• 0

Thin client ervaringen (over WAN)

Ik heb de vraag op m'n bordje gekregen om uit te zoeken hoe twee locaties van één bedrijf aan elkaar geknoopt kunnen worden. Eén van de opties is om met thin clients op de remote locatie te gaan werken. Nu heb ik wel het één en ander hier over gelezen maar geen praktische ervaring. Wie heeft die wel en wil z'n (gebruikers)ervaringen delen? Met name dingen als hoe soepel werkt het (in dit geval gaat het om maximaal een 2048/2048 kbit lijn dus geen LAN), zijn er problemen met bepaalde applicaties, hoe betrouwbaar is een SLA van de KPN op zo'n lijn etc.

 

Ik heb ook een bericht bij vraag en aanbod staan, commerciele aanbiedingen dus graag via die weg.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe thin moet die thin client zijn? Moeten ook applicaties op afstand gedraait worden? Wat moet er precies aan elkaar geknoopt worden en wat niet?

 

Andere oplossingen:

 

Je kan webbased applicaties inzetten. Je verkrijgt toegang tot centraal opgeslagen gegevens via je browser.

 

Ook groupwareapplicaties zouden een uitkomst kunnen bieden. In dit geval heb je een groupwareapplicatie nodig met de nadruk op 'samenwerking onafhankelijk van plaats'. Groupwareapplicaties kunnen webbased zijn.

 

Verder zou je ook meer informatie kunnen opzoeken betreft VPN (Virtual Private Networking).

 

Bovenstaande oplossingen zijn niet helemaal het antwoord op je vraag, maar hopelijk heb je er toch wat aan.

Link naar reactie
  • 0

Concreet zijn de volgende applicties nodig: Office (nu 2000), Exact (nu 3.7 voor Windows straks Globe), E-mail, browser, telebankieren en een aantal Access en Perfectview databases. De laatste twee gaan binnenkort vervangen worden door een webbased systeem (als ik een beetje doorwerk)

 

Een paar mensen werken al met een VPN over ADSL 2240/416 kbit lijn. Maar ervaren dit als traag. Dat kan ik me wel voorstellen, het verschil tussen een 100mbit lijn of een 416kbit lijn is nogal groot... Zelfs met de 2mbit is dit nog een factor 50 langzamer. Filebased applicaties zijn over zo'n lijn gewoon niet te doen.

 

Maar ben zeker ook aan het kijken of VPN een mogelijkheid is. Maar twijfel sterk of Globe gaat werken (belangrijkste) Telebankieren via Internet zou kunnen maar moet nog nagaan of die dezelfde mogelijkheden biedt qua authorisatie dan de windows versie. Documenten zouden op een lokale fileserver kunnen met synchronisatie met het hoofdkantoor (maar hoe groot mag die vertraging zijn en hoe ga je om met conflicten?) En zo krijg je een hele waslijst van nieuwe vragen en ga je snel denken aan thin clients.

Link naar reactie
  • 0

Afgaande op inhoud van je bericht denk ik niet dat ik nog van toegevoegde waarde kan zijn. Ik heb geen ervaring met thin clients of VPN, wat dat betreft ben je dus beter op de hoogte.

 

Misschien is een technisch forum (voor techneuten, niet voor technische ondernemers) een betere plaats voor je vraag afgaande op de reacties tot nog toe. Veel succes in ieder geval.

 

(misschien help het dat ik je topic weer omhoog heb gekickt ;D )

Link naar reactie
  • 0

Imigo dank voor de kick ;) Er zijn hier op het forum al een aantal draadjes over dit onderwerp geweest dus er moet toch wat kennis aanwezig zijn. Ik ga zeker ook de technische fora nog bestoken met mijn vraag.

 

Wel leuk onderwerp imho, had vandaag nog een discussie over de files en mogelijkheden die op te lossen met thuiswerken en 'drive-in-offices'. Niet helemaal mijn tak van sport maar met de komst van terminal services, het uitkristalliseren van dat concept in de software branche en de ontwikkeling van echt breedband lijkt me dit wel een aardige markt om in te duiken. Webbased is leuk maar kent nog (vele) beperkingen in de user interface. Windows based software aanpassen op het gebruik binnen een terminal server lijkt me niet veel complexer dan het aanpassen van een Windows applicatie van single user die met administrator rechten draait naar multi user met beperkte rechten en meerdere gebruikers op 1 machine. Maar goed dat heb ik maar 1 keer gedaan voor een programma met ca. 100k regels, wellicht dat een Exact daar meer problemen mee heeft. (Of dat de prioriteiten ergens anders liggen.... Salarisadministratie van de betreffende klant draait nog steeds niet centraal omdat het niet geschikt is voor Windows server 2003. Meegaan met de tijd kennen ze daar blijkbaar niet eens, laat staan innoveren)

 

