Ga naar inhoud
  • 0

Stoppen VOF mbt verkoop auto

Junior     10 0

Hallo,

 

Wij zitten er aan te denken om onze VOF te stoppen.

Nu staat er een auto op de balans waar we waarschijnlijk over moeten afrekenen.

 

We hebben afgesproken dat ik de auto houd/ koop.

 

De waarde van de auto op de balans is 5000

De economische waarde is ook 5000

 

Is dit dan de juiste boeking;

 

prive vennoot A ( dit ben ik) 6050

aan/ af te dragen BTW 1050

aan Auto 5000

 

Of:

 

Bank 6050

aan/ af te dragen BTW 1050

aan/ auto 5000

 

Bij de aanschaf hebben we 19 % aan BTW terug gekregen. Moeten we bij de verkoop nu 21% betalen?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1
Retired Mod     3,6k 307

Hallo,

 

Wij zitten er aan te denken om onze VOF te stoppen.

Nu staat er een auto op de balans waar we waarschijnlijk over moeten afrekenen.

 

Je moet alleen afrekenen over de boekwinst. In dit geval s de economische waarde gelijk aan de verkoopwaarde en wordt de uto tegen boekwaarde verkht. Er is dus geen boekwinst en er hoeft dus ook net afgerekend te worden.

 

We hebben afgesproken dat ik de auto houd/ koop.

 

[*]Gebeurt dit als de VoF stopt of koop je de auto ook als je doorgaat met de VoF?

[*]Wordt de auto nu ook al privé gebruikt of alleen maar zakelijk? Indien privé: bij wie wordt er bijgeteld?

 

De waarde van de auto op de balans is 5000

De economische waarde is ook 5000

 

Is dit dan de juiste boeking;

 

prive vennoot A ( dit ben ik) 6050

aan/ af te dragen BTW 1050

aan Auto 5000

 

Of:

 

Bank 6050

aan/ af te dragen BTW 1050

aan/ auto 5000

 

Tenzij er behoefte is aan liquiditeit in de VoF, en jij die kunt missen, zou ik altijd gaan voor de eerste optie. Waarom met ged gaan slepen als dat nit nodig is? Eventueel zou je de BTW kunnen betalen, de rest kan met gesloten beurzen.

 

Bij de aanschaf hebben we 19 % aan BTW terug gekregen. Moeten we bij de verkoop nu 21% betalen?

 

Ja, dat moet.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,5k 137

Ha Eveline,

 

 

Dennis heeft bijna alles wat ik wilde typen al gezegd ;-(

 

Als jij schrijft 'economische waarde 5.000', bedoel je dan de economische waarde ex btw? M.a.w. op marktplaats zou de auto 6.050 of iets daaromtrent opleveren?

 

Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, zou ik bij een garage of dealer een taxatierapport op laten maken zodat je bij vragen van de Belastingdienst ondersteuning hebt voor je handelwijze.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Legend     492 40

Je kan op www.autotelex.nl meteen een betrouwbare taxatie per mail opgestuurd krijgen, kost niets.

Ter ondersteuning kan je wat vergelijkbare aanbiedingen van marktplaats halen. Op zich heb je daarmee voldoende onderbouwd dat je een marktconforme prijs hebt betaald. Lukt bij de meeste auto's zolang ze courant zijn, bijvoorbeeld geen oldtimers.

 

Autotelex


www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

 

De waarde van de auto op de balans is 5000

De economische waarde is ook 5000

 

Is dit dan de juiste boeking;

 

prive vennoot A ( dit ben ik) 6050

aan/ af te dragen BTW 1050

aan Auto 5000

 

Of:

 

Bank 6050

aan/ af te dragen BTW 1050

aan/ auto 5000

 

Tenzij er behoefte is aan liquiditeit in de VoF, en jij die kunt missen, zou ik altijd gaan voor de eerste optie. Waarom met ged gaan slepen als dat nit nodig is? Eventueel zou je de BTW kunnen betalen, de rest kan met gesloten beurzen.

 

 

Ik koop de auto sowieso, of we nu doorgaan of niet.

 

Ik betaal dit dus uit mijn prive.

