Ik heb mijn onderneming , een eenmanszaak, eind 2012 gestopt.
Er is geen voorraad dus valt er wat dat betreft niks naar prive over te dragen
Stakingswinst, oudedagsreservering is ook niet van toepassing.
Wat gebeurt er fiscaal met het resterende eigen vermogen (= in dit geval alleen geld op de bank)?
Natuurlijk gaat het over naar prive, maar is dat dan een priveopname in de opgave inkomstenbelasting 2012? Of pas in 2013? M.a.w. waar vermeld je dat in je aangifte inkomstenbelasting?
Qua belasting is in mijn ogen over het eigen vermogen al inkomstenbelasting betaald. Je betaalt tenslotte de Ib over de winst (= verschil tussen vermogen einde jaar en begin jaar plus eventuele onttrekkingen).
Maar moet je dan dat bedrag op de bank vermelden bij de 'spaar'rekeningen. Als dat zo is, klopt het dan dat je dat pas in het volgende belastingjaar (2014 over 2013) moet doen omdat je het saldo van 1-1 moet nemen. En op 1-1-2012 zat dat geld nog 'in de zaak'. Of moet je dat sowieso altijd bij de geldtegoeden opnemen omdat het een eenmanszaak is en in die zin toch allemaal 'jouw geld' is?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mkruizinga
mkruizinga
Ik heb mijn onderneming , een eenmanszaak, eind 2012 gestopt.
Er is geen voorraad dus valt er wat dat betreft niks naar prive over te dragen
Stakingswinst, oudedagsreservering is ook niet van toepassing.
Wat gebeurt er fiscaal met het resterende eigen vermogen (= in dit geval alleen geld op de bank)?
Natuurlijk gaat het over naar prive, maar is dat dan een priveopname in de opgave inkomstenbelasting 2012? Of pas in 2013? M.a.w. waar vermeld je dat in je aangifte inkomstenbelasting?
Qua belasting is in mijn ogen over het eigen vermogen al inkomstenbelasting betaald. Je betaalt tenslotte de Ib over de winst (= verschil tussen vermogen einde jaar en begin jaar plus eventuele onttrekkingen).
Maar moet je dan dat bedrag op de bank vermelden bij de 'spaar'rekeningen. Als dat zo is, klopt het dan dat je dat pas in het volgende belastingjaar (2014 over 2013) moet doen omdat je het saldo van 1-1 moet nemen. En op 1-1-2012 zat dat geld nog 'in de zaak'. Of moet je dat sowieso altijd bij de geldtegoeden opnemen omdat het een eenmanszaak is en in die zin toch allemaal 'jouw geld' is?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40587-waar-gaat-eigen-vermogen-fiscaal-naar-toe-bij-staken-onderneming/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag