• 0

Financiering bankzaken icm en scheiding

Ik heb de vele artikelen in herrie in de tent over scheiden en ondernemers gelezen maar ik mis net de info die ik zelf zocht:

 

Mijn echtgenote hebben een onderneming in een vof vorm nu zitten we in de begin fase van een scheiding en zit ik met een brandende vraag:

Wanneer MOET je de bank informeren?

Mogen we de scheiding eerst officieel doorvoeren om daarna pas de financiën en de ondernemingsvorm wijzigen?

We hebben de hypotheek van woning, bedrijfspand, ondernemingsrekeningen en privérekeningen bij dezelfde bank lopen.

 

Ik heb twee redenen om niet direct de bank te informeren: waarvan de grootste reden is dat ik de scheiding als een privé zaak beschouw en dat ik de angst heb dat in deze slechte tijden de bank redenen zoekt om de samenwerking te beëindigen of dat ze direct overgaan om hun zaken te gaan veiligstellen.

 

Extra info: gemeenschap van goederen en verder geen afwijkende vof of hypotheek contracten, positieve omzet, 25% winst, spaarzame types, redelijke eigen ondernemingsvermogen. Wel in een slecht presterende branche.

 

Johannes

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opzich zou er voor de bank niets veranderen. Jullie blijven beide 100% aansprakelijk voor de openstaande schulden.

Vraag is alleen wat ga je doen na de scheiding ? Blijft de onderneming bestaan of wordt deze opgeheven, gesplitst of wordt een van de vennoten uitgekocht ?

 

Bereken de scenarios door met een adviseur (niet van de bank) en bekijk of er knelpunten zijn bij een omzetting. Grootste gevaar is namelijk dat de hypotheken waarschijnlijk zijn aangegaan wanneer er nog veel kon. De normen voor woninghypotheken en bedrijfshypotheken zijn behoorlijk aangescherpt. Kun je deze in de nieuwe situatie nog wel dragen (volgens de huidige richtlijnen)

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.