• 0

Samenwerken: 1 factuur of ieder zijn eigen factuur?

Ik ben erg benieuwd naar jullie gewaardeerde mening over het volgende:

 

Om complete oplossingen (webbased) aan te kunnen bieden werk ik samen met twee tekstschrijvers en sinds kort een fotograaf.

 

Tot nog toe stuurde iedereen zijn eigen factuur, ook al maakte zijn/ haar werk deel uit van een groter geheel. Dit kan vriendelijker naar de klant toe denk ik ook al zegt deze er geen probleem mee te hebben.

 

Elke partij opereert onder zijn/haar eigen naam.

 

Bij één factuur komen er wel een paar vraagstukken bovendrijven. Hoe verdeel je netjes het risico? Doen we er sowieso wel goed aan allemaal onder eigen naarm te opereren? Welke algemene voorwaarden hanteer je?

 

Hoe hebben jullie 'samenwerken' praktisch ingericht?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is een joint venture misschien een optie?

 

De meest gangbare andere weg is het optreden jegens de klant van een van de samenwerkende bedrijven. De anderen handelen voor en faktureren aan dit bedrijf. Voor risico's zijn er regres en vrijwaring. Let er alleen op dat je van een kale kip niet kunt plukken. Informeer eens bij je verzekeringsadviseur over de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven.

 

Je kunt in je contract met de klant natuurlijk precies opnemen wie wat doet en welke verantwoordelijkheid draagt. Dat wordt immers daar geregeld en niet in de faktuur. Zorg wel dat de geldstromen in de vorm van fakturen duidelijk worden.

 

De joint venture is echter mijns inziens de beste oplossing.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ervoor kiezen om de tekschrijvers etc. aan jou te laten factureren, waarbij jij het totaalbedrag bij de afnemer in rekening brengt. Ik doe het zelf op die manier, maar de delen die door derden worden utigevoerd zijn daarbij relatief klein.

 

Het probleem is namelijk dat jij het betalingsrisico bij de klant gaat dragen, tenzij je daarover duidelijke afspraken maakt. Dat laatste is van groot belang: zodra een klant niet betaald zou jij anders met de openstaande rekening zitten, maar je toeleveranciers wel gewoon moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

Is en blijft een lastig onderwerp. Het hangt ook een beetje af van jullie rechtsvorm ,de manier waarop jij of jullie handelen, en naar de klant toe optreden. Ik neem aan dat je zelf het contact met de klant hebt, en deze 'binnenhaalt', en de overeenkomst aangaat. Op dat moment maak jij de afweging of het een klant is die de rekening gaat betalen of niet, cq schat je het risico in of je betaald krijgt, of gezeur.. Jouw 'leveranciers' (tekstschrijvers/fotograaf) zijn daar dus van afhankelijk als jij ze voor zo'n opdracht inschakelt. Dan lijkt het mij niet reel om het risico op hun af te wentelen.

 

Apart factureren aan de klant vind ik niet klantvriendelijk, en doen wij dan ook niet. Je zou van jou klant een aanbetaling kunnen vragen om het risico van 'voorfinancieren' wat af te dekken.

 

Afhankelijk van jullie samenwerking/verhouding kun je ook een VOF overwegen, waarnaast je jullie eigen bedrijven laat bestaan.

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Wat de rechtsvormen betreft:

 

3x een eenmanszaak

1x een vof

 

Olaf, 'joint venture' is een term die ik te pas en te onpas gebruik. Ook de definitie die ik hier heb is niet duidelijk. Wat voor vorm heb jij concreet in gedachten? Alleen een samenwerkingscontract of het opstarten van een gemeenschappelijke onderneming?

 

Een joint venture in de vorm van een nieuwe onderneming vind ik niet interessant. Partijen komen en gaan, ik kies voor zoveel mogelijk vrijheid om met nieuwe partijen samen te werken of de samenwerking op te zeggen. Wel is het interessant om een en ander onderling op papier te zetten.

 

In de beschreven situatie (tekstschrijver en fotograaf zijn leveranciers) is het inderdaad niet fair om het risico te delen mocht een klant niet willen betalen.

 

De samenwerking bestaat echter ook uit bijvoorbeeld een gezamenlijke mailing. Alle partijen kunnen met klanten komen die voor ons allen werk opleveren. Ik denk dus dat het verdelen van het risico niet zo'n gek idee is.

