• 0

Uren berekening voor grote klus

Hallo iedereen,

 

In het verleden heb ik wel is wat kleine programmeer klusjes gedaan.

Denk hier aan websites en kleine systemen voor bedrijven. Ook heb ik inmiddels 4 jaar werk ervaring achter de rug bij een bedrijf. Ik ben 23 jaar oud en heb al een leuke portfolio van eigen projecten opgebouwd.

Nu heb ik voor het eerst een echte grote klus waar vele uren werk in gaat zitten. Denk hier aan minimaal 170 uur werk en waarschijnlijk nog veel meer aangezien het systeem later nog is uitgebreid gaat worden. Echter weet ik niet of ik nu per functionaliteit voor dit platform goed inschat hoeveel uur ik kwijt ben en wat het dus kost. Schat ik veel te hoog in of ..?

 

Uiteraard kan ik moeilijk plaatsen waar het exact om gaat.

Maar is er misschien ergens een reken factor of voorbeeld voor de IT wereld wat mij kan helpen in de uren berekening.

Denk daarnaast ook nog is aan een test traject waar waarschijnlijk zo nog is tientallen bugs naar voren komen waar ook nog is enkele dagen werk in gaat zitten. Kan ik dit soort uren dan al vast vooraf in de uren berekening opnemen of is dit voor mijn eigen rekening?

 

Mijn klant wil dan ook nu vooraf een schatting zien hoeveel uren ik hier ongeveer aan kwijt ben en wat het hem dan per platform onderdeel gaat kosten zodat hij eventueel bepaalde onderdelen weg kan laten.

 

Kortom; ik kan gewoon lastig in schatten wat het per onderdeel aan uren gaat kosten en wat dus het totaal bedrag moet worden.

Natuurlijk is het logisch dat je dit nooit precies in kan schatten maar met zo'n groot project kan het dus zomaar zijn dat je er een paar duizend euro naast zit omdat alle uurtjes die je teveel of te weinig rekent ontbreken in je calculatie.Bij kleine projecten is dit niet zo erg als je bijv. 8 uur extra bezig bent omdat je er naast zat. Maar met grote projecten kan het dus het geval zijn dat een klant niet akkoord gaat met het bedrag en hij opzoek gaat naar een ander of jij zomaar 2 weken extra voor nop moet werken om het systeem af en bug vrij te krijgen.

 

Heeft iemand iets van advies hoe ik deze onzekerheid bij me zelf kan weg nemen?

 

Dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die onzekerheid kan je niet wegnemen. Alleen door een aantal jaren ervaring op te doen leer je beter in te schatten wat een project je ongeveer gaat kost aan uren. Maar dan heb je nog steeds projecten waar je er naast zit, dat is deel van je ondernemers risico.

 

Zo ver ik weet is er niet echt een model wat je kan gebruiken om de kosten te berekenen. Dit is ook heel project en bedrijf specifiek dus ik kan me niet voorstellen dan er een passend model bestaat. Wat ik in 100 uur als ervaren programmeur in elkaar programmeer kost jouw misschien wel 300 uur omdat je van alles moet uitzoeken en fouten in de architectuur maakt die je later moet herstellen.

 

Je kunt met je klant proberen af te spreken dat je op uur basis werkt. Maar misschien wil de klant een vaste prijs omdat hij dan zeker weet wat het gaat kosten. Dan zit er niet veel anders op om dat in te gaan schatten. Misschien kan je een betere inschatting maken voor requirements op te stellen of de architectuur alvast in kaart te brengen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je twee dingen doen:

1 werken met een vaste prijs totaalprijs en dat in een offerte vast laten leggen

2 Werken met een vast uurloon maar geen totaalprijs waarbij je met de opdrachtegever samen op ontdekkingsreis gaat.

 

Ik zou beide overwegen en ook beide aan de opdrachtgever voorleggen. Daarbij ook het verhaal wat je hierboven schrijft: Ik weet niet precies hoe en wat het gaat lopen dus ik bouw een magre in voor de veiligheid. Hierdoor is je klant wellicht duurder uit dan nodig.

Dan kan de klant kiezen welk risico die wil lopen.

 

Tav je berekening qua uren. Kun je niet de grote opdracht in meerdere kleine maken en daar uren voor berekenen? Dat maakt het vaak overzichtelijker dan alles op 1 grote berg.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld 15% aan uren als risico er bovenop doen. Dus ipv 100 uur reken je 115 uur zodat je marge hebt.

 

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met grote projecten is dat van tevoren inschattingen maken totaal niet strookt met de realiteit. Gedurende de bouw komen er toch allerlei dingen weer bij (= meer werk, dus leuk voor mij) of moeten dingen weer anders. Op zich is alles wat jij doet voor rekening van de opdrachtgever, dus ook testen, installeren, enz. Dat moet je van tevoren gewoon goed afspreken, want anders zit jij straks allemaal gratis werk te doen en dat kan ook de bedoeling niet zijn.

 

De key is communicatie. Gedurende de bouw altijd blijven communiceren met de opdrachtgever over hoe het gaat, wat de status is, wat mee valt, wat tegen valt, enz. De opdrachtgever heeft er best wel begrip voor dat iets kan uitlopen (moet niet extreem zijn natuurlijk), zolang hij het maar ruim van tevoren weet. Ook eigen ideeen worden vaak zeer gewaardeerd zelfs als dat extra werk oplevert. Ik heb nog nooit een opdrachtgever meegemaakt, die vast blijft houden aan het van tevoren bepaalde aantal uren.

 

Je kunt een redelijke urenschatting maken, maar het blijft natte vinger werk.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op Fvddungen - om toch zo accuraat mogelijk te zijn is het enige dat je kunt doen is de gewenste functionaliteit in kleinere subfunctionaliteiten onderverdelen, en zo verder totdat je behapbare brokken hebt waar je wel een aantal uur aan kunt hangen.

 

Vervolgens tel je die weer bij elkaar op, en krijg je best een redelijke inschatting m.b.t. wat op dat moment bekend is. Ook kun je op die manier een inzicht geven over de tijd die je per hoofd- of subfunctionaliteit kwijt zult zijn.

 

Hoofd: Maak website

- Sub 1: Maak front-end

- Sub 1.1: blabla

- Sub 1.2: blabla

- Sub 2: Maak CMS

- etcetera

Als je dus de uren voor Sub 1.1 en Sub 1.2 weet, weet je die voor Sub 1. Als je die van Sub2 ook weet, weet je het totaal. Grofweg... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.