• 0

Relatiebeding ook van toepassing voor moederbedrijf van relatie?

Hallo experts,

 

Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn over onderstaande.

 

Ik ben zzp-er en heb nu nog een half jaar een relatiebeding met mijn vorige werkgever. Hierin staat dat ik geen werkzaamheden mag verrichten, direct danwel indirect, voor relaties van mijn ex-werkgever. Er staat geen definitie van wat een relatie is. Later heb ik schriftelijke een uitleg gekregen dat het gaat om bedrijven die in het jaar voorafgaand aan mij vertrek een factuur hebben ontvangen van mijn ex-werkgever.

 

De situatie is nu als volgt. Bedrijf A is een Nederlands bedrijf en een relatie van ex-werkgever. Bedrijf B is een buitenlands bedrijf en heeft bedrijf A overgenomen enkele jaren geleden (bezit 51% van de aandelen). Ex-werkgever heeft nooit zaken gedaan met bedrijf B. Ik ben nu door bedrijf B benaderd om voor hen werkzaamheden te verrichten. Detail hierbij is dat in principe de werkzaamheden deels op een kantoor van bedrijf A uitgevoerd kunnen worden, maar als dat problematisch is dan kan dat nog wel vermeden worden. Mijn factuur zou natuurlijk naar bedrijf B gaan. Weet niet of het uitmaakt, maar klant A noemt zichzelf in reclame uitingen 'A onderdeel van B'.

 

De vraag is natuurlijk of ik zonder problemen voor B kan werken, of dit sowieso niet kan of dat het een grijs gebied is.

 

Het makkelijkste zou wellicht zijn om aan mijn ex-werkgever toestemming te vragen, maar ik weet zeker dat zij sowieso geen toestemming zullen geven, ook als ze juridisch niet in hun recht staan.

 

Veel dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je gewoon met B overeenkomt dat B de schade v/h relatiebeding betaald.

 

Dan zullen zij er wel voor zorgen (ik ga uit van overheersende zeggenschap?) dat A niet moeilijk doet?

 

Dat is wellicht een poging waard, maar ik vermoed dat B dat niet wil, of in elk geval dat degenen waar ik mee praat niet makkelijk toestemming voor zoiets krijgen van het hogere management. A (de dochter) zal overigens sowieso niet moeilijk doen, het gaat om mijn ex-werkgever die moeilijk kan doen.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de problematiek wel enigszins maar ik denk dat de strekking van het relatiebeding tot bedrijf B net even een brug te ver is. immers zou een relatiebeding dan ongewenst ver strekkende gevolgen kunnen hebben.

 

Voorbeeld:

Stel dat uw werkgever enige tijd bepaalde werkzaamheden heeft verricht voor Blokker Holding. Blokker Holding bestaat uit 15 bedrijven (volgens wikipedia). Dat zou inhouden dat u volgens uw redenering voor al die bedrijven geen werkzaamheden meer zou mogen verrichten. Dat schiet mijns inziens het doel van een relatiebeding te buiten.

 

In u geval ligt het evenzeer zo. Bedrijf B is neem ik aan een zelfstandige onderneming met een eigen inschrijving. Dat zij tevens eigenaar zijn van bedrijf A doet er naar mijn mening niets aan af dat u niet met bedrijf B zaken zou mogen doen vanwege het relatiebeding. Aan bedrijf B heeft uw oud werkgever immers geen factuur gestuurd. Om de schijn tegen te werken kunt u natuurlijk het beste voorkomen dat u de werkzaamheden op locatie van bedrijf A gaat verrichten.

 

Van indirect zaken doen met bedrijf A is hier ook geen sprake. Bedrijf B is immers eigenaar van bedrijf A. Bedrijf B staat hoger in de hiërarchie. ter verduidelijking: als u zaken doet met Blokker holding doet u niet per definitie indirect zaken met Bart Smit om het simpele feit dat Blokker Holding toevallig eigenaar is.

 

Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk. Ik ben benieuwd naar de mening van andere.

 

Mvg.

 

 

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.