• 0

BTW op ANWB factuur?

Recent ontving ik de factuur van de ANWB, deze is ook online te zien op MijnANWB. Ik maak gebruik van ANWB (prive) Wegenwacht diensten, niet van de ANWB zakelijk dienstverlening.

 

Nu is mijn vraag: Hoeveel BTW zit er nu op de factuur van de ANWB? Ik heb dit aan de ANWB gevraagt

(Telefonisch, maar dit kon mij niet zeggen en per email, maar nog geen antwoord gehad. Ook heb ik online gezocht en in de forums).

 

ANWB zegt op haar website (http://www.anwb.nl/mijn-anwb/mijn-gegevens/veelgestelde-vragen/Hoeveel-btw-wordt-berekend-door-ANWB-.html)

Voor het ANWB Lidmaatschap en de services van Wegenwacht wordt btw berekend. Dit betreft een gewogen tarief van 10,33%. Een gewogen tarief wil zeggen dat er over 1/3 deel 19% btw wordt berekend en over 2/3 deel van de contributie of service 6%.

 

 

Op de factuur die ik kreeg stond niet uitgespecificeerd, er stond alleen:

Wegenwacht Nederland Service met woonplaats en vervang. vervoer (01-01-2013-31-12-2013)92,29
Kosten acceptgiro1,50
te betalen (incl. 1,56 BTW, incl. assurantiebelasting) 93,79

 

Nu kan ik het bedrag niet door 3'en delen en over het 1/3 deel en 2/3 deel BTW gaan rekenen want ik weet dat er ook nog assurantiebelasting in zit 'verborgen' en ik neem aan dat er geen BTW over assurantiebelasting betaal.

In een forum las ik juist weer: "Het BTW bedrag dat op de factuur staat is bindend".

 

Kan iemand mij helpen of duidelijkheid geven?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag me dan nog wel af:

 

- Waar komt het verhaal op de ANWB website over 'gewogen BTW' van 10,33% dan vandaan en waar slaat dat op?

 

 

Ik vermoed dat het voor een deel bestaat uit 6% diensten, zoals het blaadje, en een deel uit 19% diensten zoals automonteurs?

 

Geen idee hoe dat precies in elkaar steekt, vermoeddelijk hebben de daarover een deal gemaakt met de belastingdienst.

 

Maar hoe ze nou aan die 1.56 btw komen is volstrekt onduidelijk, je zou verwachten dat het een stuk meer is.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen betaal je geen btw over de assurantiebelasting, maar je betaalt ook geen btw over de dienst waarover assurantiebelasting is verschuldigd. Die uitsplitsing is echter niet gegeven, maar is wel te berekenen.

 

Uitgaande van het nieuwe btw-tarief van 21%, zou het gewogen gemiddelde bij 1/3-2/3 overigens 11% zijn en bedraagt dan kennelijk 1,56.

 

100%, dus het bedrag excl. btw is dan 14.18, het bedrag incl. btw is 15.74. Het restant ziet dan mogelijk op vrijgestelde diensten of betreft überhaupt geen dienst, zoals contributie waar geen rechtstreekse, individuele prestatie tegenover staat.

 

Overigens is in dit verband wellicht nog de recente uitspraak van Hof Den Bosch interessant, daarin komt het hof tot de conclusie dat pechhulp geen schadeverzekering is, zodat daarover geen assurantiebelasting is verschuldigd (het betrof hier een pechpas die een jaar lang recht geeft op kosteloze reparatie bij pech onderweg of gratis vervoer van de pashouder en zijn fiets, rolstoel of scooter indien reparatie onderweg niet mogelijk is).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Ronaldinho!

 

Voor alsnog zet/boek ik deze factuur maar als volgt in de administratie:

 

Exclusief BTW: € 90,73

BTW: € 1,56

Totaal (incl. BTW): € 92,29

 

(vanuitgaande dat ik niet met de acceptgiro betaal)

 

Ik zit in elk geval safe. Het enige nadeel is dat ik (als ik meer informatie had) de factuur voor meer zou kunnen opvoeren en misschien tot iets van 10 a 12 euro BTW zou kunnen terugkrijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige nadeel is dat ik (als ik meer informatie had) de factuur voor meer zou kunnen opvoeren en misschien tot iets van 10 a 12 euro BTW zou kunnen terugkrijgen.

 

Nee, dan heb je het niet begrepen.

 

Ronaldinho heeft toch net voorgerekend dat het bedrag bestaat uit:

14,18 iets waar kennelijk 11% (gewogen) BTW over verschuldigd is.

1,56 BTW daarover.

76,55 iets dat vrijgesteld van BTW is.

--------

92,29

 

De 1,56 in rekening gebrachte BTW zou je dus (eventueel) kunnen terugvragen.

(Overigens blijf ik van mening dat dit nergens over gaat, maar dat terzijde.)

 

Link naar reactie
  • 0

Ja,.. dat klopt. Ik zei het verkeerd; Het bedrag vrijgesteld van BTW + het bedrag Exclusief BTW is € 90,73

 

Waarom vind je het nergens over gaan? Ik wil simpelweg een juiste administratie voeren. Of het nu gaat om 1 euro of 1000 euro, ik doe het graag goed. En dit was/is echt onduidelijk neergezet door de ANWB

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.