• 0

Urencriterium en fiscale gevolgen wel of niet voldoen aan ondernemersschap

Ik verwacht dit jaar een resultaat van ongeveer 14.000 en twee opdrachtgevers. Het lijkt me dat de belastingdienst vraagtekens over het aantal bestede uren kan hebben en/of vragen stelt of ik geen verkapte werknemer ben. Mijn opdrachtgevers zijn gevestigd in Europa en in de VS, niet in Nederland. Mijn vraag is stel dat de belastingdienst mij niet als ondernemer ziet. Kan ik dan los van het feit dat ik niet van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek gebruik kan maken mij als verkapte werknemer beschouwen en zodoende van mij bedragen eisen m.b.t. de misgelopen werkgeverspremies? Of worden mij inkomsten dan gezien als resultaat uit overige werkzaamheden. Is het tevens zo dat als de belastingdienst het er niet mee eens is dat er dan automatisch een boete uitrolt voor het verkeerd aangeven van je status of blijft het slechts bij een verandering van de aanslag?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag,

 

Als de fiscus hier al een mening over heeft, dan wordt dat in het ergste geval inkomen uit buitenlandse dienstbetrekking. Dat betekent idd geen fiscale ondernemers voordelen, maar ook geen aftrek van kosten.

 

Let wel, je info is te summier om hier een mening over te geven. Je worst case scenario is dit.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dankjewel voor je reactie. Het bedrijf bestaat uit twee activiteiten (hopelijk deze maand nog een derde). Het ene is verlenen van advies inzake het wel of niet investeren in Nederland in de IT sector. Het andere is IT werkzaamheden aan databases. Inkomensverdeling is ongeveer 50%, met dien verstande dat ik bij de IT werzaamheden wel meer uren maak. Zoals ik reeds heb aangegeven in een ander topic heb ik voor de IT werkzaamheden ook wel eens iemand ingeschakeld wat zonder meer kan omdat ik de werkzaamheden vanuit huis uitvoer en niet persoonlijk hoeft te gebeuren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.