• 0

Procedure na bouwfouten

Goedendag,

Ik zit met mijn handen in mijn haren en weet totaal niet wat ik moet doen. Vandaar dat ik hier op wat tips ga vragen.

Mijn ouders en ik (VOF) hebben een leuke restaurant waarin de keuken nodig verbouwd moest worden. Op Internet heb ik toen een aannemer gevonden en met hem samen de stappen doorgenomen. Na in totaal 4 offertes te hebben gevraagd van verschillende aannemers, kwam deze het beste uit, qua prijs en qua "ervaring".

 

De werkzaamheden liepen super vermoeiend. Alles was "onmogelijk" en koste te veel tijd. Hij zou alles binnen 2 weken klaar hebben, maar heeft er uiteindelijk 2 dagen langer over gedaan. Zelf hebben we het meest gedaan (alles weer naar binnen tillen en etc omdat hij in tijdnood kwam). Zijn werktijden zijn 8:30 tot 16:30 volgens ons contract. Toch komt hij telkens later, rond 10:30, vanwege inkoop bij de bouwgroothandel.

 

Wij hebben totaal geen ervaring met aannemers voor het verbouwen van de hele keuken....

Aangezien wij toch echt weer zsm open willen zijn, hebben we maar alles met kapot gebeten lippen geaccepteerd.

 

Nu is hij klaar en is het een en al prutswerk. Vloer is iets hoger bij de putten (terwijl we hadden afgesproken dat het af liep). Hij heeft enkele putten vervangen voor te kleine putten (water stroomt dus veel te traag weg).

 

Nu die klaar is wilt hij natuurlijk zijn laatste termijn geld plus meerwerk.

Ik wil dat hij nog zijn werk afmaakt en alles in orde maakt zoals ik het wil (en afgesproken heb met hem). Hij ontkent alles en zegt dat hij geen tijd meer heeft, want zijn andere project moet ook afgerond worden.

 

Sta ik in mijn recht als ik de laatste 10% niet betaal tot hij alles af heeft, zoals ik het wil? Veel kan hij niet meer aan de putten en afvoer doen. Nu niet meer, toen wel, maar toen wilde hij ook geen andere put en afvoer halen, omdat het onmogelijk was (volgens hem).

 

Achteraf ging ik op onderzoek uit, alle "erkenningen" op zijn website zijn vals. Bij geen instantie kennen ze hem. Hij adverteert ook met erkende aannemer/bouwbedrijf op Google.

 

Een gang naar de rechtbank schuw ik niet, maar het kost wel enorm veel tijd en geld. Toch zit dit mij heel diep. Enig tips voor mij?

 

Mvg,

Kx22

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Tuurlijk absoluut niks meer betalen, m.i. sta je volledig in je recht.

 

Huur een ander bedrijf in om zijn werk te inspecteren, zoek een aannemer van deze lijst af, ik zou dan ook een loodgieter van deze lijst af halen.

 

Zo'n inspectie en rapportage kost wat geld, maar je staat wel sterker.

 

Daarna zou ik kijken voor vervolgstappen. :)

 

Je kan screenshots maken van de website, maar volgens mij heb je ook zelf een onderzoeksplicht om erkenningen te verifiëren op echtheid en geldigheid. Ik ben er niet zeker van.

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie, ik weet niet precies wat er in de overeenkomst heeft gestaan en wat er in de algemene voorwaarden staat (daar staat vast iets in over 'oplevering' , verplichtingen aannemer en wat als de aannemer daar niet aan voldoet) maar sowieso direct een aangetekende brief sturen waarin je aangeeft dat je de werkzaamheden zoals die nu zijn niet accepteert, de punten die niet goed zijn aangeven (indien mogelijk met een referentie naar de opdracht) en tevens een deadline erin zetten. Bijvoorbeeld een week waarin je hem de kans geeft om het alsnog naar behoren op te lossen en anders behoud je je het recht voor om de werkzaamheden door een derde uit te laten voeren, dat gaat uiteraard vanuit het bedrag wat je tot nu toe hebt ingehouden en indien dat niet genoeg is dan stel je de aannemer aansprakelijk voor de rest (zal alleen niet makkelijk zijn om dat binnen te halen).

 

Tevens aangeven dat je bedrijfsschade leidt ten gevolge van het niet volgens afspraak (refererend aan de opdracht) uitvoeren, die schade zal je eveneens op hem verhalen (bijvoorbeeld een bedrag per kalenderdag). Als het voor komt dan is bewijs van belang, je moet duidelijk hebben aangegeven dat je de situatie niet accepteert en de aannemer in de gelegenheid stellen om een en ander op een juiste manier op te lossen. Succes.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Op deze situatie is niet een-twee-drie een antwoord te geven. Wel kan ik je wat algemene informatie geven.

 

Een aanbesteder heeft meerdere mogelijkheden, wanneer de aannnemer niet op de afgesproken wijze presteert. Allereerst kun je denken aan een vordering tot nakoming, eventueel in combinatie met schadevergoeding. Ook kun je vervangende schadevergoeding eisen. Aangezien de aannemer zelf ook schuldeiser is (aanneemsom), dan ligt het voor de hand de eigen prestatie (betalen aanneemsom) op te schorten. Dit houdt in dat je aangeeft dat je de betaling opschort totdat de aannemer het contract juist heeft uitgevoerd. Tot slot geeft iedere tekortkoming in de nakoming van het contract het recht om het contract te ontbinden, tenzij de wanprestatie van bijzondere aard is of te gering is.

 

Iedere situatie is uniek, ik kan daarom geen concreet advies geven. Laat je in deze zaak goed adviseren door een jurist of advocaat. Zij kunnen jou de juiste strategie aanreiken en nader adviseren over mogelijke kosten. Verder is het verstandig direct zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen: maak zoveel mogelijk foto's op verschillende momenten, maak notities van de gesprekken, zet verder alles op schrift, etc.

Met vriendelijke groet,

 

Nico Bouwman | jurist | Rein advocaten & adviseurs | www.rein.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch zit dit mij heel diep. Enig tips voor mij?

 

Mvg,

Kx22

 

 

Zoals wel vaker gezegd en geschreven op dit forum, er wordt om tips of advies gevraagd, de tips worden ook gegeven en een simpel bedankje of een terugkoppeling wordt dan jammer genoeg niet meer gegeven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.