 

Dan wordt het dus;

Prive ( vennoot A)

aan BTW af te dragen

aan Auto

 

Hoe moeten we dit nu verdelen?

Moet ik nu 2500 aan mijn vennoot overmaken en 1050 aan de Fiscus voor de BTW?

 

Of moet ik 2500 aan mijn vennoot overmaken en 1050 in de VOF stoppen.

 

En wordt dit de JP betreft de BTW

 

Bank 1050

aan/ prive 1050

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Ha Eveline,

 

Wat ik bedoelde is dat ik de auto niet zou betalen in contanten. Jij en jouw vennoot hebben beiden een kapitaalrekening, dit is het vermogen dat jullie in de VoF hebben zitten. Wat je doet is afboeken op die kapitaalrekening. Jouw vermogen in de VoF neem dan af terwijl het vermogen van jouw medefirmant niet afneemt. Er hoeft dus heen geld gestort te worden of zo.

Op het moment dat de VoF gestaakt wordt valt het vermogen van de firmanten vrij. Jij krijgt dan minder dan jouw mede-firmant omdat je nu al een deel opneemt in de vorm van de auto.

 

Voor de liquiditeit van de VoF heeft dit geen gevolgen het gebeurt met gesloten beurzen. Alleen is her wel zo da de BTW afgedragen dient te worden. Je kunt er voor kiezen om de waarde van de auto exclusief BTW te verrekenen met jouw kapitaalrekening en de BTW wel te storten. Op deze wijze wordt de liquiditeitspositie van de VoF niet aangetast.

 


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Het is toch wat ingewikkelder dan dat ik gedacht.

 

Wat wij altijd hebben gedaan is dit;

 

Van te voren afgesproken dat de verhouding 60 / 40 is.

Ik heb 60 % en mijn vennoot 40 %.

 

Op de balans heb ik 2 EV aangemaakt.

EV Vennoot A ( ik)

EV Vennoot B

 

Telkens wanneer er loon wordt uitgekeerd boek ik dit bijvoorbeeld zo;

 

Afspraak is dat ieder wel evenveel loon krijgt.

Vennoot A 1000

Vennoot B 1000

Aan/ Bank 2000

 

Wanneer er iets via de bank is betaald maar daar geen bon van is boek ik het ook prive weg;

 

Stel 50 euro waar geen bon van is;

 

Vennoot A 25

Vennoot B 25

Aan/ Bank 50

 

De verhouding 60/ 40 is puur voor de winst verdeling wanneer we er mee gaan stoppen toch? Of hebben we dit al die tijd fout gedaan met het loon. Moest dit ook 60/ 40?

 

Nu gaan we dus misschien stoppen en staat er nog een bus op de balans van 5000 die ik ga overnemen.

 

Ik boek nu

Vennoot A

Aan BTW

Aan Auto

 

Mijn vermogen wordt nu kleiner. Maar hoe krijg mijn vennoot dan haar deel? Door bijv. deze boeking te maken;

Vennoot B 2500

Aan bank 2500

 

Zo staan we quit en wordt de BTW ( 1050) gewoon vanuit de VOF betaald

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Het is toch wat ingewikkelder dan dat ik gedacht.

 

Wat wij altijd hebben gedaan is dit;

 

Van te voren afgesproken dat de verhouding 60 / 40 is.

Ik heb 60 % en mijn vennoot 40 %.

 

Op de balans heb ik 2 EV aangemaakt.

EV Vennoot A ( ik)

EV Vennoot B

 

Dat gaat goed! Wat je afspreekt is dat jij 60% van de winst toebedeeld krijgt en jouw vennoot 40%. Ook heb je twee kapitaalrekeningen aangemaakt.

 

Telkens wanneer er loon wordt uitgekeerd boek ik dit bijvoorbeeld zo;

 

En hier gaat het fout. Binnen een VoF is er geen loon, alleen masr winst. Wat jij stelt is dat jullie in gelijke mate onttrekken. Dat kan, maar dat houdt ook in dat jij automatisch meer in de vennootschap laat zitten dan jouw partner.

