• 0

woonhuis met bedrijfsbestemming zakelijk huren

beste allemaal,

 

ik hoop dat ik de vraag in het juiste forum stel. Heb gezocht met de zoekfunctie maar kom dan uit bij situaties die toch anders in elkaar steken dan de mijne.

 

Ik huur op dit moment een huis waarvan ik een gedeelte gebruik als kantoor. Ik woon er al jaren met veel plezier. De huur is laag dus ik heb dit nooit zakelijk opgegeven. Ik wil gaan samenwonen en verhuizen. Mijn huisbaas heeft meerdere panden dus ik heb hem gevraagd of hij een kantoorruimte voor me wist. "Mijn" huis blijkt (ook volgens de gemeente) een gecombineerde bestemming woon/werken te hebben. Volgens hem kan ik het gewoon blijven huren op hetzelfde contract, maar het dan zakelijk opgeven. Ik schrijf me in op het nieuwe adres en zal de woning verder alleen als kantoor en opslag gebruiken.

 

Heeft hij gelijk en kan ik gewoon mijn huur vanuit de zaak gaan betalen, of moet ik daar nog iets aanvullends voor regelen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je! Ik had inderdaad begrepen dat ik de kosten zakelijk mag opvoeren (daarom is het ook interessant, anders lopen de kosten privé zo op)

Ik vraag me alleen af of ik nog iets aanvullends moet regelen. Kunnen we het bestaande contract gewoon door laten lopen of moet er nieuw contract worden opgesteld waar ook in staat dat ik het huur als kantoorruimte?

 

Het lijkt me wel ideaal, ik hoef dan mijn kantoor niet te verhuizen, en mocht samenwonen onverhoopt niet bevallen dan heb ik mijn oude huis zo weer terug. Maar het klinkt bijna te mooi om waar te zijn?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, wel verhuizen.

 

Je hebt, toen je deze woning voor het eerst voor je onderneming ging gebruiken, de huur níet als zakelijk opgegeven en daarmee het huurrecht als privé geëtiketteerd. Op die keuze kun je niet terugkomen, tenzij het gebruik van de woning substantieel wijzigt. De omstandigheid "nou, ik woon er niet meer en gebruik het dus alléén nog maar zakelijk" is zo'n substantiele wijziging. Vanaf het moment van verhuizen zijn alle kosten van de woning dus zakelijk, maar daarvoor nog niet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Houdt in dit concrete geval de gecombineerde bestemming wonen/werken ook in dat het pand geheel voor 'werken' mag worden bestemd? In de gevallen die ik ken is dit meestal (maar niet altijd) namelijk niet zo: je mag er alleen werken als je er ook woont.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    10 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.