• 0

Verhuizen naar Engeland

Beste forumleden,

 

Ik werk als ZZPer (eenmanszaak) in Nederland (en heb soms ook klanten uit Belgie of Duitsland). Het zit eraan te komen dat mijn partner een baan krijgt aangeboden in Engeland. Het is dus een optie (en het ligt ook voor de hand) dat ik me ook in Engeland ga vestigen.

 

Het zal wel even duren totdat ik ook in Engeland voldoende nieuwe klanten (ofwel omzet) heb en vroeg me af wanneer Ik wanneer ik nu in engeland belastingplichtig wordt.

 

Blijf ik in NL belastingplichtig als ik daar meer dan 50% verblijf?

of

Blijf ik in NL belastingplichtig als ik daar meer dan 50% omzet genereer?

 

 

Is het een optie om zowiezo een LTD te starten?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geen van beide ;)

 

Hiervoor moet je je beraden op het belastingverdrag tussen NL en het VK. Artikel 7 lid 1 van dit verdrag:

 

De voordelen van een onderneming van een Verdragsluitende Staat zijn slechts in die Staat belastbaar, tenzij de onderneming in de andere Verdragsluitende Staat haar bedrijf uitoefent door middel van een aldaar gevestigde vaste inrichting. Indien de onderneming aldus haar bedrijf uitoefent, mogen de voordelen van de onderneming in de andere Staat worden belast, maar slechts in zoverre als zij aan die vaste inrichting kunnen worden toegerekend.

 

Dus als jij je bedrijf in Nederland uitoefent vanuit een vaste inrichting in Nederland zijn de inkomsten belast in Nederland. Als die vaste inrichting ontbreekt zijn de inkomsten belast in Nederland. Voor de goede orde, we gaan uit van winst uit onderneming. Als er sprake is van resultaat uit overige werkzaamheden vermoed ik dat deze inkomsten altijd belast in het VK (ik heb niet het hele verdrag doorgespit 8)).

 

Nu lijkt mij overigens een vaste bedrijfsinrichting in NL lastig (zie artikel 5 van het verdrag). Maar niet ondenkbaar.