Stel je voor dat de winst € 1.000,00 is. Jij krijgt € 600,00 en jouw vennoot krijgt € 400,00. Als jullie nu allebei € 400 onttrekken heb jij dus nog € 200,00 in het bedrijf zitten.

 

Afspraak is dat ieder wel evenveel loon krijgt.

Vennoot A 1000

Vennoot B 1000

Aan/ Bank 2000

 

Jullie onttrekken dus beiden evenveel.

 

Wanneer er iets via de bank is betaald maar daar geen bon van is boek ik het ook prive weg;

 

Stel 50 euro waar geen bon van is;

 

Vennoot A 25

Vennoot B 25

Aan/ Bank 50

 

Ook niets mis mee. Al zou het beter en consequenter zijn om ook hier de sleutel 60/40 toe te passen (dus bij vennoot A € 30,00 en bij vennoot B € 20,00.

 

De verhouding 60/ 40 is puur voor de winst verdeling wanneer we er mee gaan stoppen toch? Of hebben we dit al die tijd fout gedaan met het loon. Moest dit ook 60/ 40?

 

En hier gaat het echt fout. 60/40 gaat over de winstverdeling aan het einde van het boekjaar. Winst is omzet -/- kosten. Als de winst aan het einde van het jaar € 100.000,00 dien jij dus € 60.000,00 op te geven en jouw firmant € 40.000,00. Voor zulke gevallen bestaan nu eenmaal administrateurs. Ik ben bang dat dit helemaal niet goed gegaan is....

 

Nu gaan we dus misschien stoppen en staat er nog een bus op de balans van 5000 die ik ga overnemen.

 

Ik boek nu

Vennoot A

Aan BTW

Aan Auto

 

En hier gaat het weer goed!

 

Mijn vermogen wordt nu kleiner. Maar hoe krijg mijn vennoot dan haar deel? Door bijv. deze boeking te maken;

Vennoot B 2500

Aan bank 2500

 

Zo staan we quit en wordt de BTW ( 1050) gewoon vanuit de VOF betaald

 

Nee. Jouw vennoot krijgt geen deel. Het vermogen van de VoF bestaat uit de bezittingen minus de schulden. Dit vermogen is vreeeld tussen jullie twee (de kapitaalrekening). Nu neemt het totale vermogen af (de auto wordt onttrokken) en in ruil daarvoor neemt jouw kapitaalrekening af. Jij betaalt de auto dus door verder te gaan met minder vermogen in de VOF. Je hoeft jouw firmant niets apart te betalen.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Legend     466 17

De verhouding 60/ 40 is puur voor de winst verdeling wanneer we er mee gaan stoppen toch? Of hebben we dit al die tijd fout gedaan met het loon. Moest dit ook 60/ 40?

 

En hier gaat het echt fout. 60/40 gaat over de winstverdeling aan het einde van het boekjaar. Winst is omzet -/- kosten. Als de winst aan het einde van het jaar € 100.000,00 dien jij dus € 60.000,00 op te geven en jouw firmant € 40.000,00. Voor zulke gevallen bestaan nu eenmaal administrateurs. Ik ben bang dat dit helemaal niet goed gegaan is....

 

Dit is vaak gangbaar, maar de jaarwinstverdeling hoeft niet per definietie gelijk te zijn aan de stakinswinstverdeling. Er kan ook een arbeidsvergoeding (vast bedrag, per uur of wat dan ook) worden afgesproken welke gelijk verdeeld word en slechts het meerdere bijvoorbeeld 60/40 verdeeld word. Het is maar hoe je het wilt en hoe je het hebt afgesproken. Dat staat als het goed is allemaal in de akte van vennootschap onder firma. Vaak is het handig om zeker de eerste paar jaar te kijken (samen met de boekhouder) of de winstverdeling ook is vastgelegd met wat de de vennoten zelf voor ogen hebben.

 

De akte bepaald, maar in eerste instantie is de akte in overleg opgesteld naar de wens van de vennoten en dient ook aan te sluiten op hun wensen. Werkt het anders uit dan vennoten in gedachten hadden dan kan de akte in onderling overleg aangepast worden.

