• 0

Balans niet in evenwicht

Wat feiten:

In 2011 neemt mijn holding BV een deelneming in BV A, in die BV A zit een goodwill die mijn holding BV een positieve herwaarderingsreserve oplevert.

De aankoop van de aandelen/deelneming zorgt tevens voor een positief resultaat als financiële vaste activa. Bovenop de aankoopprijs waardeer ik het resultaat van de aandelenaankoop wat zorgt voor de boekwaarde van de deelneming.

In dat zelfde jaar 2011 wordt overigens wel verlies geleden door BV A.

In 2012 wordt er een flink verlies geleden doordat het veel minder gaat met de BV en de volledige Goodwill naar € 0,- wordt bijgesteld.

 

Als kleine holding BV wil ik nu mijn balans gaan opstellen voor 2012 maar ik loop vast op de onderdelen Financiële Vaste Activa en Eigen Vermogen.

 

1. Naar mijn mening daalt mijn EV per 31/12/12 met de volledige herwaarderingsreserve die ik in 2011 nog “verdiende” maar die in 2012 geheel verdampt.

Bovendien daalt het EV omdat ik ook mijn deel in het verlies van BV A als overige reserve in mindering van mijn Holding EV dien te brengen. Hierdoor wordt EV overigens negatief.

2. Naar mijn mening dient Financiële Vaste Activa bijgesteld te worden naar 0/nihil. Het verlies van de deelneming (mijn deel) dien ik in mindering te brengen op de waarde van de FVA van 31/12/11. Dit verlies is groter dan de huidige boekwaarde van de FVA en zodoende wil ik de huidige boekwaarde van de deelneming op 0 zetten.

 

Wanneer ik daarnaast de rest van de activa en passiva onderdelen toevoeg (redelijk eenvoudig) dan raakt mijn balans niet in evenwicht. Zeg maar rustig zeer uit evenwicht.

 

Zie ik iets over het hoofd? Hanteer ik verkeerde uitgangspunten? Is meer info nodig, laat gerust weten. Dank voor uw hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.