• 0

Aanleveren boekhouding

Adviseurs,

 

 

Ik wil graag een boekhouder gaan raadplegen om mijn administratie over te nemen.

Heb het al een tijd zelf gedaan maar heb er steeds minder tijd voor.

 

Bij mijn zoektocht kom ik 2 verschillende vormen van het aanleveren van de map tegen.

De een zegt dat ik elk kwartaal de betaalde facturen achter de bankafschriften. Moet doen.

De ander zegt dat ik een tabblad moet aanleveren met de verstuurde facturen, de ontvangen facturen/ bonnen en een met de bankafschriften.

Nu lijkt me optie 2 de meest logische omdat je alles aan de hand van factuurdatum moet indienen voor de omzetbelasting.

Wanneer je optie 1 doet krijg je toch te maken met facturen die in kwartaal 2 verstuurd zijn maar in kwartaal 3 betaald zijn eigenlijk in kwartaal 2 meegenomen moeten worden voor de btw maar dit dus niet kan.

 

Iemand ervaring met deze aanlever methoden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naar mijn mening is methode 1 hopeloos achterhaald.

 

Een kantoor die op een dergelijke manier werkt, zal over het algemeen de boekhouding bijhouden vanuit de bank/kas (op kasstelsel). Terwijl de meeste boekhoudingen juist op basis van factuurstelsel moet worden bijgehouden.

Los van de vraag of het via methode 1 belastingtechnisch juist is, moet je jezelf afvragen of een dergelijke kantoor de tijd neemt om je administratie goed te doen. Als je via een normale crediteuren en debiteurenadministratie te werk gaat (methode 2) dan is de administratie over het algemeen overzichtelijker en valt een dubbele betaling (of erger openstaande posten) eerder op en kan er wat aan gedaan worden.

Methode 2 dus.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Verkoopfacturen boek ik altijd in apart, dus o.b.v. factuurstelsel. Inkoopfacturen doe ik soms o.b.v. kasstelsel (methode 1), soms op basis van factuurstelsel (methode 2).

 

Bij grotere administraties (meer dan 200 inkoopfacturen per jaar) pas ik methode 2 toe, omdat dat dan inzichtelijker wordt. Meestal probeer ik dan met de klant af te spreken dat hij/zij zelf al de inkoopfacturen nummert en deze nummering terug laat komen in de betaalomschrijvingen, zodat op het bankafschrift (of de ingelezen bankmutaties) direct te zien is welke inkoopfactuur het betreft.

 

Bij kleinere administraties vind ik het kasstelsel prima (en sneller) werken. De kans dat een crediteur niet betaald wordt is vaak niet zo groot, ze sturen anders wel een herinnering.

Er is inderdaad een kans dat er inkoopfacturen van 20 juni zijn die pas op 15 juli betaald worden. Dan kan daar altijd nog een crediteur voor aangemaakt worden, maar meer dan 10 crediteuren op jaarbasis levert dat vaak niet op.

 

Ik zou zeggen, ga gewoon in gesprek met de boekhouder waar je een klik mee hebt, en blijf constant aan hem vragen "hoe kan ik het zo aanleveren dat het voor jou in één vloeiende beweging die boekhouding in gaat?" Ieder heeft daar zijn eigen werkwijze in, die niet per se fout hoeft te zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.