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Yup, je kunt de kerstboom helemaal optuigen zoals je zelf wilt ;)

 

@Eveline: zou jij uit het vennootschapsovereenkomst de paragraaf over winstverdeling hier kunnen plaatsen?


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

 

 

Telkens wanneer er loon wordt uitgekeerd boek ik dit bijvoorbeeld zo;

 

En hier gaat het fout. Binnen een VoF is er geen loon, alleen masr winst. Wat jij stelt is dat jullie in gelijke mate onttrekken. Dat kan, maar dat houdt ook in dat jij automatisch meer in de vennootschap laat zitten dan jouw partner.

Stel je voor dat de winst € 1.000,00 is. Jij krijgt € 600,00 en jouw vennoot krijgt € 400,00. Als jullie nu allebei € 400 onttrekken heb jij dus nog € 200,00 in het bedrijf zitten.

 

 

 

 

Ik snap wat je bedoeld. Hier ben ik dus eigenlijk een dief van mijn eigen portemonnee geweest:)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

 

 

Telkens wanneer er loon wordt uitgekeerd boek ik dit bijvoorbeeld zo;

 

En hier gaat het fout. Binnen een VoF is er geen loon, alleen masr winst. Wat jij stelt is dat jullie in gelijke mate onttrekken. Dat kan, maar dat houdt ook in dat jij automatisch meer in de vennootschap laat zitten dan jouw partner.

Stel je voor dat de winst € 1.000,00 is. Jij krijgt € 600,00 en jouw vennoot krijgt € 400,00. Als jullie nu allebei € 400 onttrekken heb jij dus nog € 200,00 in het bedrijf zitten.

 

Ik snap wat je bedoeld. Hier ben ik dus eigenlijk een dief van mijn eigen portemonnee geweest:)

 

Het kan heel goed zijn dat je een dief van je eigen portemonnee bent geweest. Maar het kan ook helemaal conform de gemaakte afspraken zijn. Vandaar mijn vraag om het deel uit de overeenkomst met betrekking tot winstverdeling hier te plaatsen. Maar negen van de tien keer kun je ervan uit gaan dat dit niet goed gegaan is...


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

De verhouding 60/ 40 is puur voor de winst verdeling wanneer we er mee gaan stoppen toch? Of hebben we dit al die tijd fout gedaan met het loon. Moest dit ook 60/ 40?

 

En hier gaat het echt fout. 60/40 gaat over de winstverdeling aan het einde van het boekjaar. Winst is omzet -/- kosten. Als de winst aan het einde van het jaar € 100.000,00 dien jij dus € 60.000,00 op te geven en jouw firmant € 40.000,00. Voor zulke gevallen bestaan nu eenmaal administrateurs. Ik ben bang dat dit helemaal niet goed gegaan is....

 

 

Nee, deze verhouding hebben we ook wel bij de aangifte gedaan.

Dit staat immers vast. Wanneer we aan het eind van het jaar onze wv rekening klaar hadden dan deden we allebei apart de aangifte. Ik dus 60% van de winst en mijn vennoot dus 40%.

 

Wat er wel fout is gegaan begrijp ik nu dat we allebei het zelfde % hebben ontrokken ( 50%)

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

 

Het kan heel goed zijn dat je een dief van je eigen portemonnee bent geweest. Maar het kan ook helemaal conform de gemaakte afspraken zijn. Vandaar mijn vraag om het deel uit de overeenkomst met betrekking tot winstverdeling hier te plaatsen. Maar negen van de tien keer kun je ervan uit gaan dat dit niet goed gegaan is...

 

Ik vraag mijn vennoot wel even een scan te maken

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

De verhouding 60/ 40 is puur voor de winst verdeling wanneer we er mee gaan stoppen toch? Of hebben we dit al die tijd fout gedaan met het loon. Moest dit ook 60/ 40?

 

En hier gaat het echt fout. 60/40 gaat over de winstverdeling aan het einde van het boekjaar. Winst is omzet -/- kosten. Als de winst aan het einde van het jaar € 100.000,00 dien jij dus € 60.000,00 op te geven en jouw firmant € 40.000,00. Voor zulke gevallen bestaan nu eenmaal administrateurs. Ik ben bang dat dit helemaal niet goed gegaan is....