 

Om weer terug te komen op de joint venture...Misschien is het een idee de samenwerking vorm te geven in gezamenlijke algemene voorwaarden en een onderling contract waarin we het risico delen en ook eventuele inningskosten van een incasso bureau.

 

Bestaan hier standaard contracten voor? Ik ga google eens voor dit karretje spannen. ALs iemand een goede en interessante link heeft hou ik me aanbevolen. Ik wil niet dat ik dagen bezig ben om de samenwerking vorm te moeten geven. Er moet gewerkt worden, als het even kan samen :)

 

Als een en ander op papier staat is een gezamenlijke factuur geen probleem meer denk ik en een meer klantvriendelijke oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is de maatschap wat voor jullie. Deze voert dan een gemeenschappelijke administratie en factureert aan de opdrachtgever waarbij de inkomsten worden verdeel aan de hand van de inbreng van de individuele maten bij de betreffende opdracht. Wordt vooral veel gebruikt door medische beroepen, maar kan voor jullie wellicht ook uitkomst bieden

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Joint venture is in beginsel ieder samenwerkingsverband. In de praktijk zie je daar meestal een minimale juridische vorm aan verbonden worden. Als je over eenmanszaken en vofs praat is de vof de meest gekozen vorm. Dat is echter alleen interessant wanneer het samenwerkingsverband een min of meer langere tijd duurt. Voor een jaar is toch wel het minste.

Een nadeel van een joint venture in de vorm van een vof is het feit dat ieder der partijen voor de volle mep aansprakelijk is tegenover de klant. Je hebt onderling dan regresmogelijkheden. Als echter de verantwoordelijke partij niks heeft, dan loop je alsnog tegen de lamp.

 

De meeste issues die je noemt zijn juridisch niet zo relevant. Een mailing namens een samenwerkingsverband is geen probleem, zolang de aanspreekbare juridische entiteiten maar duidelijk vermeld worden en hun verhouding tot het samenwerkingsverband.

 

Je probleem is de juridische band die ontstaat met de klant. Je kunt niet een enkele faktuur sturen namens PartnerA en PartnerB. Het enige wat je kunt doen is contractueel regelen wie de opdrachtnemers zijn en wie voor welke activiteit aansprakelijk is. Ik bedenk nog de volgende mogelijkheid:

 

De samenwerkers onderling:

- Stel contracten op met je "onderaannemers" waarin je jouw betalingsverplichting opschort tot de eindklant heeft betaald en zelfs die betalingsverplichting wordt ontbonden wanneer mocht blijken dat de klant niet meer zal (kunnen) betalen.

- Neem in dat contract ook een verplichting op voor het sluiten van bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen. Daarbij moet ook een controle mechanisme worden ingebouwd, zodat kan worden vastgesteld of de premie betaald is en de dekking voldoende is. Je verzekeringsadviseur kan je hierbij van dienst zijn.

- Hanteer standaard algemene voorwaarden, zoals die van de FENIT (zie www.fenit.nl) Die kun je gebruiken zonder lid te worden, mits je dat gebruik maar meldt.

 

De samenwerkers onderling en de klant:

- Zorg dat de "aannemer" zijn verplichtingen kan nakomen wanneer een van de "onderaannemers" in verzuim blijft. Bouw in je contracten ontsnappingsclausules in om termijnen te verlengen. Stel namelijk dat je over een maand een product moet opleveren en de tekstschrijver wordt in de laatste week ziek. Je moet dan zijn werk kunnen opeisen en ergens anders laten afmaken. Tegenover je eindklant moet je de levertermijn kunnen uitstellen om de verloren tijd kunnen inhalen.

 

Richting klant:

- Betrek alle partijen bij het contract met de eindklant. Breng in je contract met de eindklant duidelijk naar voren dat er meerdere partijen zijn die elk een deel van de opdracht uitvoeren voor hun eigen rekening en risico, maar dat de fakturatie wordt verzorgd door een van deze partijen (met name noemen welke)

Het kan zijn dat dit in conflictsituaties over de faktuur geen stand houdt. Dan moet je kunnen terugvallen op de regels die ik gaf ten aanzien van de verhoudingen tussen de samenwerkers onderling.

 

Heb je hier iets aan? Ik raad je wel aan om een eventueel modelcontract aan een deskundige voor te leggen. Je kunt je met verkeerde bewoordingen lelijk in de vingers snijden. Edward biedt met 4Legal een mogelijkheid.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.