• 0

Verrekenen privé-gebruik auto vennoot

Ik ben al jaar of 8 ondernemer en heb mijn eigen bedrijf en hiernaast ook nog een vennootschap met mijn compagnon.

 

Nou is het zo dat mijn compagnon tijdelijk gedetacheerd op een project zit en de facturatie geschied via de VOF. Aan het einde van het jaar zullen we de winstuitkering bijstellen om dit verschil te compenseren. Tot dusver gaat het goed.

 

Nu is het echter zo dat mijn vennoot ook een auto nodig had en deze is vrij snel geregeld. Deze auto is relatief duur, namelijk zo'n 1400 euro per maand met alles (shortlease+benzine). Oorsponkelijk hadden we afgesproken dat deze auto zo rond de 800 euro zou gaan kosten.

 

Ik zit nu met het probleem dat er aan dit project eigenlijk veel te weinig wordt verdiend, de kosten van de auto wegen eigenlijk niet op aan het werk, er moet een goedkopere auto komen of iets anders. Mijn vennoot is recent verhuisd en woont nu in Amsterdam dus een auto is niet handig. En we zijn nu overeengekomen dat we nu alleen een auto huren als het nodig is (waarschijnlijk 3-4 keer per maand) wat enorm scheelt in de kosten.

 

Zolang de klant betaalt dan is er geen probleem echter was er bijvoorbeeld een afspraak gemaakt dat de klant deze week 5000 euro zou betalen vervolgens storten ze nog niet eens de helft zonder verdere omschrijving, ik heb echt het gevoel dat ze bezig zijn met paniekvoetbal voor mij dus zaak voor een exitstrategie met die klant. Eerste stap is kosten besparen.

 

Ik wil echter ook duidelijke afspraken gaan maken ook over het privégebruik van zo'n auto of ander vervoersmiddel. Het is verplicht dat er een sluitende kilometerregistratie is, als hij dat niet wil doen dan moet hij een eigen eenmanszaak starten en dan daar zijn gang gaan maar niet onder mijn bewind. Mijn voorstel is om een GPS-tracker te installeren en dan de afspraak te maken dat zolang de klant betaald voor brandstof+kilometers auto deze kosten op het project worden gezet, is er geen afspraak of was de rit privé en verder niet te verantwoorden dan wordt dit gekort op de winstuitkering.

 

Het is niet dat ik mijn compagnon niet vertrouw maar hij kan gewoon niet met geld omgaan. Hij is een goed verkoper maar moet zich niet bezig houden met administratie, dat beseft hij zich ook en die rolverdeling hebben we en perfect werkt. Alleen hierin zijn duidelijke afspraken belangrijk.

 

In de toekomst als we een eigen BV hebben of iets dan zou ik gewoon voor pleiten om een auto op de eigen holding te zetten en dan eventueel een kilometervergoeding te factureren naar de werkmaatschappij. Maar eigenlijk zou dit al in de managementfee moeten zitten.

 

Er zijn mensen die deze situatie herkennen en hoe gaan ze ermee om?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag mostofnow

 

Ik begrijp iets niet. Je schrijft eerst:

En we zijn nu overeengekomen dat we nu alleen een auto huren als het nodig is (waarschijnlijk 3-4 keer per maand) wat enorm scheelt in de kosten.

 

en dan:

Ik wil echter ook duidelijke afspraken gaan maken ook over het privégebruik van zo'n auto of ander vervoersmiddel. Het is verplicht dat er een sluitende kilometerregistratie is, als hij dat niet wil doen dan moet hij een eigen eenmanszaak starten en dan daar zijn gang gaan maar niet onder mijn bewind

 

Als je toch af en toe een auto huurt dan is een tracker toch niet meer nodig?

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De oude situatie was dat we een short lease auto hebben, dit wil zeggen een auto die je elke dag kan opzeggen, eigenlijk gewoon per maand huren dit kost zo'n 30 euro per dag.

 

De nieuwe situatie is dat we nu alleen een auto huren als we die nodig hebben, dat is per dag dubbel zo duur, ongeveer 60 euro per dag.

 

Feitenlijk huren we nu al een auto, maar het lijkt mij wel dat je een verantwoording moet houden voor de kilometers? Er zitten nou eenmaal privé-kilometers tussen.

 

Dat het makkelijker is om een auto die je per keer huurt te verantwoorden begrijp ik, maar nog steeds moeten we die koppelen aan een project.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.