• 0

Hosting en domeinregistratie op eigen naam mogelijk?

Goedemiddag,

 

Als ik websites ontwikkel voor klanten, kan ik dan onder mijn eigen naam de domeinnaam registreren en de webhosting regelen en deze kosten vervolgens factureren aan mijn klant? Ik ben hierbij dus geen 'reseller', ik upload de website dan bij mijn hostingbedrijf waar ik al klant ben, en registreer de domeinnaam bij de domeinregistrant waar ik al klant ben.

 

Ik kan op het internet niet eenduidig wijs worden of deze opzet mogelijk is.

 

Ik denk dat dat er helemaal aan ligt wat je hebt afgesproken.

Het maakt niet uit waar hij staat, als je maar maximale uptime kunt garanderen. Als het voor jou makkelijker is om hem op je eigen hosting te uploaden zou ik daar geen problemen in zien…

 

Zie: Goeievraag.nl

 

En op HTML-site.nl wordt gezegd dat je domeinnamen altijd op naam van je klant moet zetten.

 

Graag zie ik jullie reacties tegemoet. Ik laat overigens (betaald) mijn algemene voorwaarden opstellen, mocht dit een verschil maken.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk vind ik het not done om domeinnamen bedoeld voor een klant op eigen naam te registreren. Helaas zijn er nog genoeg webbouwers, die dat wel doen. Wat heb ik toch vaak een boel ellende gehad met domeinen te verhuizen als de klant besloot om van webbouwer te veranderen en vervolgens mijn klant moest worden. Over de gevallen, waarbij originele webbureau al niet eens meer bestond en de toenmalige eigenaar totaal niet was te bereiken, niet te spreken. Dat was helemaal drama (al 2 keer meegemaakt).

 

Let op dat niet iedere registar het toestaat om domeinnamen voor een ander te registreren. Was voor mij ook een reden om bij mijndomein weg te gaan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik het not done om domeinnamen bedoeld voor een klant op eigen naam te registreren. Helaas zijn er nog genoeg webbouwers, die dat wel doen.

 

Let op dat niet iedere registar het toestaat om domeinnamen voor een ander te registreren. Was voor mij ook een reden om bij mijndomein weg te gaan.

 

Dit levert problemen bij SIDN op indien men het domein wilt verhuizen. Voorbeeld: Klant x wilt niet betalen en Bedrijf x heeft domein op eigennaam dan kan klant x nooit zijn domein verhuizen. Mocht Bedrijf x failliet gaan is klant x domein kwijt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Het blijkt dat ik bij de registratie van een domeinnaam bij mijn domeinnaamregistrant de 'houdergegevens' kan aanpassen. Ik zelf kan dus aanblijven als technisch, administratief en financieel contactpersoon (en kan alle domeinnamen van klanten beheren vanuit één interface = belangrijk). Ik kan overigens de houdergegevens wel altijd weer aanpassen, hoewel ik dan wel een vinkje moet zetten bij 'Hierbij verklaar ik toestemming te hebben van de houder van de domeinnaam om deze mutatie uit te voeren.' Al met al begrijp ik dus dat dit gebruikelijk is en ik vervolgens de klant gewoon een factuur kan sturen (met marge) voor de domeinnaamregistratie.

 

Vanuit de klant gedacht: is hij/zij op bovenstaande wijze wel mogelijk om zijn/haar domeinnaam te verhuizen zonder mijn medewerking?

 

Bij de webhosting is de situatie anders, dat staat echt op mijn naam. Ook daar begrijp ik dat dit geen probleem vormt om vervolgens de klant een factuur te sturen voor kosten webhosting (met marge).

 

Vanuit de klant gedacht: In mijn voorwaarden laat ik zoiezo opnemen dat ze willen stoppen met afname van mijn diensten ze een volledige backup van de website meekrijgen (en wellicht ook dat ik ze meehelp met de verhuizing).

 

Graag zie ik nog een bevestiging dat ik bovenstaande juist heb opgemerkt uit jullie reacties.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

Vanuit de klant gedacht: is hij/zij op bovenstaande wijze wel mogelijk om zijn/haar domeinnaam te verhuizen zonder mijn medewerking?

Je bent verplicht mee te werken, zie de site van het SIDN.

Als je niet meewerkt zal de klant uiteindelijk ook via het SIDN erachter komen dat zij een verzoek in kunnen dienen bij jouw reseller/registrar. Zoals je misschien begrijpt zijn de rapen dan al redelijk gaar.

 

 

Klanten kun je de kosten voor hosting gewoon doorfactureren inclusief marge.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik het not done om domeinnamen bedoeld voor een klant op eigen naam te registreren. Helaas zijn er nog genoeg webbouwers, die dat wel doen.

 

Let op dat niet iedere registar het toestaat om domeinnamen voor een ander te registreren. Was voor mij ook een reden om bij mijndomein weg te gaan.

 

Dit levert problemen bij SIDN op indien men het domein wilt verhuizen. Voorbeeld: Klant x wilt niet betalen en Bedrijf x heeft domein op eigennaam dan kan klant x nooit zijn domein verhuizen. Mocht Bedrijf x failliet gaan is klant x domein kwijt.

Misschien begrijp je me verkeerd of misschien heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven. Ik vind het dus not done om domeinnamen bedoeld voor een klant op eigen naam (de webbouwer dus) en niet op de naam van de klant te registreren.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Vanuit de klant gedacht: is hij/zij op bovenstaande wijze wel mogelijk om zijn/haar domeinnaam te verhuizen zonder mijn medewerking?

 

Als jij de beheerder bent van het domein ben jij degene, die de verhuiscode moet opvragen voor het domein en deze moet doorgeven aan de klant, zodat hij het domein kan verhuizen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Kijk uit als je de domeinnaam van een ander op jouw naam zet. De houder gegevens bepalen wie er aansprakelijk is voor de content op die website. Stel dat jouw klant bijvoorbeeld inbreuk op het auteursrecht maakt, dan krijg jij de rekening en mag betalen. Zie het dan maar eens vergoed te krijgen bij je klant... Daar wordt je niet vrolijk van.

 

Ik heb daar inmiddels meer dan voldoende ervaring mee opgedaan...

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je wel pech gehad - uiteindelijk blijft de feitelijke uitbater van een website verantwoordelijk voor de content.

 

Zaak is wel dat het lastig kan zijn om aan te tonen dat iemand anders de feitelijke gebruiker is van een domein op jouw naam, al zou je met facturen en betalingsbewijzen daarvan een eind moeten komen.

 

Evengoed zou ik altijd domeinen op naam van de klant registeren, ook als je dat als reseller oid doet. Je kan dan eventueel de klant het admin contact maken en jezelf het technisch contact mocht dat nodig zijn. Ook als je met de beste intenties te werk gaat is dat toch de aangewezen weg: dankzij het admin contact kan je kant het domein altijd verhuizen. Zoals eerder gezegd wil het anders nog wel eens gebeuren dat de feitelijk eigenaar van het domein onvindbaar of onbereikbaar wordt en verhuizen daarmee een enorm probleem. Daarbij hoeft echt geen kwade opzet in het spel te zijn - ook een bonafide ondernemer kan onder een bus lopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.