• 0

Opzetten nieuwe bedrijfsstructuur

Goedendag & Gutentag !

 

Ik wil graag een vraagstuk voorleggen waarvoor ik op zoek ben naar suggesties en tips. Het vraagstuk betreft het opzetten van een nieuwe bedrijfsstructuur met "connecties" naar zowel Duitsland als Nederland.

 

Uitgangssituatie:

 

Ik woon in Nederland. Sinds 2002 beschik ik over een eigen LImited in Duitsland voor het uitvoeren van consutancywerkzaamheden voor klanten in Duitsland en het buitenland (niet Nederland). Daarnaast heb ik een eenmanszaak, eveneens voor consultancywerkzaamheden voor klanten uit Nederland.

 

Recentelijk heb ik een 33,3% aandeel verworven in een innovatief technologie-bedrijf, waar ik tevens mede-directeur wordt. Binnnenkort wordt e.e.a. formeel vastgelegd.

 

Toekomstige situatie:

 

Het is de bedoeling dat dit bedrijf aandelen gaat houden in joint-ventures die met andere grote(-re) bedrijven worden opgericht. Ons technologie-bedrijf brengt de technologie en operations in, de JV-partner brengt het werkkapitaal in. In die JV´s zal ik tevens plaatsnemen in de directie. In totaal gaat het om 3 á 4 JV´s, waarvan zeker 2 gevestigd gaan worden in Nederland.

 

Uitgangspunten:

 

Gelet op de toekomstige situatie wil ik een nieuwe bedrijfsstructuur opzetten, met in principe de volgende uitgangspunten:

 

1. De winstuitkeringen vanuit de JV´s naar ons gezamelijke technologiebedrijf wil ik laten uitkeren naar een "veilige haven". M.a.w. de winst op basis van mijn 1/3 aandeel in het technologiebedrijf moet gaan naar een rechtspersoon die niet operationeel actief is, om alle risico´s van kapitaalverlies te kunnen uitsluiten.

 

2. De directievoering in het technologiebedrijf en de JV´s wil ik op basis van een managementfee uitvoeren.

 

3. Ingewikkelde fiscale constructies wil ik vermijden (KISS)

 

Vraagstuk:

 

a. Wat biedt zich aan als een veilige haven ? Een BV in NL of een GmbH in D ?

 

b. Kan ik vanuit mijn NL-eenmanszaak (en later een management-BV) op basis van een managementfee actief zijn voor het technologiebedrijf en de JV´s ? Ik ben dan actief voor meedere bedrijven, waar ik overigens wel direct of indirect mede-aandeelhouder ben. Is dat acceptabel, of ziet de fiscus dat als een verkapt dienstverband met alle gevolgen van dien ?

 

c. Wat als ik het bovenstaande doe vanuit mijn D-Limited i.p.v. vanuit de NL-eenmanszaak ?

 

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties. Bedankt alvast !

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag René

 

Als je KISS nastreeft, kijk dan eerst dicht bij huis. Jij woont in NL en van de JV's worden er zeker twee in NL gevestigd. Gelet op het fiscale criterium dat de plaats van feitelijke leiding veelal maatgevend is voor de heffing van belastingen is NL dus al de thuishaven. Waar is het 'technologie-bedrijf' gevestigd?

 

Een veilige haven: als inwoner van NL zal het doorgaans handiger zijn om een personal holding in NL aan te houden dus boven het technologie-bedrijf. Ook dividend en bijv. verkoopbaten van aandelen in dochter BV's komen dan onbelast binnen in je holding. Nu je in NL woont zal dan ook geen discussie ontstaan over de plaats van feitelijke leiding van je holding.

 

Eenmanszaken met managementfee facturen verstrengelen met eigen BV's niet doen. De eigen BV impliceert bij wet al een (fictieve) dienstbetrekking zodat een loon uit de eigen BV al aan de orde is. Daarnaast kan de fiscus vraagtekens zetten bij het inhuren van de EMZ van de DGA van een BV. Wat is er dan zo wezenlijk anders aan die EMZ wat de DGA (personeel zijnde) niet kan doen voor de BV? En ja, de fiscus kijkt door de structuur heen, dus fees factureren aan meerdere BV's in dezelfde structuur gaat ook niet op.

 

Gezien de complexiteit van de structuur icm met de grensoverschrijdende gevolgen. Zit er geen adviseur op deze zaak?

Ik kan me indenken dat een fiscalist uit het grensgebied met DLD nog wel wat zinnigs te zeggen heeft.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

dank voor je snelle antwoord !

 

Ik begrijp dat een EMZ in combinatie met de overige bedrijfsstructuur de wenkbrouwen van de fiscus doet fronzen, dus dat idee laat ik maar los. De daaruit volgende automatische keuze voor management-BV roept direct de vraag naar de hoogte van de beloning van de DGA op. Afgaande op wat ik kon vinden op Internet zou de afroommethode niet van toepassing moeten zijn omdat ik als DGA via mijn management-BV werkzaam ben in het technoloiebedrijf waarin ik met nog twee andere partners samenwerk. Omdat mijn inspanningen slechts voor een deel het resultaat van het technologiebedrijf bepalen - de andere partners dragen daar door hun werkzaamheden immers ook aan mee - zou in deze situatie de afroommethode niet mogen worden toegepast. Zie jij dat ook zo ?

 

Uitgaande van een management-BV en een personal holding (puur als aandeelhouder in het technologiebedrijf, geen operationele activiteiten, zodoende als "veilige haven"): zou je ze boven elkaar plaatsen (holding boven management-BV) of losgekoppeld naast elkaar ?

 

Bedankt alvast.

 

René

 

PS. Het technologiebedrijf is in NL gevestigd

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.