Belastingaangifte op uitnodiging verplicht?

Aanbevolen berichten

De stelligheid waarmee de belastingdienst zegt dat je verplicht bent een aantal zaken te doen is totaal niet op feiten gebaseerd.

 

Geen contract is ook geen verplichting. Belastingdienst is ook gewoon een onderneming, net als de rechtbank.

 

Het is dus altijd van belang goed te begrijpen wat je echt moet doen en wat gevraagd wordt of je het wilt doen. Natuurlijk presenteren de heren het altijd alsof je geen keuze hebt en het verplicht is. Maar dat is niet waar.

 

Misschien dat de heren op HL die verstand van zaken hebben eens toelichting kunnen geven ? En dan bedoel ik niet de medewerkers van de staat der Nederlanden of medewerkers van de Belastingdienst zelf.

Link naar reactie

Een uitnodiging lijkt mij toch wat anders als een verplichting. Ik heb geen overeenkomst met de belastingdienst of de staat der Nederlanden. Waarom zou ik verplicht zijn iets te betalen waarover geen contractuele afspraak is ondertekend ?

 

Mensen denken verplicht te zijn, maar dat zijn ze niet. Het wordt zo opgelepeld maar de contractuele onderbouwing waaruit een verplichting zou zijn ontstaan is nergens te vinden.

Link naar reactie

Een uitnodiging lijkt mij toch wat anders als een verplichting. Ik heb geen overeenkomst met de belastingdienst of de staat der Nederlanden. Waarom zou ik verplicht zijn iets te betalen waarover geen contractuele afspraak is ondertekend ?

 

Er staat ook niet dat een uitnodiging gelijk is aan een verplichting. Er staat dat ALS je eenmaal uitgenodigd bent, je de verplichting hebt om aangifte te doen.

 

Maar los daarvan: je weet hopelijk wel welke gevolgen er verbonden kunnen worden aan het niet-aangifte doen, zeker met jouw argumentatie. Draag je die gevolgen dan ook? Of komt er vanuit jou dan een verweer dat je de Wetgevende macht van de Staat der Nederlanden niet erkent?

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Hoi Joost, er is natuurlijk verschil tussen een bedrijf en een Natuurlijk Persoon. Als je niet de wet kent dan is het onbegonnen werk. Ik kan mij overigens niet herinneren dat ik mij bij de club " Staat der Nederlanden" heb aangesloten, lid ben geworden of ook maar iets ondertekend heb waarmee ik afstand heb gedaan van rechten, danwel accord gegaan ben de wetten van deze club te accepteren. Staat der Nederlanden is een bedrijf, een club. Voor zover ik weet wordt je alleen verzocht mee te doen want van contractuele afspraken is natuurlijk geen sprake, Tenzij iemand een contract tevoorschijn tovert die het tegendeel bewijst natuurlijk.

Link naar reactie

Ik heb niet de illusive dat ik populair wordt met mijn stelling, indien ik ongelijk heb dan zal ik dat ook volmondig toegeven en ik laat mij altijd graag overtuigen. Inkomstenbelasting is volgens mij volledig kolder. Belasting betalen over goederen die je aanschaft is meer dan voldoende. Van de inkomsten belasting die mensen niet meer zouden betalen kunnen ze goederen kopen waar de staat dan weer via de BTW aan mee mag eten.

Link naar reactie

Ik kan me je visie indenken, maar je bent nu eenmaal inwoner hier en daarmee onderworpen aan een belastingstelsel dat (min of meer) democratisch tot stand is gekomen. Maar los van de vraag of je gelijk hebt, weet je ook 1 ding zeker:

 

De fiscus geeft je geen gelijk. Dus vandaar mijn vraag: wat doe je als de fiscus met het wetboek in de hand op je vingers tikt?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Dan betoogt Paul vast dat hij een vrij man is, dat zijn juridisch persoon gescheiden is van zijn lichaam en dat Paul Stuyver iets anders is dan Paul van de familie Stuyver...

@Paul: waarom denk je dat je een contract zou moeten hebben getekend? Doordat je hier woont en werkt heb je je maar te conformeren aan de wetten zoals we die hier kennen. Ben je daar niet mee eens, dan heb je de vrije keus om op te zouten...

 

Maar wat heeft dit allemaal nog te maken met het onderwerp van de column?

Ligt naast Paul's toetsenbord dan niets? Doet Paul geen aangifte van zijn inkomsten?

 

[Edit: aangepast n.a.v. opsplitsing.]

Link naar reactie

topic afgesplitst en verplaatst naar de stamtafel.

 

Om technische reden een reactie van Marcel S in dit draadje niet mee kunnen zetten, maar Marcel verwees n.a.v. de opmerking van Paul Stuyver naar artikel 8.1 algemene wet rijksbelastingen AWR:

 

Artikel 8

1.

Ieder die is uitgenodigd tot het doen van aangifte, is gehouden aangifte te doen door:

a. de in de uitnodiging gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud op bij ministeriële regeling te bepalen wijze in te vullen, te ondertekenen en in te leveren of toe te zenden, alsmede

b. de in de uitnodiging gevraagde bescheiden of andere gegevensdragers, dan wel de inhoud daarvan, op bij ministeriële regeling te bepalen wijze in te leveren of toe te zenden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.