Ga naar inhoud
Geplaatst:

groupauto

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn bedrijf is een in- en verkoopcombinatie zonder voorraden. Ik krijg facturen voor goederentransacties en deze worden een-op-een doorberekend aan de klant. Tot op heden alleen voor Nederlandse klanten. Sinds kort ook 1 Belgische klant.

Deze klant in België besteld goederen bij een Nederlandse leverancier, deze leverancier stuurt de goederen rechtstreeks naar mijn klant in België. De factuur die ik ontvang van de Nederlandse leverancier vermeld geen BTW, is dit juist?

Volgens mij moet de leverancier toch BTW aan mij in rekening brengen? ???

Mijn factuur aan de Belgische klant is zonder BTW.

Featured Replies

Geplaatst:

Belastingdienst

Kun je aangeven wat jouw rol precies is in dit geheel? Als ik het goed begrijp, worden de kosten een-op-een doorberekend aan de klant. Ontvang je zelf ook facturen?

Voor vragen over ICP kun je bellen met de BelastingTelefoon 0800-0543.

Pim

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Geplaatst:

4711

Met alle respect voor het leesvermogen van iedereen. Er zijn twee (!) posts:

Als ik het goed begrijp, worden de kosten een-op-een doorberekend aan de klant.

Ik krijg facturen voor goederentransacties en deze worden een-op-een doorberekend aan de klant.

Ontvang je zelf ook facturen?

Ik krijg facturen voor goederentransacties en deze worden een-op-een doorberekend aan de klant.

Over spraakverwarring gesproken... :'(

Geplaatst:

groupauto

• Auteur

Ik dacht dat ik een niet heel moeilijke vraagstelling had, maar begrijp dat dit toch niet het geval is.

Dan zal ik proberen de vraag duidelijker en bondiger te stellen:

Moet een leverancier die goederen in opdracht van een bedrijf in België, deze geoderen rechtstreeks naar een bedrijf in België transporteert maar factureert stuurt aan een bedrijf in Nederland BTW in rekening brengen?

Geplaatst:

4711

Je moet, vind ik, nagaan of hier sprake is van een

ABC-levering.

Of dat jij de koper bent, of slechts een bemiddelaar in deze.

Geplaatst:

groupauto

• Auteur

slecht een bemiddelaar

Geplaatst:

4711

Maar dan moet de leverancier toch geen factuur aan jou maken. Jij bent niet de afnemer.

Jij berekent gewoon jouw diensten aan jouw opdrachtgever(s) door (de klant in B, de leverancier in NL of desnoods aan allebei).

Geplaatst:

Belastingdienst

Wil je de BelastingTelefoon bellen met deze vraag? Zo voorkomen we een spraakverwarring. Het telefoonnummer is: 0800-0543

Pim

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.