• 0

Inhuren mensen als ondernemer of als met resultaat uit overige werkzaamheden?

Beste mensen,

 

Allereerst wil ik mijn complimenten geven voor dit forum en de geweldige activiteit van haar leden. Ook al is dit mijn eerste vraag dan, ik heb al veel gehad aan de vele topics hier aanwezig.

 

Mijn vraag luidt als volgende. Ik heb sinds een anderhalf jaar een eigen adviespraktijk in het helpen van poolse uitzendbureaus met vergunningen voor mensen e.d. Voor volgend jaar verwacht ik twee opdrachtgevers te hebben die me redelijk fulltime bezig houden (naast mijn studie). Aan het urencriterium kom ik wel. De verdeling van de inkomsten is 75% voor het ene en 25% voor het andere uitzendbureau. Omdat ik veel werk heb wil ik wat medestudenten inhuren om werkzaamheden voor mij te verrichten. Echter ben ik bang dat de Belastingdienst mij niet als ondernemer zal beschouwen vanwege het geringe aantal opdrachtgevers (wat ik helaas de laatste jaren niet heb kunnen uitbreiden). Kan ik ze zomaar betalen zodat zij het opgeven als zijnde resultaat uit resultaat uit overige werkzaamheden? En zodat ik het kan aftrekken als zijnde kosten voor mijn resultaat uit overige werkzaamheden? Ik heb van de belastingdienst nog nooit een definitieve aanslag gekregen dus ben zowieso in dubio over mijn ondernemersschap.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het aantal opdrachtgevers is niet het enige en ook lang niet altijd het belangrijkste criterium voor zelfstandig ondernemerschap. In dit geval relevant: loop jij ondernemersrisico (m.a.w. kan de opdrachtgever de overeenkomst onbinden of simpelweg geen diensten meer van jou afnemen) en is er geen gezagsverhouding: ben je autonoom in je handelen. Als het antwoord op beide vragen ja is, zie ik niet in waarom je niet zou voldoen aan de zelfstandigheidscriteria. Ook het inhuren van personeel draagt bij aan die zelfstandigheidscriteria.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.