• 0

Staking VOF - Uitchrijven 1 persoon of VOF staken en Eenmanszaak starten

Hallo allemaal,

Ik en mijn vriendin hebben een half jaar geleden samen een VOF opgestart. Tot nu toe hebben we nog geen omzet gemaakt, maar wel kosten gehad (website, informatiegidsen, producten voor 1000 euro).

Nu heb ik besloten om te stoppen met de VOF en mijn vriendin die wil graag door gaan. De vraag is wat is beter om te doen, mij uitschrijven bij de VOF of allebei de VOF staken en dat mijn vriendin een eenmanszaak opstart onder dezelfde naam.

Graag zou ik willen weten wat van beide kanten de voor en nadelen zijn. Hierbij ook lettend op het goed afwikkelen van de financieen tussen elkaar (balansen BTW verrekening enz.). Ook wil ik geen risico lopen voor zaken die gebeuren na doorstart van het bedrijf onder de eenmanszaak.

Hopelijk zijn hier mensen die er verstand van hebben en alvast bedankt voor jullie tijd!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Daan,

Als jij je uitschrijft en je vriendin gaat door, wordt de onderneming automatisch een eenmanszaak voor je vriendin. Wel moet BTW-nummer e.d. gewijzigd worden. Je vriendin hoeft dus niet te staken.

In principe blijf je hoofdelijk aansprakelijk voor schulden aangegaan tijdens de v.o.f.-periode. Voor de zaken die daarna gebeuren ben je niet aansprakelijk.

Succes,

Odeon

• 0

Dag Daan

Vereiste aan een VOF is dat er minstens 2 vennoten zijn. Als jij stopt en zij gaat door dan wordt het vanzelf haar eenmanszaak.

Bij jouw uittreden heb je recht op jouw aandeel in de VOF. Nu er verlies is geleden, zul je waarschijnlijk je uitkoop moeten betalen aan je vriendin zodat zij met een eerlijke balans verder kan.

Zodra het haar eenmanszaak is ben jij niet meer aansprakelijk voor problemen die nadien ontstaan. Je hoofdelijke aansprakelijkheid voor gebeurtenissen ten tijde van de VOF vervallen hiermee niet.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar