• 0

Belastingcontrole

Hallo leden van dit forum

 

Graag wil ik jullie een vraag stellen.

Vorige week heb ik voor mijn eenmanszaak een belastingcontrole gehad over het jaar 2011.

Het ging over het feit dat de BTW aangiftes ( omzet) in dat jaar niet overeen kwamen met het bedrag dat is ingevuld bij de aangifte inkomstenbelasting.

Toen de beste man bij mij thuis was kwam al snel naar boven wat er fout was. Hun systeem/ computer had het bedrag van 1d ook als omzet aangegeven.

Het bedrag wat ik daar had ingevuld was de grondslag voor de bijtelling van de auto!

Ik was zeer verbaasd waarom deze man zich hier niet op had voorbereid, hij had niet eens de moeite genomen om van te voren de BTW aangiftes door te nemen. Hij kwam naar mij toe omdat hun computer een fout had gesignaleerd!

 

Als freelance journalist heb ik zowel met belaste als onbelaste diensten te maken. Tot voorheen waren het alleen belaste diensten. Maar nu heb ik ook onbelaste diensten gefactureerd. Ik had begrepen dat de onbelaste diensten niet op de aangifte omzetbelasting vermeld moeten worden.

Jullie voelen mijn vraag denk ik al aan;

Nu krijg je dus wel een verschil in de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting.

 

Heeft iemand hier ervaring mee, en heb ik nu de kans dat ze weer voor niks voor me deur staan?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu krijg je dus wel een verschil in de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting.

 

Dag h.dewit,

 

Dit klopt, maar zou niet moeten leiden tot nadere controle. Je hebt nu gewoon een controle gehad omdat het printje van de computer niet nader onderzocht was door de inspecteur. Ik zou dit beschouwen als een incident.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost

Bedankt voor uw antwoord.

Ik had net de belastingtelefoon gebeld met de vraag of de onbelaste omzet ook op de aangifte BTW moet worden ingevuld.

Het antwoord hierop was ja, bij 0%. Klopt dit wel?

 

Mijn andere vraag gaat over de FOR.

Ik ben bezig mijn aangifte I.B. voor te bereiden.

Toen mijn omzet nog wat hoger was heb ik een aantal keren de FOR toegepast zodat ik buiten schijf 4 viel. Deze staat nu ook op mijn balans.

Over het jaar 2012 heb ik een veel lagere winst dan de jaren daarvoor.

Mag ik nu de FOR gaan verlagen zodat het verlaagde bedrag bij mijn winst wordt opgeteld.

In 2012 val ik namelijk net binnen schijf 2, wanneer ik de FOR ga verlagen betaal ik dan ook I.B. in schijf 2. Dat is een stuk aantrekkelijker.

Ik weet alleen niet of dit mag.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik had net de belastingtelefoon gebeld met de vraag of de onbelaste omzet ook op de aangifte BTW moet worden ingevuld.

Het antwoord hierop was ja, bij 0%. Klopt dit wel?

 

Nee dat klopt niet. Is ook niet logisch. Omzet met 0% BTW (bijv. vanwege export) is iets anders dan vrijgestelde omzet.

Omzet met 0% BTW is nog steeds belaste omzet, alleen is het tarief 0%.

 

Het verschil zit er daarin dat bij omzet met 0% wel de BTW op kosten en uitgaven als voorbelasting meetelt.

Bij onbelaste omzet mag de BTW op kosten en uitgaven die verband houden met die omzet juist niet als voorbelasting meegenomen worden.

 

 

Mijn andere vraag gaat over de FOR.

Ik ben bezig mijn aangifte I.B. voor te bereiden.

Toen mijn omzet nog wat hoger was heb ik een aantal keren de FOR toegepast zodat ik buiten schijf 4 viel. Deze staat nu ook op mijn balans.

Over het jaar 2012 heb ik een veel lagere winst dan de jaren daarvoor.

Mag ik nu de FOR gaan verlagen zodat het verlaagde bedrag bij mijn winst wordt opgeteld.

In 2012 val ik namelijk net binnen schijf 2, wanneer ik de FOR ga verlagen betaal ik dan ook I.B. in schijf 2. Dat is een stuk aantrekkelijker.

Ik weet alleen niet of dit mag.

 

Nee, dat mag alleen als de afname verplicht is (bijv. als je twee jaar op rij de 1.225 uren niet gehaald hebt) of als je de FOR afstort in lijfrentebanksparen of een lijfrenteverzekering.

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.