• 0

Discussieboard Ontwikkelingslanden

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Tijdens het evenement De week van de Ondernemer is een nieuwe portal gelanceerd, nl.: Ondernemen in Ontwikkelingslanden. Dit is een portal voor ondernemers die de ambitie hebben om te ondernemen in of met een ontwikkelingslanden. De OIO-portal maakt kennis en informatie op dit gebied toegankelijk, vormt een startpunt voor vragen en wijst ondernemers gericht de weg naar informatie van ruim dertig aangesloten kennishouders en organisaties die allen kennis en expertise hebben op het gebied van ondernemen in ontwikkelingslanden.

Ben je ondernemer in/met een ontwikkelingsland of heb je ideeën om met die landen samen te werken? Deel dan daar je ervaringen.

 

Heb je vragen over ondernemen in Ontwikkelingslanden? Naast statische informatie van de kennishouders, biedt de OIO-portal ook toegang tot een dynamische omgeving waar je aan diverse experts vragen kunt stellen.

 

Nu heeft Higherlevel.nl op dit onderwerp ook een specifiek discussieboard, maar we proberen die zoveel als mogelijk te koppelen met de OIO-portal.

 

We hopen hiermee toegevoegde waarde te bieden aan ondernemers die vragen hebben en informatie zoeken m.b.t. OS-landen. Tevens hopen we hiermee ondernemers te enthousiasmeren die er over nadenken om in die landen te ondernemen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben nieuw ondernemer. Een 44 jaar oude Nederlander met Nigeriaanse achtergrond. Ik wil het openen van een bedrijf in Nigeria . Ik heb een goed business idee. For the past 4 years, i have been to Nigeria multiple times in order to study the possibility of turning my ideas into a profitable business over there . Ik heb een uitgebreid marktonderzoek( Market survey) in combinatie met de voorkennis die ik heb over de samenleving als iemand die er werd geboren en groeide daar tot mijn 20's gedaan . Ik heb nu een business plan . Een kopie van die ik gaf aan mijn voormalige baas hier in Nederland te lezen en vertel me wat hij denkt .

Ik probeerde vorig jaar om een ​​lening te krijgen met de Bank of Industrie in Nigeria . Hun eisen en het feit dat ik geen Nigeriaanse nationaliteit meer heb, maakte het zo moeilijk om toegang te krijgen tot een lening van de fondsen door de Nigeriaanse overheid beschikbaar gesteld voor Small and Medium scale enterprises in Nigeria .

Is het mogelijk voor mij om een ​​lening te krijgen hier in Nederland om een bedrijf te beginnen in Nigeria ? Zo ja , hoe kan ik dat doen? Ik heb contact gemaakt met VC4 Afrika , FMO , KvK. Had ook een interessante ontmoeting met NABC maar ik heb nog steeds niet de antwoorden die ik nodig heb . Zou u alstublieft mij advies geven over wat te doen ?

 

Alvast bedankt

Ndudim.O. Emmanuel

Link naar reactie
  • 0

Higherlevel gaat dus internationaal :) Dat is leuk en interessant.

 

Ndudim.O. Emmanuel wat voor business wil je gaan oprichten? Veel banken zijn nog steeds risicomijdend en verstrekken daarom nog steeds niet altijd even makkelijk kredieten. Laat staan voor start-ups.

 

Naast dat moet je business idee wel goed doordacht zijn en ook echt potentie hebben om goede kans van slagen te hebben. Wat ik als advies kan meegeven is om je business plan gewoon eens te toetsen bij een financiële instelling. Maar ook aan collega's of vrienden eens voor te leggen. Deze feedback levert altijd wat op en houd je ook een spiegel voor. Succes.

Link naar reactie
  • 0

 

Eigenlijk vind ik dat in ontwikkelingslanden de locale mensen moeten ondernemen en dat wij als witte buitenstaanders daar niet teveel tussen moeten zitten. Ik ben wel voor initiatieven als BiD network, die westerse investeerders koppelen aan ondernemers in ontwikkelingslanden. Wat mij betreft mag het hele budget van ontwikkelingshulp daarnaartoe gaan.

 

Als je als westerse ondernemer wilt ondernemen in een ontwikkelingsland, en je wilt dat wat je doet niet alleen jouw portemonnee ten goede komt maar ook de economie van dat ontwikkelingsland structureel vooruit helpt, dan kun je denken aan een partnership met een locale ondernemer. Die locale ondernemer kent de markt en de cultuur maar is wellicht onervaren als ondernemer, en jij bent precies andersom. Met een beetje funding erbij, dan help je per euro de economie van dat land duizend keer meer dan wat de overheid doet met hun ontwikkelingshulp.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ndudim,

 

Ik hoop dat je al een antwoord hebt gevonden. Het vinden van startkapitaal om in ontwikkelingslanden te gaan ondernemen is lastig. Zeker als je nog geen bestaand bedrijf hebt met inkomsten. Met ICT project heb je nog wel een (hele) kleine kans op n angel investor. Mogelijk is samenwerken een optie? Bijvoorbeeld met Mmabon' in Nigeria:

 

MMABON’ (www.mmabon.com) produces affordable casual and custom apparel, ranging from T-shirts, Tops, Dresses, Skirts, Shorts etc for men, women and children. We also provide garment printing services. We produce our garments locally in Lagos at international quality standards. Our vision is to evolve into the first Nigerian large scale High Street Clothing Retail Brand like Zara and Topshop. Aardige dame, contact gegevens vindt je op haar site. Je kan aangeven dat ik je verwezen heb.

 

Of neem contact op met de dames van LPM L'espace: In a part of the world where retail distribution and promotion is fragmented at best and non-existent at worst, we aim to streamline and simplify the process of getting African made/owned fashion and lifestyle brands to their target consumer. Building an omni-channel fashion retail infrastructure for nascent and established fashion brands in Africa: http://lpmnigeria.com/

 

Zonder bewijs dat je product/bedrijf een succes gaat worden is het lastig om financiering te krijgen. De eerste betalende klanten is vaak de eerste mijlpaal om op de radar van financiers te komen. En dan vooral goed aangeven wat jouw USP is versus andere bedrijven. Wat maakt jouw concept uniek en sterk in de markt? Verwerk dit in je plan. In de eerste fase zijn startende ondernemers vaak aangewezen op Friends, Family & Fools voor financiering.

 

Ik hoop dat dit je verder helpt bij het realiseren van je droom.

 

Met vriendelijke groet,

Saskia Reus-Makkink

Founder Africa Funded.

www.africafunded.nl

Africa Funded supports entrepreneurs in Africa in their growth with fundraising and coaching. Mission of Africa Funded is to create jobs in Africa and enable people to increase their live standards in a way they want. We support NCDO, VC4Africa, Aqua for All and Cordaid with coaching entrepreneurs

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.