 

 

Nee, deze verhouding hebben we ook wel bij de aangifte gedaan.

Dit staat immers vast. Wanneer we aan het eind van het jaar onze wv rekening klaar hadden dan deden we allebei apart de aangifte. Ik dus 60% van de winst en mijn vennoot dus 40%.

 

Wat er wel fout is gegaan begrijp ik nu dat we allebei het zelfde % hebben ontrokken ( 50%)

 

Boekhoudkundig zou dus of jij meer kapitaal op je kapitaalrekening moeten hebben of, indien die bij jou op nihil staat, zou jouw partner in de min moeten zijn gegaan. Als jullie beiden hetzelfde bedrag hebben staan, en er is niet apart bijgestort of onttrokken, dan is er iets fout gegaan.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Ik hoop dat je ons nog een keer kunt helpen Dennis.

We gaan er namelijk mee stoppen en nu moet er een stakingsbalans opgemaakt worden.

 

Is het goed dat ik hier een casus vermeld met willekeurige getallen?

 

Stel:

 

Balans:

 

Activa:

Bank: 10

Bus: 50

Debiteur: 10

 

Passiva:

EV A: 25

EV B: 15

Crediteur: 30

 

Verhouding dus 60/ 40

 

Verwerking:

 

Bank:

EV A 6 ( op prive rek gestort)

EV B 4 ( op prive rek gestort)

aan/ bank 10

 

Bus: Deze koop ik dus. Moet deze op de eindbalans komen te staan?

Hoe verwerk ik deze in de boeken en met de BTW?

 

Debiteur:

EV A 6

EV B 4

aan/ deb 10

 

Crediteur:

crediteur 30

aan/ EV A 18

aan/ EV B 12

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

 

Nee, deze verhouding hebben we ook wel bij de aangifte gedaan.

Dit staat immers vast. Wanneer we aan het eind van het jaar onze wv rekening klaar hadden dan deden we allebei apart de aangifte. Ik dus 60% van de winst en mijn vennoot dus 40%.

 

Wat er wel fout is gegaan begrijp ik nu dat we allebei het zelfde % hebben ontrokken ( 50%)

 

Boekhoudkundig zou dus of jij meer kapitaal op je kapitaalrekening moeten hebben of, indien die bij jou op nihil staat, zou jouw partner in de min moeten zijn gegaan. Als jullie beiden hetzelfde bedrag hebben staan, en er is niet apart bijgestort of onttrokken, dan is er iets fout gegaan.

 

De winst hebben we ieder jaar in verhouding 60/40 naar het EV geboekt. Het klopt dus dat mijn EV hoger is.

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Ik hoop dat je ons nog een keer kunt helpen Dennis.

We gaan er namelijk mee stoppen en nu moet er een stakingsbalans opgemaakt worden.

 

Is het goed dat ik hier een casus vermeld met willekeurige getallen?

 

Het nadeel van fictieve getallen is dat het vaak kant noch wal raakt. Eerder hadden we het over een auto met een waarde van € 5.000,00 en nu stel je dat die auto € 50.000,00 waard is. Probleem is dat jouw eigen vermogen de auto niet dekt. Ik stel de waarde van de auto dus even terug naar 5.

En voor het voorbeeld stellen we de bank ook op 30, anders ga je daar ook de min in... De kapitaalrekeningen passen we aan om de boel in balans te krijgen. Dus:

 

Balans:

 

Activa:

Bank: 30

Bus: 5

Debiteur: 10

 

Passiva:

EV A: 10

EV B: 5

Crediteur: 30

 

Ik zou zeggen dat de verwerking als volgt is (even niet uitgaande van de BTW):

 

aan bank 30

crediteuren 30

 

bank 10

debiteuren 10

 

Waarna de balans er als volgt uit ziet:

 

Activa:

Bank: 10

Bus: 5

 

Passiva:

EV A: 10

EV B: 5

 

Nu neem jij de bus. Dus je boekt:

 

aan bus: 5

EV A 5

 

De Balans komt dan op:

 

Debet:

Bank 10

 

Credit:

EV A: 5

EV B: 5

 

de laatste journaalposten worden:

 

EV A: 5

EV B: 5

aan bank: 10

 

En je hebt de hele boel afgewikkeld.

