

 

Verandert verder niets aan het verhaal hoor, behalve dat het misschien (indien nodig) iets meer moeite kost om te laten zien dat je de kosten werkelijk gemaakt hebt.

 

 

Oeps..dat is een leerpunt. altijd kopietje maken.

Inderdaad dekte die beurs de volledige kosten. Dat was een voorwaarde. Ik heb van alle leefkosten (huisvesting, consumptie, resikosten) bonnetje bewaarde en opgestuurd.

Ik vraag mij alleen af of de belasting dat ook goed vindt als ik de boodschappen in het buitenland als kosten opvoer.

Deze vraag is overigens nog steeds relevent gezien ik nu veel in Italië zit voor proejecten met inmiddels italiaanse klanten. ( ik maak videos voor reisbestemmingen)

Bedankt voor het antwoorden TwaBla en Peter :)

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt het me het beste om open kaart te spelen in je boekhouding. Het bedrag opvoeren als EU-inkomsten. (anders heb je kans dat er BTW uit moet worden gehaald) en hetzelfde bedrag als verblijfskosten voor hetzelfde projecs opvoeren. Schrijf daarvoor zelf een A5je met de aantekening aan welke instantie je de originele bonnen hebt moeten versturen.

Link naar reactie
  • 0

Even een paar vraagjes

 

Is het onderstaande regeling:

LINK

 

Heb je al een draaiende onderneming waar deze uitwisseling rechstreeks mee te maken had , of heb je alleen aan deze regeling meegedaan als een algemene europese stage.

 

Hoi Michel,

Dat klopt het was inderdaad de Erasmus for Young entrepreneurs!

Ik had al een draaiende onderneming waarvanuit ik de uitwisseling ben aangegaan. Het was een voorwaarde dat je zelf een start-up bent en aan de slag gaat met een jou relevant onderwerp.

(Inmiddels ben ik meer in Italië dan in Nederland, omdat het programma "geslaagd" is en ik in Italië klanten heb gevonden. Dat brengt aardig wat vragen met zich mee, waarover ik nog aan het nadenken ben waar ik ze ga stellen op het forum.:))

Saluti :D

Link naar reactie
  • 1

Even nog over het maken van kopieën. In een grijs verleden heb ik wel eens meegekregen dat een administratie alleen originele stukken mag bevatten. Dit kan wel eens tot problemen leiden. In feite is dan dus een kopie niet rechtsgeldig en hoort niet in de administratie te worden opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt het me het beste om open kaart te spelen in je boekhouding. Het bedrag opvoeren als EU-inkomsten. (anders heb je kans dat er BTW uit moet worden gehaald) en hetzelfde bedrag als verblijfskosten voor hetzelfde projecs opvoeren. Schrijf daarvoor zelf een A5je met de aantekening aan welke instantie je de originele bonnen hebt moeten versturen.

 

Hoi P.J. bedankt voor je reactie,

Bedankt voor de tip.

Ik ben helemaal voor Open Kaart spelen en heb gekeken hoe ik dat op de beste manier kon doen.

In de aanslag heb ik de keuze om de kosten in te voeren als inkomsten voor de 1/ onderneming met als meest logisch ogende keuze: Opbrengsten > Overige opbrengen. Voor een specifieke aanduiding dat het om EU gelden gaat heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. Een INTRAcommunitaire opgaaf zou wellicht de oplossing zijn ?

 

Anders als neven inkomsten:

2/ onder de Rubriek "Werk en Woning" > Loon, pensioen en uitkeringen vanuit het buitenland. Hier kan ik specifiek aangeven waat dat geld vandaan is gekomen.

Maar dit lijkt mij niet een voor de hand liggende keuze, omdat het nu als inkomsten buiten de onderneming om gezien wordt.

 

Dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Even nog over het maken van kopieën. In een grijs verleden heb ik wel eens meegekregen dat een administratie alleen originele stukken mag bevatten. Dit kan wel eens tot problemen leiden. In feite is dan dus een kopie niet rechtsgeldig en hoort niet in de administratie te worden opgenomen.

 

Hoi JP,

Dat kan ik mij voorstellen dat dat een regel is. Wel wat lastig om je aan te houden tegenwoordig. Ik koop bijna alles online en ontvang bonnen van apperatuur, vliegtickets altijd digitaal.

In mijn geval met de EU kwestie maar even hopen dat ik niet ooit nog eens de echte bonnen hoeft te laten zien. Duim je mee? :)

Link naar reactie
  • 0

Bij zakelijke internet inkopen in bijv. de VS komt het idd wel eens voor dat je geen officiële factuur krijgt. Soms zelfs geen verzendbon. Dat los je simpel op door je eigen inkoop-registratienummer bij de notatie op het bankafschrift of creditcard-afschrift te noteren. Dat nummer correspondeert correct in je administratie en met het afschrift bewijs je dat je daadwerkelijk hebt betaald.

 

Het valt idd onde intra communautair. Aangezien jij in het buitenland werkt en in NL je belasting betaalt, lijkt me dat een heel groot deel van je omzet dus intra-communautair is. Let op dat je altijd eerst de BTW-nummers van je opdrachtgevers checkt, voordat je offerte uitbrengt en/of een opdracht aanneemt. Als een opdrachtnemer geen BTW-nummer heeft, moet je virtueel 21% (vanaf 1 okt) BTW toeslag in je prijs verwerken, zodat je voorkomt dat je dat naderhand zelf op moet hoesten.

 

Maar dat weten de administratiers hier allemaal veel beter dan ik. ;)

Link naar reactie
  • 0

Bij zakelijke internet inkopen in bijv. de VS komt het idd wel eens voor dat je geen officiële factuur krijgt. Soms zelfs geen verzendbon. Dat los je simpel op door je eigen inkoop-registratienummer bij de notatie op het bankafschrift of creditcard-afschrift te noteren. Dat nummer correspondeert correct in je administratie en met het afschrift bewijs je dat je daadwerkelijk hebt betaald.

 

Het valt idd onde intra communautair. Aangezien jij in het buitenland werkt en in NL je belasting betaalt, lijkt me dat een heel groot deel van je omzet dus intra-communautair is. Let op dat je altijd eerst de BTW-nummers van je opdrachtgevers checkt, voordat je offerte uitbrengt en/of een opdracht aanneemt. Als een opdrachtnemer geen BTW-nummer heeft, moet je virtueel 21% (vanaf 1 okt) BTW toeslag in je prijs verwerken, zodat je voorkomt dat je dat naderhand zelf op moet hoesten.

 

Maar dat weten de administratiers hier allemaal veel beter dan ik. ;)

 

Dank voor je reactie JP

 

Goede tip voor mijn administratie om de inkoop-registratienummer te noteren, ware het niet dat ik geen papier afschriften ontvang van mijn creditcard en/of banktransacties. Ik kan wel printjes gaan maken natuurlijk, maar wil mijn administratie zo digitaal mogelijk houden.

Bij eventuele controle kan ik wel bewijzen dat de betaling gedaan is met behulp van de corresponderende data.

 

BTW is weer een ander verhaal. Voor diensten AAN, maar vooral IN het buitenland schijnt geen BTW gerekend te hoeven worden. Die BTW is dan verlegd volgens artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.