• 0

Mag de 'verantwoordelijke uitgever' in Nederland een rechtspersoon zijn?

Hallo ondernemende zielen,

 

ik ben op zoek naar iemand die me kan zeggen waar ik meer info kan vinden over de bepalingen rond de V.U. (verantwoordelijke uitgever) in Nederland. In België is het verplicht op elke (bedrijfs)publicatie een V.U. te vermelden, die een natuurlijk persoon moet zijn (met vermelding van zijn of haar privé adres).

 

Maar hoe staat het met wettelijke bepalingen in Nederland wanneer het aankomt op het aanstellen van een V.U.? Mag dit ook een rechtspersoon zijn in Nederland? Waar kan ik informatie hierover vinden?

 

Hartelijk bedankt voor tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sequoia,

 

Ik heb al jaren een uitgeverij, maar heb echt geen flauw idee waar je het over hebt. ???

 

Wat wil je gaan uitgeven?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen,

 

bedankt voor je berichtje. Uit je reactie kan ik afleiden dat het aanstellen van een V.U. in Nederland helemaal niet van toepassing is?

 

Ik ben zelf Belg, en heb hierover ook nog niets op Nederlandse officiële websites kunnen vinden (maar misschien zoek ik verkeerd ;D).

 

Om het dus nog even samen te vatten; op elke Belgische publicatie moet een verantwoordelijke uitgever vermeld worden, met zijn of haar privé adres. In Nederland dus niet?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sequoia,

 

Ik vermoed inderdaad dat wij die verplichting niet kennen.

 

Wat voor publicaties wil je gaan maken? Kan ik even meedenken of daar hier bepaalde andere eisen voor zijn.

Vermoed van niet, maar toch.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen,

 

bedankt voor je reactie.

 

Vreemd, hoe wetten van land tot land verschillen... Nog vreemder vind ik persoonlijk het idee dat de Belgische wet i.v.m. de V.U. nog stamt uit 1867. ???

 

Ik zou na mijn afstuderen graag kinderboeken en een magazine uit willen geven. Toekomstmuziek dus, maar hoe sneller ik begin te plannen, hoe meer kans op slagen... tenminste, dat denk ik toch!

 

Bedankt om even mee te denken!

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Sequoia,

 

een dergelijke regeling bestaat inderdaad niet in Nederland. Handige informatie voor Nederlandse uitgevers vind je op de site van het Nederlands Uitgeversverbond

 

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Miki,

 

hartelijk bedankt voor de reactie! En wat als je als Nederlandse BV dan, behalve in Nederland zelf, je producten ook in Vlaanderen wil verspreiden? Moet je dan, omdat je bedrijf Nederlands is, ook geen V.U. plaatsen op de producten?

 

Bedankt voor de link! Ik kende het Nederlands Uitgeversverbond al, maar ik was de site eigenlijk weer uit het oog verloren. Nu ga ik er maar terug eens op grasduinen, in de hoop weer wat meer te leren. Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sequoia,

 

Op Nederlandse boeken (en aanverwant producten als bijvoorbeeld ook scheurkalenders) staat een ISBN. Dat kun je in Nederland aanvragen bij bureau ISBN. https://portal.boekhuis.nl/isbn Kan zowel op naam van een bedrijf als van een persoon.

 

Met een ISBN kun je boeken en andere producten naar winkels laten distribueren door het Centraal Boekhuis, maar dat is niet goedkoop. Het Centraal Boekhuis levert ook aan Vlaamse boekhandels. Mijn boeken worden op die manier ook in Vlaanderen verkocht en de uitgever is een BV. Mij is nog nooit gevraagd of daar mijn prive-adres op mocht voor België. Lijkt mij ook sterk dat er bij alle buitenlandse boeken die in België worden verkocht dat soort gegevens er alsnog worden opgezet.

 

Ik weet dat een ISBN moet worden aangevraagd in het land waar de uitgever is gevestigd. Maar ik weet niet of jij als Belgische inwoner in Nederland ISBN's kunt aanvragen, of dat je hier makkelijk (lees goedkoop) een bedrijf kunt oprichten dat die aanvragen vervolgens kan doen.

 

Het lijkt mij nogal een gedoe om de Belgische regel te omzeilen dat je perse met je naam + adres op producten moet. Je post hier anoniem, zou je (in grote lijnen) willen vertellen waarom je niet wilt dat je adres straks op jouw boeken komt te staan?

 

@Peter_CVinfo Voor het boekenvak zit Sequoia gewoon in ons taalgebied. Een groot deel van de Belgische schrijvers en uitgevers verkoopt hun producten ook in Nederland en vice versa. Ik vind het juist wel slim dat Sequoia over haar landsgrenzen kijkt en uitzoekt wat er in Nederland kan.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Peter_CVinfo: Ja, zoals ik dacht ik al zei overweeg ik inderdaad een Nederlandse (met de nadruk op Nederland ;) ) BV op te richten. Maar omdat ik mijn producten ook in Vlaanderen zou willen verkopen, wil ik er zeker van zijn dat ik de juiste wetten respecteer. (Btw; ik ben zeker van plan nog meer te leren over internationaal ondernemen vóór ik iets opstart... 't is maar dat je 't weet ;) )

 

@ Karen: Bedankt voor je uitleg! Ik wist wel al wat over de ISBN en het Centraal Boekhuis, maar ik denk er nu aan dat ik nog een vraag aan het Centraal Boekhuis te stellen heb.

Hoewel ik het V.U. systeem een beetje raar vind (net als veel andere Belgische bedrijven blijkbaar), zou ik natuurlijk wel doen wat moet. Als er een privé V.U. op moet staan, dan komt er een V.U. Maar als dat niet moet, dan niet.

De belangrijkste reden waarom ik overweeg (ik ben hier dus nog niet zeker van) een Nederlandse BV op te richten, is het feit dat je sinds kort je BV kapitaal niet moet verhogen naar +18.000 euro. Dit moet bij een Belgische BVBA nog wel, en bij een zogenaamde starter BVBA moet dit binnen een paar jaar. Nu ben ik zeker geen fatalistisch mens, maar ik ben graag voorzichtig waar ik kan. Het lijkt me gewoon prettiger die 'druk' van kapitaalsverhoging niet te hebben; met een Nederlandse BV dus. Vermits het grootste deel van de Nederlandstalige boekenmarkt in Nederland ligt, lijkt het me niet eens zo ver gezocht. Maar goed, ik begin nu wel behoorlijk off topic te gaan. :)

Zoals ik al zei, niets staat nog vast, ik ben me gewoon aan het informeren over de opties. Als men niet alle opties kent kan men geen goede keuzes maken, niet waar?

 

Bedankt iedereen, in principe weet ik voorlopig genoeg!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.