 

Nu terug naar de realiteit: je wilt de bus kopen, hie wikkel je dat af?

 

Bus: Deze koop ik dus. Moet deze op de eindbalans komen te staan?

 

Nee, dat hoeft niet. Jij koopt hem immers.

 

Hoe verwerk ik deze in de boeken en met de BTW?

 

Ik zou het als volgt boeken:

 

aan auto: 5

aan BTW: 1

EV A: 6

 

Jouw eigen vermogen neemt dan met 6 af. Je krijgt dus bij de eindafrekening € 6.000,00 minder dan als je de auto niet gekocht zou hebben.

 

Maar nog veel verstandiger is het om bij staking een specialist in te huren om het allemaal netjes af te ronden. Want ik geef nu wel rekenvoorbeelden en handelingswijzen, maar de praktijk is altijd weerbarstig. En jij kunt wel vinden dat er geen stakingswinst is, maar als de Belastingdienst daar anders over denkt kan het muisje nog wel eens een lang staartje hebben...

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Junior     10 0

Jij geeft dus aan dat de BTW nog wel via de VOF betaald wordt. De BTW heb je dan nog niet in het voorbeeld verwerkt toch?

 

Ik neem de bus:

 

Balans was;

Activa:

Bank: 10

Bus: 5

 

Passiva:

EV A: 10

EV B: 5

 

Na verkoop bus aan mij;

EV A: 6

aan BTW: 1

aan bus: 5

 

Balans is nu:

Debet:

Bank 10

 

Credit:

EV A: 4

EV B: 5

BTW: 1

 

Laatste jp:

EV A: 4

EV B: 5

BTW: 1

aan bank: 10

 

Zo klopt het toch?

 

 

In de aangifte I.B. moet er aangegeven worden of je bent gestaakt. Hier vul je dan ja in.

Vervolgens stakingswinst. In ons geval is dat 0,-

 

Maar nu de balans. Kunnen we hier gewoon alles op 0 zetten?

Ik lees namelijk ook in dit forum dat er hier nogal eens een meningsverschil over is.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3,6k 307

Jij geeft dus aan dat de BTW nog wel via de VOF betaald wordt. De BTW heb je dan nog niet in het voorbeeld verwerkt toch?

 

Ik neem de bus:

 

Balans was;

Activa:

Bank: 10

Bus: 5

 

Passiva:

EV A: 10

EV B: 5

 

Na verkoop bus aan mij;

EV A: 6

aan BTW: 1

aan bus: 5

 

Balans is nu:

Debet:

Bank 10

 

Credit:

EV A: 4

EV B: 5

BTW: 1

 

Laatste jp:

EV A: 4

EV B: 5

BTW: 1

aan bank: 10

 

Zo klopt het toch?

 

Als we dit voorbeeld volgen klopt het inderdaad zo. In de praktijk zul je met de BTW nog lang niet klaar zijn (omzet, overige inventaris etc.).

 

In de aangifte I.B. moet er aangegeven worden of je bent gestaakt. Hier vul je dan ja in.

Vervolgens stakingswinst. In ons geval is dat 0,-

 

In het genoemde voorbeeld is dat inderdaad 0. Jij bent van mening dat het 0 is. Of het ook daadwerkelijk 0 is ga ik echt geen uitspraken over doen ::) Hoe zit het met je desinvesteringsbijtellingen, heb je daar nog iets mee te maken? Vallen er nog reserves vrij?

Begrijp mij goed, van mij mag je alles zelf doen maar wees dan wel zo wijs om het even na te laten lopen door iemand die het als vak heeft...

 

Maar nu de balans. Kunnen we hier gewoon alles op 0 zetten?

Ik lees namelijk ook in dit forum dat er hier nogal eens een meningsverschil over is.

 

Waar lees je die meningsverschillen? Plaats eens een link.

 

Volgens mij voer je journaalposten door en die leiden er allemaal toe dat alles op nihil komt te staan. Wat zou er dan nog op de balans moeten blijven als alles tot 0 is gereduceerd? Ik ben benieuwd.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.