• 0

ADSL ook in NL duurder?

British Telecom heeft van de telecomwaakhond het groene licht gekregen voor een verhoging van haar tarieven voor ADSL verbindingen, die tot ruim 30% kunnen oplopen. Hier het artikel:

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3606304.stm

 

Wat denken jullie, zal de KPN hetzelfde doen, zodat alle internetproviders in NL dit door zullen moeten berekenen aan hun klanten (lees: ons)?

 

Ilja

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dat hier ook gaat gebeuren zullen er weer heel wat faillisementen aangevraagd kunnen worden.

 

Toch is het zo dat als het produkt goed is ( is er werkelijk de afgesproken up en downstream ) er voor betaald mag worden. ( binnen proporties )

 

Blijft wachten op een betaalbare UMTS verbinding zonder datalimiet. ;D

Link naar reactie
  • 0

De lite pakketjes worden beneden kostprijs geleverd (in ieder geval een jaar geleden) Dus als er geen neven inkomsten door het aanbieden van content oid komt zal de prijs wel een keer omhoog moeten, of de prijzen van bandbreedte daalt voldoende om het rendabel te maken, of nog meer overboeken natuurlijk ;)

 

Akties als de olympische spelen exclusief aanbieden voor ADSL gebruikers en het net niet aantrekkelijk maken voor lite abonnees geeft wellicht ook weer een percentage snellere abonnementen en dus marge.

Link naar reactie
  • 0

Laten we maar hopen van niet.. kpn heeft nog steeds de touwtjes in handen wat betreft het kopernetwerk. Dat is ook het enige stuk dat ze duurder kunnen maken zonder dat klanten kunnen overstappen naar andere aanbieders... er zijn inmiddels een aardig stel adsl-providers met een eigen netwerk - alleen moeten ook die de 'last mile' bij kpn huren. Het enige alternatief op dat stuk zit bij de kabelaars, die vooralsnog met een slechte reputatie zitten.

 

Op termijn komt er mogelijk wel een draadloos alternatief, maar ik betwijfel of het UMTS kan zijn. Als men het geld voor die frequenties ooit wil terugverdienen wordt het een dure service. Als men de prijs van die UMTS frequenties als verloren beschouwt is het natuurlijk best mogelijk ze te gebruiken als aantrekkelijk alternatief.

Link naar reactie
  • 0

Een van de redenen voor KPN om de kosten van ADSL te verhogen zal de opkomst van VoIP bellen zijn. Dus bellen via je internetverbinding met bv Skype http://www.skype.com , die tegenwoordig ook al bellen vanaf Skype naar vaste lijnen wereldwijd aanbiedt (tegen hele strakke tarieven).

 

Bedrijven in de VS zoals Vonage http://www.vonage.com bieden voor $29.99 per maand ONBEPERKT bellen binnen de VS en naar Canada via je breedband aan. Dat betaal ik alleen al voor een abonnement bij de KPN, da's toch om te janken!

 

Binnen 10 jaar loopt alle data - welke vorm dan ook - via breedband. In bepaalde delen van Zweden kan je voor $79.49 per maand een 100 Megabit per seconde verbinding krijgen. Kan je lekker je DVD filpjes mee streamen naar je vrienden aan de andere kant van de stad, volgens dit artikel hier: http://www.theregister.co.uk/2004/08/26/ultra_fast_broadband/

 

Ik zag trouwens de Intermediair van deze week een advertentie van - volgens mij - Orange staan, waarzin ze een Product Manager WiMAX zochten. Mooi om te zien, er wordt achter de schermen al gewerkt aan de toekomst.

 

Hoedanook, het oude model van telefonie over koper - en dan nog voor tijd rekenen dat je de verbinding gebruikt - is ten dode opgeschreven. Breedbandverbindingen - via kabels, fibres of nieuwe generaties van WiFi - zullen zo krachtig worden, dat het gewoon commodities worden. Wanneer straks Operating Systems en programma's zoals Word gewoon 'on demand' afroepbaar zijn tegen een bepaald tarief via je breedband, wordt computing power een stuk achtergrondruis, verdwijnt Microsoft eindelijk en kan die computer ook eens een stuk kleiner worden.

 

Anyway, KPN's telefonie is ten dode opgeschreven. De enige manier waarop ze geld kunnen verdienen is inderdaad om de backbone te belasten. Maar ook dat zal slechts een laatste stuiptrekking zijn van een stervende moloch. Als zoals New York heel Nederland gewoon aan de WiFi gaat, kunnen we de hele KPN naar de prullenbak verwijzen. Lees dit artikel maar eens http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3578982.stm. Met Wifi kan je straks ook mobiel bellen, lijkt me zo.

 

Ik vraag me af of de Board van KPN nog slaapt straks. Of misschien denken ze wel: ach, wij gaan toch zo met pensioen....

 

Slaap lekker KPN....

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Mooi verhaal en visie maar zolang ik geen gegarandeerde bandbreedte, maximale latency en goede interconnectie naar het vaste net krijg blijft een dedicated koperlijntje toch echt mijn manier van bellen. Er is trouwens wel een techniek waarbij telefonie over ADSL buiten de TCP/IP laag om gaat. Als ze in de centrale weer rechtstreeks op de backbone gaan is dit wel een oplossing (mits het dode koperdraadje goedkoop gehuurd kan worden natuurlijk)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.