• 0

Initiële 18K terugkrijgen mogelijk?

Goedemorgen,

 

Heb mij speciaal hiervoor even aangemeld. Helaas is er bij ons bedrijf iets niet goed gegaan waardoor de BV nu een bepaalde schuld heeft. Deze schuld is dusdanig hoog (2 à 3 schuldeisers) dat ik denk dat ik binnenkort failliet word verklaard, jammer want we hebben er echt alles aan gedaan om ons in deze tijd staande te houden... Is het nog mogelijk de 18K uit de B.V. te trekken die ik aanvankelijk heb gestort?

 

Eventueel heb ik een "leencontract" dat ik toen der tijd de 18.000 als privé persoon aan de B.V. geleend heb.

 

En als dit mogelijk is, hoe gaat dit dan in zijn werk? uiteraard reacties alleen op een legale manier !

 

Met vriendelijke groet,

 

Jaap

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je dat zou doen dan ben je hoogstwaarschijnlijk privé aansprakelijk voor het faillissement van de BV. Het kapitaal zomaar onttrekken uit de BV is namelijk niet echt goed bestuur van een bedrijf en dat zouden de schuldeisers jou prive aan kunnen rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Bij de oprichting van een BV heb je, in het verleden, kapitaal moeten storten op de aandelen. De storting dient uit privemiddelen te geschieden. Jij hebt die storting dus NIET geleend aan de BV. Wanneer je het bedrag nu nog gaat onttrekken kan er sprake zijn van paulianeus handelen,wat vervolgens grote gevolgen kan hebben m.b.t. bestuurdersaansprakelijkheid en privé aansprakelijkheid.

 

Kortom, het stortingskapitaal behoort de vennootschap toe en juist de functie van dit kapitaal (zekerheidstelling crediteuren) wil je teniet doen....pas daarmee op!

 

Mocht er sprake zijn van een extra lening aan de BV (vanuit prive), zul je ook op moeten passen aangezien jij jezelf wil gaan bevoordelen tov de andere crediteuren, terwijl je weet dat de vennootschap afstevent op een faillissement.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

ik zie het al :( Bedankt voor de informatie. Hier wil ik absoluut niet aan beginnen! Bij 2 van de 3 schuldeisers ben ik tevens al langs gegaan (zonder iets te tekenen of wat dan ook) om zelf aan te geven dat hoewel de BV wss gaat klappen ik ze alsnog wil betalen uit privé.... Die 3e krijg ik het niet over me hart om dat te doen. Toch beadnkt voor de info!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.