• 0

ABC regeling bij export nieuwe auto's naar niet-EU land

Hallo,

 

Ik ben bezig om nieuwe auto's buiten de EU te exporteren. Mijn afnemer daar is een Nederlander die de auto's levert aan locale afnemers.

Ik heb wel dealers gevonden de de auto's TAX FREE willen leveren en het lijkt me dat ik hier de ABC regeling voor wat betreft de BTW toe zou kunnen passen. Als ik de tekst over de ABC regeling nalees, levert de eerste ondernemer de de goederen rechtstreeks aan de laatste en mogen alle tussenschakels het 0% tarief hanteren.

In mijn geval is de eerste ondernemer de dealer en ben ik, als tweede partij. degene die de auto's daadwerkelijk verscheept.

 

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?

 

Alvast bedankt,

Theo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Theo,

Als je de auto exporteert naar een niet EU land dan is er sowieso al 0% van toepassing omdat het om export naar een niet EU land gaat. Echter waar is de dealer gevestigd? is dit in Nederland of een ander EU land?

.

 

Vooralsnog een Nederlandse dealer, al overweeg ik ook in Duitsland te gaan kijken. Dat ik tegen 0% kan exporteren weet ik, maar ik vroeg mij af of de tax-free levering van de dealer aan mij wel mag. Of dat ik de BTW moet betalen en dan verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Met een Duitse dealer kan je de BTW naar jouw nummer laten verleggen en die vervolgens opnemen in je aangifte.

Dan schiet je per saldo ook niks voor.

Verder kan je ook gewoon in Nederland met BTW kopen en die terug vragen en die zelfde auto ook weer opnemen in je BTW aangfite voor export.

Daarnaast mag de dealer tegen 0% leveren. Echter moet hij dan kunnen aantonen dat jij de goederen ook daadwerkelijk export, vraag me af of hij dat wil. Maar het kan/mag wel.

Verder heeft dit helemaal niks met een ABC levering te maken!

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Het ging mij er om of een dealer tegen 0% mag leveren. Ik ben blij te lezen dat dat wel het geval is.

Inderdaad zal niet iedere dealer er op zitten te wachten. Er was een dealer waarbij ik eerst de BTW (en BPM) moest betalen en die direct terug zou storten als ik met exportpapieren kwam. Maar ik heb ook wel dealers gevonden die wel taxfree willen leveren. Misschien zijn tegenvallende omzetten in eigen land er debet aan.

 

Erg bedankt voor het snelle antwoord.

 

Theo

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vorig jaar al gesproken met VDCnederland. Zij kunnen teruggave BPM regelen door de auto eerst op duits kenteken te zetten of dmv een duitse brief. Hier zit mijn winst, maar dit ging om gebruikte auto's. In geval het een BTW auto is kan ik ook de BTW terugvorderen.

Mijn afnemer wil ook nieuwe auto's en dat is een ander verhaal. Deze wil ik taxfree kopen en er een marge opzetten. Dit omdat een reeele marge aanmerkelijk kleiner is dan de BTW+BPM.

Wij hebben zelf OREH erkenning van de RDW.

 

Groet, Theo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.