Straetus Geplaatst: 5 februari 2013 Straetus 9 4 Geplaatst: 5 februari 2013 Onze BV heeft een aantal facturen gecedeerd, maar hoe moeten wij dit boekhoudkundig verwerken?? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40224-hoe-een-gecedeerde-factuur-administratief-te-verwerken/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Zomaar iemand Geplaatst: 5 februari 2013 Zomaar iemand 4k 228 Geplaatst: 5 februari 2013 Zou je dat als incassobureau niet moeten weten? Ik maak altijd gewoon een credit factuur en stop deze met de bewijsvoering in mijn administratie. En vervolgens dien je een verzoek in bij de belastingdienst voor teruggave van de afgedragen BTW (Suppletie BTW) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40224-hoe-een-gecedeerde-factuur-administratief-te-verwerken/#findComment-416283 Delen op andere sites More sharing options...
0 Y Happy Level Geplaatst: 5 februari 2013 Y Happy Level 1,4k 165 Geplaatst: 5 februari 2013 Zou je dat als incassobureau niet moeten weten? erger nog. Als franchisegever..... Beschermingsbewind Bewindvoerder trappist westvleteren 12 for sale Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40224-hoe-een-gecedeerde-factuur-administratief-te-verwerken/#findComment-416292 Delen op andere sites More sharing options...
0 Ido van der Gragt Geplaatst: 6 februari 2013 Ido van der Gragt 492 40 Geplaatst: 6 februari 2013 Het hangt er even vanaf wie de cedent en wie de cessionaris is. Ik vermoed (zoals je het schrijft) dat jullie degene zijn die afstand hebben gedaan van de facturen door middel van een akte van cessie. Dat zou betekenen dat jullie debiteur (van de facturen, niet degene van de cessie) voldaan wordt met hetgeen dat je voor de overdracht van de vordering hebt verkregen (van de debiteur van de cessie). In jouw boekhouding boek je de debiteur c.q. fatuur dus af met de betaling die je krijgt uit de cessie. Het komt ook voor dat de cessie, alleen fungeert als een zekerheidstelling voor de betaling van facturen (of een andere schuld, zoals een krediet). Daarvan betwijfel ik persoonlijk of dat kan vanwege het fudiciaverbod (BW3:84). Maar ik denk niet dat jullie dat bedoelen. Als ik wat minder kijk naar hoe jullie het verwoorden en uitga van incassoactiviteiten, zal het hier en daar voorkomen dat jullie facturen accepteren als betaling op een vordering van een klant van jullie. Dan zal je eerst de vraag moeten beantwoorden wie de eigenaar van de factuur is geworden (wie heeft de akte ondertekend). De klant van jullie of julliezelf. Succes, Ido van der Gragt www.kubus.nl (administratie en belastingen) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40224-hoe-een-gecedeerde-factuur-administratief-te-verwerken/#findComment-416495 Delen op andere sites More sharing options...
Straetus
Straetus
Onze BV heeft een aantal facturen gecedeerd, maar hoe moeten wij dit boekhoudkundig verwerken??
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40224-hoe-een-gecedeerde-factuur-administratief-te-verwerken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag