• 0

Startdatum eigen bedrijf

'Hallo allemaal,

 

Voor mijn bedrijfje wil ik strategisch gezien een zo goed mogelijke startdatum vinden. Ongetwijfeld kennen jullie allemaal het gevoel om zo snel mogelijk naar de KvK te rennen om een inschrijving te regelen maar ik heb begrepen dat het belastingtechnisch nogal wat uit kan maken of je bijvoorbeeld 31 december of 1 januari start. Voor mij gelden in ieder geval de volgende afwegingen:

 

1. Om voor starters- en ondernemersaftrek in aanmerking te komen geldt het urencriterium van 1225 uur. In 2004 zal ik deze drempel in ieder geval niet meer halen.

2. Om door leveranciers serieus genomen te worden lijkt een inschrijving bij de kvk noodzakelijk.

3. Ik verwacht pas rond de jaarwisseling de financiering rond te hebben.

4. Voor de jaarwisseling verwacht ik nog geen substantiele omzet te realiseren.

5. De benodigde investeringen zijn flexibel in te plannen.

6. De belastingdienst hanteerd voor de inkomenstoets t.b.v. de ziekenfondsverzekering het gemiddeld inkomen over de afgelopen 3 jaar. Op dit moment ben ik in loondienst en particulier verzekerd tegen ziektekosten. Door voor of na 1 januari te starten kan ik de inkomenstoets beïnvloeden. (ik weet op dit moment echter nog niet wat het meest gunstig is)

 

Uiteraard ga ik nog met een financieel adviseur over deze ingewikkelde materie praten maar ik bereid me graag goed voor. Daarom bij deze de vraag of jullie nog meer aandachtspunten kennen die de startdatum kunnen beïnvloeden.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

gr, Niek

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
1. Om voor starters- en ondernemersaftrek in aanmerking te komen geldt het urencriterium van 1225 uur. In 2004 zal ik deze drempel in ieder geval niet meer halen.

 

Dit criterium geldt voor één heel kalenderjaar. Wanneer je later begint, zal dit criterium evenredig naar beneden worden bijgesteld.

 

Je hoeft je niet direct aan te melden bij de Belastingdienst als ondernemer, je kunt daar ook mee wachten (tenzij je omzet begint te draaien ...). Maar als ik jouw verhaal zo lees, zie ik niet echt de noodzaak in om je nu al in te schrijven. Doe je dat pas per 1 januari, dan bespaar je ook nog eens een jaarbijdrage voor 2004 van zo'n 50 euro.

Link naar reactie
  • 0
op 31 december of 1 januari starten

 

Dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

 

Wil je echter gaan factureren is het handig om al een BTW nummer te hebben.

 

Investeringen kunnen, mits aantoonbaar, achteraf ingeboekt worden.

 

Voor ziekenfonds verzekering heb je alleen een "bewijs zelfstandig ondernemer nodig" wat de belastingdienst toestuurd.

 

Criterium is meer een maatstaaf waaraan je "moet" voldoen. Dit is altijd bespreekbaar met je belastingadvieseur en flexibel zoals maarten.it al aangeeft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.