• 0

Beginners opzet boekhouding

Hallo,

 

Ik ben net een week klaar met het opstarten van een bedrijfje(simpele webshop). Wij hebben een VOF en moeten 1x per kwartaal omzetbelasting betalen en ik dacht 1x per jaar inkomstenbelasting.

Mijn vraag is hoe ik een simpele boekhouding kan bijhouden om de bovenstaande belastingen te kunnen aflezen.

 

Voor de omzetbelasting moet ik volgens mij mijn uitgaven en mijn inkomsten bijhouden toch?.

 

Voor de inkomstenbelasting moet ik toch inkomsten en kosten bijhouden?

 

Ik heb een excel bestandje voor kosten gevonden dat is deze

 

Kan ik dit bestandje ook gebruiken om uitgaven bij te houden?

 

wij hebben voor 500 euro voorraad gekocht. Het klopt toch dat deze alleen in het excel bestand komt van uitgaven(en niet in de kosten?)

 

alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, 165 euro voor een simpel excelsheetje uitgeven? Zoek eens op boekhouden met excel dan vind je 10tallen goedkopere oplossingen.

 

Mijn tip: Kijk eens hier Helemaal gratis ;D en gewoon hier zoeken naar een cursus basiskennis boekhouden voor een paar euro.

 

Het kost wat tijd maar geheid dat je er jaren plezier van hebt. En als alternatief gewoon even in Google zoeken om het toch maar uit te besteden als je zelf doen niet ziet zitten.

 

Link naar reactie
  • 0

In Speedbalance kan je inderdaad volgens een soort kasboek werken maar ook boekhouden volgens het dubbelboekhouden principe. Vandaar ook mijn tip om eens op marktplaats naar een goedkope BKB cursus te kijken. Er is een uitgebreide helpfunctie en tutorial aanwezig met vele voorbeelden. En als je daar niet uit komt is er ook nog een betaalde handleiding te bestellen.

 

Als je zelf aan de slag wilt is het toch handig als je de basis principes kent, anders zou ik me er maar niet aan wagen. Dan is uitbesteden misschien handiger. ;) Hangt alleen wel een prijskaartje aan :P

 

Gewoon jezelf er eens in verdiepen en kijken of het wat voor je is. Uiteraard zijn er ook genoeg betaalbare boekhoudprogramma's: zoek maar eens op Gravita, Minipak of gewoon boekhoudsoftware. Dit is een stap verder maar geeft ook meer mogelijkheden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb naar Speedbalance gekeken, maar ik denk dat ik een makkelijke manier heb gevonden om onze boekhouding bij te houden. Wij hebben een VOF zijn verplicht aan:

 

Omzetbelasting(1x per kwartaal)

Inkomstenbelasting(over wisnt)

 

Boekhouding omzetbelasting:

-Als ik het goed heb zijn dit alle BTW die je hebt verstuurd- BTW van facturen die je hebt ontvangen.

Het maakt toch niet uit of je de rekening al betaald hebt of niet?

 

In Excel houd ik alle ontvangen BTW facturen bij. Alle uitgegeven facturen kunnen wij makkelijk in onze webshop aflezen,ben ik verplicht om ook dit over te typen in excel?(webshop is van Biedmeer.nl).

 

 

Winst:

 

Hoe moet ik boekhouden om mijn winst te kunnen aflezen?

 

Wij hebben echt een hele kleine simpele webshop, daarom denk ik dat het voor ons nu nog het beste is om alles in excel bij te houden.

Link naar reactie
  • 0

 

Boekhouding omzetbelasting:

-Als ik het goed heb zijn dit alle BTW die je hebt verstuurd- BTW van facturen die je hebt ontvangen.

Het maakt toch niet uit of je de rekening al betaald hebt of niet?

 

Dit is correct. Het betreft de BTW over de ontvangen en verzonden facturen. Betalingen zijn voor dit doel niet van belang.

 

In Excel houd ik alle ontvangen BTW facturen bij. Alle uitgegeven facturen kunnen wij makkelijk in onze webshop aflezen,ben ik verplicht om ook dit over te typen in excel?(webshop is van Biedmeer.nl)

 

Het is niet verplicht om dit over te typen. Zolang er maar een duidelijke vastlegging is die altijd geraadpleegd kan worden.

 

 

Winst:

 

Hoe moet ik boekhouden om mijn winst te kunnen aflezen?

 

Wij hebben echt een hele kleine simpele webshop, daarom denk ik dat het voor ons nu nog het beste is om alles in excel bij te houden.

 

Het resultaat van de onderneming is "simpel gezegd"

De opbrengst uit verkopen minus de ontvangen rekeningen voor inkopen en kosten.

 

Hierop kunnen echter ook de volgende zaken van invloed zijn:

Voorraad en voorraad mutaties.

Investeringen en de daarbij behorende afschrijvingen.

Eventueel kleine ondernemersregeling BTW.

enz.

 

Ik herhaal dan hier ook het eerder verkregen advies om toch minimaal voor het opmaken van je resultaat de hulp van een boekhouder in te roepen. Dit behoeft echt geen kostbare zaak te zijn en voorkomt problemen achteraf.

(Deze kan ook adviseren bij het opzetten van de administratie.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gebruik zelf een pakket van een van onze HL-leden. Kost 15 euro per maand (admaxistratie). Voor zo'n futiel bedrag heb ik niet zo'n zin om zelf excelbestandjes te gaan zitten maken. (Met het risico dat deze bestanden corrupt raken o.i.d.).

 

Stuur maar een PM als je meer wilt weten.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.