• 0

Zakelijke auto defect en bijtelling

Goedemiddag,

 

In 2012 ben ik mijn onderneming gestart en heb ik tot voor kort mijn privé auto gebruikt voor zakelijke ritten en 0,19 cent per km in aftrek gebracht. Echter heb ik eind maart een auto gekocht die ik zakelijk ga gebruiken en wil bijtellen. Hieromtrent heb ik een aantal vragen.

 

Moet ik de bijtelling berekenen over de helft van de maand maart? Ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat het niet uit maakt op welke dag van de maand de auto aangeschaft is en dat de hele maand gerekend moet worden voor de bijtelling. Hoe zit dit precies?

 

Helaas zat het met de desbetreffende auto niet mee. De auto is begin april vanwege een motordefect afgesleept en naar de garage gebracht. Hier heeft hij drie weken gestaan. In deze periode heb ik mijn oude auto gebruikt. Deze is privé. Wat doe ik met de kosten van deze auto?

 

Hoop dat jullie mij kunnen helpen,

 

Gr. Marcel

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi NSU,

 

De bijtelling gaat in vanaf de datum dat de auto op de zaak staat en ter beschikking wordt gesteld. Afronden per maand is mij niet bekend, maar zal misschien plaatsvinden in verwerking van de loonheffing, door dit te verdelen over de rest van het jaar.

 

De autokosten van de priveauto kunnen beperkt worden doorberekend met 19 cent per km.

 

Ik herinner me uit de jaren 80, dat als de ene RO80 rijder de andere tegenkwam, ze hun hand opstaken. Aan het aantal vingers kon je dan zien hoeveel ruilmotoren ze inmiddels hadden gehad.

 

Succes met de auto, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste Ido,

 

Zie helaas nu pas jouw reactie. Het schept echter wel duidelijkheid.

 

De bijtelling gaat dus over het aantal dagen en de drie weken dat de zakelijke auto niet tot mijn beschikking stond reken ik 19 cent per km voor het zakelijk gebruik van mijn privé auto. Eigenlijk zijn er dan dus tijdelijk twee kostenposten, de vaste kosten van de zakelijke auto en de 19ct per km voor het gebruik van mijn privé auto?

 

Moet ik dan nog "bewijs" opnemen in mijn administratie dat de auto daadwerkelijk bij de garage stond? Kan me voorstellen dat de belastingdienst het enigszins vreemd vindt namelijk.

 

Gr. Marcel

 

ps: voor wat betreft de NSU heb je volledig gelijk, echter betreft het hier (gelukkig) een andere auto!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.