• 0

Contracten

1. Weet iemand hoe het zit met bepaalde tijd contracten. Kan ik een contract van 3 maanden verlengen met 2 jaar en dan nog is met 3 maanden. Of moeten de opvolgende perioden gelijk of groter dan de voorliggende periode zijn?

 

2. Als ik een werknemer drie keer een bepaalde tijd contract heb aangeboden moet ik hem een contract aanbieden voor onbepaalde tijd (als ik met deze werknemer verder wil gaan). Als ik er dan nog steeds niet helemaal zeker van ben kan ik hem dan ook een onbepaalde tijd contract geven met uitgestelde betalingsplicht (MUP-contract), waardoor ik hem alleen hoef te betalen als ik hem oproep en daarmee dus het risico van doorbetaling verklein?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1. Je mag het contract van 3 maanden inderdaad verlengen met 2 jaar en dan nog eens met drie maanden; de opeenvolgende periodes hoeven dus niet gelijk te zijn aan de vorige periodes.

 

2. Lijkt een mooie constructie... maar helaas. Stel, het komt tot een rechtszaak omdat jij het loon bij ziekte niet doorbetaalt. Een rechter zal dan kijken naar de feitelijke situatie, niet naar wat er in het contract staat. Er wordt dan gekeken of er een 'regelmatig arbeidspatroon' bestond, dus of jouw werknemer met enige regelmaat voor je werkte. En als dat zo is, dan zal de rechter oordelen dat er geen sprake is van een 0-urencontract maar van een (parttime) arbeidsovereenkosmt. Met als gevolg dat je alsnog loon bij ziekte toch gewoon moet doorbetalen. Hoe zeggen juristen dat ook alweer: Lex dura, sed lex... de wet is hard, maar het is de wet!

 

Vriendelijke groet,

 

Wetwerk Juristen.

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.