• 0

Aanvraag en info werknemers bij faillisement

Hallo mensen,

 

Ik weet niet of deze vraag al eerder gesteld is, maar ik heb de puf niet om alles door te lezen...

 

Mijn vraag is dus wat de weg is voor onze werknemers bij ons faillisement. Wat kunnen wij ze vertellen? Kunnen wij dit aanvragen en info krijgen of moeten ze dat zelf doen?

 

Ik heb op de site van het UWV gekeken en daar staat alleen info bij betalingsonmacht en niet wat te doen bij een faillisement.

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes Dobbelsteen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dobbelsteen,

 

Is jouw vraag bedoelt als "stel we gaan" of is "we gaan" een feit?

 

In ieder geval als antwoord op je vraag;

 

Als je officieel failliet wordt verklaard worden de arbeidsovereenkomsten van het bedrijf ontbonden door de curator. Hiervoor heeft de curator geen toestemming van het UWV voor nodig.Ook wordt er geen ontslagvergoeding uitgekeerd, zoals bij ‘normaal’ ontslag wel gangbaar is. Wel heeft de werknemer recht op salaris over de wettelijke opzegtermijn. Maar in de meeste gevallen neemt het UWV deze betalingsverplichting op zich en sluit zelf aan als ‘gewone’ schuldeiser in het faillissement.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 1

Ook wordt er geen ontslagvergoeding uitgekeerd, zoals bij ‘normaal’ ontslag wel gangbaar is.

 

Even voor het beeld: bij normaal ontslag (wat in mijn optiek de route langs het UWV Werkbedrijf is die toestemming aan de werkgever kan geven de arbeidsovereenkomst te ontbinden) is in beginsel een ontslagvergoeding juist niet gangbaar. Alleen indien de kantonrechter de arbeidsovereenkomst ontbindt is een ontslagvergoeding gebruikelijk.

 

Ik hecht hier waarde aan omdat er bij werkgever hele waanbeelden heersen over de kosten van afscheid nemen van werknemers. Je moest eens weten hoe vaak ik dergelijke angstbeelden uit de hoofden van de ondernemers heb moeten praten. Ik heb in de ontslagtrajecten die ik heb begeleid langs de weg van het UWV nog nooit meegemaakt dat er een ontslagvergoeding betaald moest worden.

 

De enige mogelijkheid die er via deze route voor werknemers is om een ontslagvergoeding te eisen is bij kennelijk onredelijk ontslag. Bij een goede dossiervorming is hier geen sprake van en hoeft er dus geen ontslagvergoeding betaald te worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.