Genoeg 'nacht-gedachten', bedtijd ;D

Link naar reactie
  • 0

Dit hangt volledig af van hoe je het thin-client verhaal benaderd. Op mijn huidige werk wordt Terminal Server gebruikt, en hiervoor volstaat per client ongeveer 15KB/s. Vermenigvuldig dit met het aantal gebruikers, en je hebt een idee van hoeveel bandbreedte je nodig zult hebben. Ik heb bij ons nog nooit iemand over snelheid horen klagen (ook al zitten sommigen op 256kbps). Wat je niet moet vergeten is dat bandbreedte bij een dergelijke opzet minder belangrijk is dan latency. Het heeft dan ook de voorkeur om bij beide kantoren gebruik te maken van dezelfde provider, zodat jouw verkeer niet over het internet gerouteerd hoeft te worden. Ik weet ook niet hoe je de VPN opzet, doe je dit per client of heb je een gecentraliseerd connectiepunt waar de gegevensstroom doorheen gaat. Dit laatste scheelt natuurlijk veel overhead in netwerkverkeer.

 

Het voordeel van een Terminal Server oplossing is het feit dat data verschoven wordt op het LAN (zeg 100Mbit), en alleen de screen-output naar de gebruiker toegestuurd wordt, vandaar dat dit maar weinig bandbreedte vergt (de genoemde 15KB/s). Het maakt dan dus niet uit of je grote hoeveelheden data heen en weer schuift, zolang deze maar op het LAN verschoven worden.

 

Ik heb nu geen tijd om het verder uit te diepen, maar als je vragen hebt, stel ze dan hier even, dan probeer ik er vannacht als ik terugben nog ff naar te kijken :)

Link naar reactie
  • 0

Moredruid dank voor je reactie. Ik ga m'n verbinding eens dichtknijpen tot 15kB/s (je bedoelt kilobytes neem ik aan) en kijken hoe dat werkt. Ik neem aan dat de resolutie waarop gewerkt wordt nog van invloed is. Op welke resolutie werken jullie? En wat voor soort werkzaamheden worden er op de TS bij jullie gedaan. Het gaat hier om 8 uur per dag administratief werk. Kan me voorstellen dat even iets inkloppen of continue werken het gevoel 'het is traag' nogal beinvloeden.

 

Vanwege de relatieve onbetrouwbaarheid van adsl zat ik te denken aan een huurlijn. Deze krijg je met een 99,9 uptime SLA. Latency zal ook geen probleem zijn. Prijs van die lijs is ook wel overheen te komen, zeker als je ze met ADSL account vergeljikt met een lage overboeking.

Link naar reactie
  • 0

even antwoord op je vragen:

- jup, kilobytes per second

- resolutie: pin me er niet op vast, maar ik dacht 1024*768, full screen

- werkzaamheden: varierend van af en toe ingelogd op het systeem tot volledige administratieve werkdag, werkend met oa perfectview, een aantal database-driven applicaties van Pink-Roccade, camerabewaking en alarmering/logging met remote control over de webbrowser, office applicaties, mail (o.a. exchange), verschillende internet banking applicaties, Intellact (database-driven applicatie voor clientendata in de zorg). Dit is maar een greep uit ons aanbod.

 

In principe voldoet de gemiddelde business DSL lijn prima, leased line geeft je natuurlijk wat meer bandbreedte/lagere latency in de toekomst (dus als je groei verwacht is het nu misschien duurder, maar op langere termijn goedkoper). Wij werken zelf voornamelijk (98%) met DSL lijnen via E-pacity van KPN.

 

Achtergrond van mijn huidige werk:

Een stichting voor gehandicaptenzorg in het Zuiden van het land. Wat cijfers:

- aantal werkstations: 500

- aantal gebruikers: ~1700 (in de zorg zijn er veel part-timers, vandaar)

- aantal locaties: ~50, 2 datacenters (we zijn aan het migreren naar 1), ongeveer 48 kleinere locaties. Een aantal van de kleinere locaties zijn volledig ingericht voor WiFi.

- aantal TS in cluster: 4

- gemiddelde load per server: 20 tot 30 users nominaal, belasting op de server weet ik niet precies, ik heb deze week vakantie dus ik kan het niet ff nakijken voor je ;)

- totale serverpark (incl. TS): 23 (elke serieuze applicatie heeft zijn eigen server ivm minimalisering van TS downtime voor andere applicaties, denk hierbij aan database-driven applicaties, mail & groupware, enz).

- LAN infrastructuur: alle servers zitten op een gigabit backplane. Dit wordt met workgroupswitches (1 Gbps uplink) omgezet naar een 100Mbit voor het werkstation LAN. Verkeer van buitenlocaties varieert van 256/128kbps ADSL (1 of 2 werkstations) tot aan 1Mbit leased line (60 werkstations), centraal gerouteerd met 2 Cisco 2650's. WAN lijnen: 1x 1Mbit leased line (WAN > LAN), 1x 2Mbit SDSL (internet connectie).

 

Zo... da's een berg info die misschien wel handig kan zijn. Mocht je meer info dan lees ik 't wel :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.