• 0

Sterfhuisconstructie

Net gestart en ineens lijk ik in een soap te zitten. Tesamen met 3 andere winkeliers vorm ik een ' creatief centrum' Dat werkt echt super, we werken samen, verwijzen allemaal naar elkaar door, overleggen, steunen elkaar etc etc. Helemaal top.

 

Afgelopen week blijkt dat de gemeente een 'sterfhuisconstructie' heeft bedacht voor de straat waarin wij zitten. Als een pand een jaar leeg staat vervalt de bestemming automatisch naar een woonbestemming. Onze straat kent 'creatieve winkels' horeca en een grote lokale herenmodezaak.

 

Nu blijkt dat dit staat in een visie voor 2030, en de gemeente wil per nu de sterfhuisconstructie toepassen zodat we in 2030 hopelijk allemaal weg zijn.

 

De visie stamt uit 2008 en volgens mij heb ik hem snel gescand voordat ik ging huren, bovenstaand staat er echter niet in. Ik had het moeten opmaken uit 1 zin die het had over detailhandel in bepaalde straten en dat detailhandel elders niet gewenst is.

 

Of ik dat uberhaupt heb gelezen weet ik niet meer, maar niet gewenst en wegpesten had ik ook nooit als gelijk aan elkaar beschouwd.

 

Vanavond hebben we met alle ondernemers in de straat een gesprek met de wethouder. Verwacht er niet veel van, want ze luisteren hier zelden naar ondernemers, we hebben niet voor niets geen aantrekkelijk centrum.

De horeca zou weg moeten omdat de terrassen te klein zijn, maar het is van oudsher een horecastraat. Vanachter de tekentafel heeft men echter bedacht dat men ons liever op een andere plek heeft. De vastgoedeigenaren zijn natuurlijk nog het meest de dupe, van winkel of horecabestemming naar woonbestemming.

 

Nou ja ik verwacht geen oplossingen van jullie hoor, tenminste het lijkt me dat we niet veel meer kunnen dan nu met argumenten komen (tips zijn wel welkom natuurlijk) en wij gaan zowiezo niet weg. Maar ik wilde het even delen, dingen waar je als ondernemer mee van doen kunt krijgen en daar sta je dan!

Ik schat overigens in dat 40 a 50% van mijn klanten doorgestuurd worden door de naaimachinewinkel aan de overkant. Over het belang van locatiekeuze gesproken!

 

Ach zei een fractievoorzitter: ondernemers hebben toch ondernemersgeest, die verzinnen er wel wat op!

 

Ja met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

tjonge nou ja het topic kan wel weg, de berichtgeving blijkt helemaal niet te kloppen. Er zijn 3 panden die de bestemming vanwege allerlei redenen verliezen en verder is er helemaal niets aan de hand. 1 van die mensen heeft de krant benaderd het is gebracht alsof dit voor alle panden zou gelden. Dat is gewoon niet zo.

 

Wel gaat de gemeente onze straat niet meer extra stimuleren, omdat ze de horeca en detailhandel elders willen. Dat is jammer maar de praktijk zal wel leren hoe het met die andere locatie gaat. Ze willen de consument heel gedetailleerd gaan sturen, ik denk dat de consument zich veel minder laat sturen dan dat zij denken.

 

We zullen zien. Wat totaal mist in het plan is een link met het WWW. Gemiste kans volgens mij.

 

Het klopte dus wel dat ik het allemaal niet zo gelezen had, het stond er ook niet. Anti climax, snel weer back to business!!!

 

Nou ja, iedereen heeft natuurlijk wel dat negatieve verhaal gelezen, vandaag zat er weer iemand bij van de krant, hopelijk wordt dit nu rechtgezet! het is wel negatieve publiciteit en toch vervelend. (alhoewel ik diverse steunbetuigingen kreeg van klanten, ook weer leuk)

Link naar reactie
  • 0

beste Henneke, het zal je inmiddels wel bekend zijn dat het achteruitgaat net de detailhandel!

mede door internet dalen de omzetten en uiteraard zijn er dan allerlei doemdenkers in de gemeenteraad die gelijk overal lijken zien... (ambtenaren dan he, wij natuurlijk niet ;) )

 

bij ons in de stad is er ook een deel van het winkelgebied aangewezen als 'aanloopstraat' en is verdere detailhandel daar niet 'wenselijk'..... het is daar nu ook weer toegestaan te wonen op de begane grond wat voorheen niet mocht!

echter, er heeft zich een jaar of twee geleden vlak voor het besluit een actieve ondernemer gevestigd en die zuigt nieuwe activiteit aan, de straat wordt levendiger dan ooit! klinkt een beetje vergelijkbaar met jouw situatie, dus schijt aan de gemeente, ga er gewoon voor!! ;D

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Jaren geleden liep het in deze straat ook terug met de horeca, aan het plan zijn ze al 5 jaar geleden begonnen, je wordt dan ingehaald door de realiteit.

 

Er morgen nu geen nieuwe horeca ondernemers meer bij. Dat is natuurlijk wel jammer. In 'mijn' straat zit droge horeca (zo leerde ik gister ;-)) en op de andere plek zit natte horeca, de horecaondernemers willen het eigenlijk zo laten. De wethouder leek die termen niet te kennen.

Link naar reactie
  • 0

Ik woon in Oosterbeek en toen ik hier kwam wonen in 1999 was de Weverstraat een heel mooi, maar dood straatje. Eens was dit de groter winkelstraat, maar nu was alles zo'n beetje woning of stond op instorten en de Utrechtseweg was waar het gebeurde. Inmiddels leven we in 2013 en is alles anders. Steeds meer winkels worden in ere hersteld. Nieuwe bewoners openen in hun eigen winkelruimte een winkel of verhuren deze ruimte, het oude postkantoor is gevuld met 2 grote winkels en een restaurant, een slooppand (met plannen voor appartementen) is na gekraakt te zijn gerenoveerd en er zit nu een restaurant en een kunstcentrum, het verzekeringskantoor is vervangen door een galerie kunstuitleen, een minipandje is geworden tot de kleinste espressobar van Nederland enzovoort. Laatst liep ik op een troosteloze regenachtige sinterklaaskoopavond door het dorp. De Utrechtseweg uitgestorven en kil. De Weverstraat levendig en gezellig met vuurkorven en zo. Daar gebeurde het.

 

De politiek kan allerlei dingen bedenken, maar als de ondernemers hun eigen plan trekken en samen laten zien wat ze waard zijn, dan is er hoop op leven en meer. En hebben de politiek en poenerige vastgoedluitjes het nakijken.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

IK ben er natuurlijk nu heel veel en zie met het mooie weer meteen hoe supergezellig het er is. Het nodigt echt uit.....

 

Kennelijk waren er meer mensen die er zo over dachten: gister is het het bestemmingsplan in de gemeenteraad behandeld: in plaats van sterfhuisconstructie en/of stilstand mogen er nu ineens horecazaken bij komen!

 

De panden blijven dus verhuur en verkoopbaar! De straat blijft levendig, en het blijft een mooie plek voor mij om te zitten.

 

Tjonge wat een 8baan deze week! Maar met een goede afloop! (de wethouder die ons maandag heeft bijgepraat is volledig buitenspel gezet, het kan verkeren in de gemeentepolitiek).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.