• 0

boekhoudkundige verwerking inruil zakelijke auto op prive auto

ik heb vorige maand een personenwagen die op naam van mijn vof staat ingeruild op een prive auto die niet zakelijk gebruikt gaat worden. De zakelijke auto staat nog voor 5.000,- in de boeken en werd verkocht voor 6.200,- incl BTW. Ik heb een factuur incl BTW gemaakt voor het garagebedrijf en vervolgens de volledige 6.200,- als prive opname geboekt. Hoe verwerk ik e.e.a. nu echter verder in de boekhouding. In de activalijst staat de auto nog voor 5.000,- en ik heb een kleine boekwinst gemaakt. Ik kom er niet uit dus als jullie me willen helpen heel erg graag.

 

Alvast bedankt.

 

PS ik doe mijn boekhouding zelf middels een excel sheet met verschillende werkbladen voor balans-W&V-bedrijfskosten-autokosten-prive opnames etc.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fred,

 

De ex BTW opbrengst is 5.123.97 dus een boekwinst van 123.97 en BTW is 1.076.03; samen weer 6.200.

Je boekt nu als volgt:

 

De auto tegenboeken voor 5.000 Cr 5.000

Als incidentele bate in V&W rekening boeken 123.97 Cr 123,97

Als privé opname boeken 6.200 (had je geloof ik al gedaan) Dt 6.200

en boeken als Nog te betalen BTW 1.076.03 Cr 1.076,03

 

Kom je er zo uit?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

bedankt voor je reactie.

 

ik krijg de balans nu wel kloppend maar vraag me af of ik het op de juiste manier heb gedaan.

 

Ik heb een factuur gezonden voor de auto (deze is als omzet geboekt en komt dus in mijn geval als geleverde dienst/product in de W+V) De BTW wordt op die manier automatisch verrekend als af te dragen.

Als prive opname heb ik het gehele bedrag van 6.200 geboekt. Daarmee kwam de balans keurig uit.

Nu heb ik allleen bij de activa in de balans nog de auto staan voor 5.000,-

Ik heb het nu als volgt proberen op te lossen:

 

-factuur auto als omzet geboekt, geleverde dienst/product

- prive opname van 6.200,- geboekt

- af te dragen BTW 1.076,03

-Waarde auto in de balans is nu 0

-verkoop auto voor de volle waarde van 5.123,97 bij de passiva in de balans geboekt

-in de W+V rekening als eenmalige bate de boekwinst van 123,97 opgenomen bij de baten.

 

Hiermee klopt mijn balans keurig maar ik vraag me af of ik het zo goed heb gedaan.

Wat denk jij?

 

groet,

Fred

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Neen, het is nog niet helemaal goed.

Even doorlopen:

Privé opname is goed

Af tedragen BTW is goed

Waarde van de auto in de balans op 0 is goed

Verkoop van de auto staat door boeking als omzet voor 5.123,97 op V&W

 

Boek daartegenover nu de afboeking van het actief van 5.000

Dan resteert per saldo vanzelf de boekwinst van 123,97

 

John.

 

PS Je ziet dat, als je afwijkende boekingen hebt van omzet, inkoop, kosten e.d. de behandeling van dergelijke boekingen in een spreadsheet toch vaak problemen opleveren. Dat is nu juist de reden dat ik geen voorstander ben van spreadsheets als basis voor een boekhouding. Tenzij: je met SpeedBalance zou werken, want die vangt dit soort problemen wel op.

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

bedankt voor je reactie.

 

ik krijg de balans nu wel kloppend maar vraag me af of ik het op de juiste manier heb gedaan.

 

Ik heb een factuur gezonden voor de auto (deze is als omzet geboekt en komt dus in mijn geval als geleverde dienst/product in de W+V) De BTW wordt op die manier automatisch verrekend als af te dragen.

Als prive opname heb ik het gehele bedrag van 6.200 geboekt. Daarmee kwam de balans keurig uit.

Nu heb ik allleen bij de activa in de balans nog de auto staan voor 5.000,-

Ik heb het nu als volgt proberen op te lossen:

 

 

De eenvoudigste en kortste manier is nu om de auto over te boeken naar de rekening kostprijs verkopen.

 

Kostprijs verkopen 5.000

a auto 5.000

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Neen, het is nog niet helemaal goed.

Even doorlopen:

Privé opname is goed

Af tedragen BTW is goed

Waarde van de auto in de balans op 0 is goed

Verkoop van de auto staat door boeking als omzet voor 5.123,97 op V&W

 

Boek daartegenover nu de afboeking van het actief van 5.000

Dan resteert per saldo vanzelf de boekwinst van 123,97

 

John.

 

PS Je ziet dat, als je afwijkende boekingen hebt van omzet, inkoop, kosten e.d. de behandeling van dergelijke boekingen in een spreadsheet toch vaak problemen opleveren. Dat is nu juist de reden dat ik geen voorstander ben van spreadsheets als basis voor een boekhouding. Tenzij: je met SpeedBalance zou werken, want die vangt dit soort problemen wel op.

 

 

 

Bedankt, ik ben weer een stukje verder. Wat ik alleen nog niet begrijp is de "Boek daartegenover nu de afboeking van het actief van 5.000" Waar moet ik dat boeken? Ik heb nu de verkoop uit de "normale omzet" gehaald en een aparte grootboek rekening "verkopen tegen kostprijs" toegevoegd. Blijft echter een balansverschil van die 5.000,- over omdat ik niet weet waar ik die afboeking moet doen.

 

Je hebt gelijk dat deze manier van boekhouden niet ideaal is maar voor een leek als ik die eigelijk alleen maar reclameruimte op internet verkoopt voldeed het tot nu toe prima. :) Deze bijzondere situatie maakt het nu even wat lastiger. Dus graag nog een kleine tip om verder te komen.

 

Groet,

Fred

Link naar reactie
  • 0

Dus graag nog een kleine tip om verder te komen.

 

Je bent volgens de wet vrij om “te boeken” zoals je wil. Het enige in deze is dat je bij je elektronische winstaangifte (voor de IB) de boekwinst moet aangeven als “Buitengewone resultaten: Boekwinst op activa”.

 

En dat je eventuele verschuldigde BTW natuurlijk adequaat moet verantwoorden.

 

(En natuurlijk: het activum niet op je balans hebben, na de verkoop)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.