• 0

BTW in toerisme

Beste,

 

Sinds dit jaar zijn we als touroperator btw-plichtig geworden en daar is nu heel veel onduidelijkheid over. De btw wordt geheven op de marge waardoor het niet mogelijk is om deze aan de klant door te berekenen ivm concurrentie van het internet. de meeste accommodatie verschaffers hebben ook een eigen website en daar staan de prijzen op. als je dus de btw gaat doorberekenen aan de klant dan boekt deze dus bij de accommodatie zelf (dit weten we uit eigen ervaring).

 

Op dit moment gaan alle grote bedrijven, naar belasting paradijzen en blijven wij kleinere bedrijven in nl omdat een vertrek naar dit soort landen financieel niet haalbaar is...(of kan dit wel tegen relatief lage kosten...???) via mijn accountant en belastingadviseurs wordt niet duidelijk welke kosten je nu wel en welke je niet mag mee rekenen ivm btw. mag je bijvoorbeeld de personeelskosten die je direct maakt om het product te verkopen nu wel of niet mee rekenen. Mag je dus alle kosten die te maken hebben met de verkoop nu wel of niet meenemen alvorens je marge te berekenen(waarover je btw moet betalen).

 

Ik krijg wel het idee dat we hier als kleine ondernemer dubbel gestraft worden, maar dat is een ander verhaal. Ik ben benieuwd of iemand mij in "peppi en kokki" taal kan uitleggen hoe dit zit en of ik echt serieus moet gaan kijken naar een verhuis naar een belastingparadijs. en als dat moet hoe dat, dat moet.....

 

met vriendelijke groet,

 

Lex

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Lex

 

Zeer ellendige regeling inderdaad. De kosten die in de winstmarge vallen zijn kosten van inkoop (dus bijv. ingekochte hotelkamers, busdiensten e.d.) en kosten die rechtstreeks ten goede komen van de reiziger.

 

Personeelskosten die gemaakt worden met het oog de verkoop lijken mij niet te vallen onder het begrip "rechtstreeks ten goede van de reiziger". De BTW op die personeelskosten kun je dus afzonderlijk als voorbelasting terugvragen (mits toelaatbaar, want BTW op eten en drinken is per definitie uitgesloten van voorbelasting).

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost

 

bedankt voor je reaktie, ik kom er toch niet helemaal uit want als je een reis verkoop als bemiddelaar dan ben je niet btw plichtig......maar wat houdt dan bemiddelaar in. want zoals wij het nu doen werken we eigenlijk als bemiddelaar tussen de leverancier en de reiziger. alleen wij combineren een aantal leveranciers aan 1 reiziger. en de betaling loopt via een verzamel factuur. echter voor deze dienst brengen wij een fee in rekening aan de leverancier. dus eigenlijk de vraag wanneer ben je bemiddelaar en wanneer ben je touroperator.

 

Zelfs de OAD vermeldt dat zij in bepaalde gevallen (alle reizen met eigen vervoer) handelen als bemiddelaar. en hierdoor is het voor een kleinere onderneming zoals de onze wel heel erg onduidelijk. is dan echt de enige oplossing om de inkoop kant naar een belasting paradijs te brengen en de verkoop als bemiddelaar via een nl bedrijf te doen???? Dit is nl wat alle grote onderneming doen.....

 

in ieder geval is het nu zo verschrikkelijk onduidelijk voor ons en betalen we ons (naar onze mening) on terecht blauw aan belastingen. Zelfs als je een verliesjaar hebt zoals 2012 betalen we ineens 2 keer zoveel belastingen en wordt het heel erg moeilijk om het hoofd boven water te houden.

 

tip, tricks alles is welkom

 

groet,

 

Lex

Link naar reactie
  • 0

Maar wat houdt dat op eigen naam dan exact in want ik krijg van mijn klant een opdracht om een reis voor hem samen te stellen en dan ga ik opzoek naar de juiste leveranciers voor de klant (vanuit een bestaand bestand) en dan koppel ik de 2 aan elkaar. alleen de betaling loopt via mij. Ik hoor van verschillende collega's dat zij geen btw betalen terwijl zij zover ik kan overzien precies het zelfde doen als wij......

 

Dus een eventuele oplossing zou zijn om de klant een factuur te sturen van de accommodatie zelf en niet met ons logo erop.....???? of heb je nog andere ideeen...

 

ik hoor het echt heel graag want de belastingen maken het heel moeilijk om te overleven als kleine zelfstandige zeker in deze tijd dat we niet kunnen spreken van hoogtijdagen.

groet,

 

Lex

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.