Woutbraam Geplaatst: 29 maart 2013 Woutbraam 2 0 Geplaatst: 29 maart 2013 Hallo beste leden Als startend ondernemer heb ik gekozen voor het boekhoudprogramma e-boekhouden. Het is een vrij simpel programma. Nu zat Ik me tijdens het inboeken te bedenken of het verplicht is een grootboek aan te maken. Ik was namelijk netjes de omschrijving over aan het nemen wat op mijn facturen staan in het programma. Wat is hier het nut van als het ook op mijn facturen staat? Is dit verplicht? Omdat ik best wel wat facturen heb ben ik maar over gegaan met de omschrijving diverse. In mijn ogen is het belangrijkste dat ik elk kwartaal weet wat ik moet betalen aan btw en wat mijn winst is eind het jaar. Kan iemand mij meer vertellen over het nut van het grootboek? Link naar reactie
0 Edo van Santen Geplaatst: 29 maart 2013 Edo van Santen 2,7k 1 112 Geplaatst: 29 maart 2013 ik zou als omschrijving gewoon je factuurnummer en de klantnaam nemen, kan je altijd iets terugzoeken. daarnaast kan je dan makkelijk matchen met de betaling op je bankafschriften. Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c) "Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!" Link naar reactie
0 Astrid Heijkamp Geplaatst: 29 maart 2013 Astrid Heijkamp 377 23 Geplaatst: 29 maart 2013 ik ken het programma niet maar ik denk dat je iets door elkaar haalt. Het grootboek is de verzameling van grootboekrekeningen. Bijvoorbeeld: je verkoopfacturen boek je in op een grootboekrekening "omzet" met als tegenrekening "debiteuren" en je inkoopfacturen op een grootboekrekening "inkoop" met als tegenrekening "crediteuren". Meestal heb je voor omzet genoeg aan 1 grootboekrekening en heb je voor inkoop een opsplitsing in meerdere kostengroepen (directe kosten, algemene kosten e.d.), afhankelijk van de grootte en de complexiteit van je bedrijf en de gewenste informatie die je achteraf uit je boekhouding wilt halen. Tijdens het boeken kan je een omschrijving meegeven maar dat is geen verplichting. ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie Link naar reactie
0 Woutbraam Geplaatst: 29 maart 2013 Auteur Woutbraam 2 0 Geplaatst: 29 maart 2013 Super, bedankt. Nu is de vraag hoe verantwoord ik mijn inkopen. Als zzper heb ik vaak klussen waarvoor ik diverse goederen moet aanschaffen. Dit boek ik dan op 7000. De omzet boek ik dan op 8000. Moet ik elke factuur die ik heb ingeboekt kunnen verantwoorden? Zo ja is dit verstandig om in het grootboek te omschrijven of kijken ze bij een controle alleen maar naar de facturen. Link naar reactie
Woutbraam
Woutbraam
Hallo beste leden
Als startend ondernemer heb ik gekozen voor het boekhoudprogramma e-boekhouden.
Het is een vrij simpel programma.
Nu zat Ik me tijdens het inboeken te bedenken of het verplicht is een grootboek aan te maken.
Ik was namelijk netjes de omschrijving over aan het nemen wat op mijn facturen staan in het programma.
Wat is hier het nut van als het ook op mijn facturen staat? Is dit verplicht?
Omdat ik best wel wat facturen heb ben ik maar over gegaan met de omschrijving diverse.
In mijn ogen is het belangrijkste dat ik elk kwartaal weet wat ik moet betalen aan btw en wat mijn winst is eind het jaar.
Kan iemand mij meer vertellen over het nut van het grootboek?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag