• 0

Wat versta jij onder 'de relatie met je klant'

In een draadje 'Twee doelgroepen bedienen met 1 site' heeft Annedien me er fijntjes (tot 9x toe ;D) op gewezen dat toch vooral de relatie met je klant danwel prospect belangrijk is. Nu heb ik het merendeel van m'n klanten via via gekregen, gedraag ik me zoals ik ben en doe waar ik goed in ben. Heb dus nooit echt nagedacht over wat die relatie dan precies inhoudt of hoe je begint met die relatie op te bouwen. Het eerste stapje is immers simpel als je geintroduceerd wordt.

 

Ik wil een nieuwe doelgroep gaan benaderen en dat eerste stapje zal dus wat moeilijker worden. De hamvraag is dus wat is die relatie nou precies? Probeer je met je communicatie een bepaald gevoel uit te dragen (wij denken met u mee o.i.d.) en hoe doe je dat dan? Is het een gevoel dat je bij iemand hebt? Probeer je gewoon een nieuw product of bedrijf met minimaal risico en zie je wel of het wat wordt? Kortom hoe ontstaan nieuwe relaties?

 

Zie voor de context het eerder genoemde draadje.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is geen relatie, want er is geen klant, begrijp ik.

Binnen die gewenste relatie zijn er twee partijen: jij en je potentiële klant.

 

Als je (huidige) klanten tevreden zijn, moet je weten waarom dat is. Zijn ze blij met je persoonlijke inzet, met je vakkennis, je flexibiliteit, je product, dienst?

 

Van de andere partij zou je moeten weten (of kunnen inschatten) wat hun behoeftes zijn.

 

De moeilijke truc is nu om die twee aan elkaar te koppelen. De een heeft behoefte aan iets en de ander voldoet daaraan. Het heeft inderdaad te maken met het uitdragen van gevoel: je moet de juiste snaar zien te raken. Iemand eten geven als-ie honger heeft en drinken als-ie op het punt staat uit te drogen. Dat heeft niet alleen te maken met diensten of producten, maar ook met timing. Je kunt als wervings- en selectiebureau heel erg geweldig zijn, maar als je aanklopt bij een bedrijf dat net een vacaturestop heeft, is het lastig: verkeerde timing.

 

Probeer eerst van beide clubs (jezelf en je doelgroep) zoveel mogelijk te weten te komen en zoek dan naar een overeenkomst. De vraag hoe je dan contact legt, volgt daarna pas.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou durf ik bijna niks meer te zeggen :-*

 

De relatie kan je uitleggen aan de hand van de "ruilhandel" die zaken doen is, maar voor mij houdt het ook verband met hele simpele dingen als: vind iemand je aardig. Mensen die je aardig vinden willen je graag het plezier doen van je een opdracht geven.

Wanneer heb jij voor het laatst iets gekocht bij iemand die je een ongelofelijke eikel vond? (In de zakelijke dienstverlening, want onleuk winkelpersoneel te over ;))

Ik denk dat nieuwe relaties ontstaan uit contactmomenten, en de kwaliteit van die contactmomenten bepaalt hoe de relatie zich vormt.

 

Heb je daar iets aan?

Link naar reactie
  • 0

Sommige dingen moeten er gewoon ingehamerd worden dus blijf vooral zeggen wat je denkt ;)

 

Uit René z'n reactie haal ik het idee dat zolang je maar niet die eikel bent en je op het juiste moment met het juiste product komt je al een heel eind op weg bent. Met andere woorden de relatie is er wel maar weegt minder zwaar dan het product. Uit jouw reacties haal ik meer dat ik vooral eerst moet zorgen dat iedereen me aardig vindt en dat me dan misschien (als ze me aardig genoeg vinden) een opdracht gegeven wordt, het product weegt dus minder mee. Ik wil een doelgroep gaan bedienen die misschien niet weet dat ze het juiste product nodig hebben dus begin een beetje te neigen naar de 'zorg dat je een relatie krijgt' kant. Als ze je aardig vinden onthouden ze ook wie je bent en bellen ze wellicht. Maar aan de andere kant kun je de doelgroep natuurlijk ook proberen te overtuigen van het feit dat ze het gewoon nodig hebben.

 

Denk dat ik hier genoeg over heb lopen denken en m'n site maar eens verder af moet maken en als proef contact opnemen met wat bedrijven met mijn eigenwijze 'ik heb een top product voor jullie' aanpak ;D en kijken wat het wordt.

Link naar reactie
  • 0
Met andere woorden de relatie is er wel maar weegt minder zwaar dan het product.

 

Dat wilde ik nu ook weer niet zeggen! Het is een kwestie van gunnen, dat is zeker. Zoals Annedien zegt (vrij vertaald): "Je koopt niet twee keer bij dezelfde eikel". Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je product niet het belangrijkste instrument is, want anders zou je een koelkast aan een Eskimo kunnen verkopen. Wat ik bedoelde is: als er twee mensen zijn met hetzelfde product, dan komt het aan op timing en de persoonlijke relatie (gun ik het jou of die ander?). Die relatie kun je positief beïnvloeden door heel veel kennis op te doen van je doelgroep (je potentiële klant) en de vraag die je krijgt erg goed te analyseren. Want misschien is de vraag wel niet goed: "ik wil alleen personeel met een HBO-opleiding" betekent soms "ik wil alleen MBO-personeel dat gemotiveerd is". En dat is effe wat anders...

 

Blijft een feit dat als je kunt gedachtenlezen, je de wereld kunt veroveren! ;D

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je iemand iets verkoopt moet je hem in feite gaan overtuigen dat hij iets nodig hebben waar hij tot nu toe ook al zonder heeft gekund. Een wildvreemde zal daar bij mij een stuk meer moeite mee hebben dan iemand die ik al een beetje ken, het is ergens toch een kwestie van vertrouwen. Dit geldt al helemaal bij een technisch ingewikkeld product, waarvan ik niet goed kan inschatten wat het nou precies doet en hoe het precies werkt.

 

Ik hoorde laatst nog een mooie stelling: kennis = macht, kennissen = machtiger. Zit zeker een kern van waarheid in.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.