• 0

aandelen verplicht verkopen of niet

ik ben aandeelhouder voor 4,9%,. Momenteel loopt het zakelijk gezien minder.

In 2012 ben ik ontheven van mijn taak als directeur. Mondeling. niets schriftelijk. Er is een interim management gekomen.

Het bedrijf valt voor de 95,1% onder een groot internationaal concern.

Er is mij gezegd dat ik mijn aandeel moet inleveren tegen € 0,00, omdat ze niets waard zouden zijn.

Ik heb echter 7 jaar lang dag en nacht gewerkt om dit bedrijf op te bouwen.

Bij de notaris ben ik geweest, maar die kan mij ook niet echt verder helpen.

Wat kan ik het beste doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bartje

 

Aandelen opeisen tegen nul euro gaat zomaar niet. Hooguit heb je een aanbiedingsplicht aan het concern als je taken als bestuurder ingetrokken zijn. Of dat zo is zou dan moeten blijken uit de statuten, managementovereenkomst of aandeelhoudersovereenkomst. Vaak te vinden onder het kopje aanbiedingsplicht of blokkeringsregeling.

 

Soms kan bij aanvang een terugverkoopverplichting zijn opgenomen in de aandeelhouders- of participatieovereenkomst tegen een vooraf vastgesteld bedrag. Zo niet dan geldt het volgende:

 

Bij een aanbiedingsplicht hoort dat jij de aandelen aanbiedt tegen een prijs die jou schikt. Het is aan het moederbedrijf om jouw voorstel te aanvaarden of niet. Eventueel doen ze een tegenbod.

 

Ik elk geval is het zo dat als er geen terugverkoopverplichting is overeengekomen dat ze jou niet kunnen dwingen om je aandelen voor niets aan hen te leveren.

 

Check dus e.e.a. en doe wellicht een voorstel tot overname tegen een jou conveniërende prijs.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ga vanavond in het aandelenregister kijken. Volgens mij is het zo dat als ik ze wil verkopen ik dit als eerste aan het concern moet doen.

 

Maar wat als het concern een geldbedrag stort als investering waar ik niet in mee kan gaan, omdat mijn liquide middelen hiervoor ontbreken? Dan zal mijn aandeel zeker minder waard worden toch?

En is het zo dat als het financieel minder gaat je zo maar kan zeggen dat het aandeel niets meer waard is. het bedrijf wat ik heb opgebouwd vertegenwoordigd toch ook een bepaalde waarde.

Link naar reactie
  • 0

Maar wat als het concern een geldbedrag stort als investering waar ik niet in mee kan gaan, omdat mijn liquide middelen hiervoor ontbreken? Dan zal mijn aandeel zeker minder waard worden toch?

En is het zo dat als het financieel minder gaat je zo maar kan zeggen dat het aandeel niets meer waard is. het bedrijf wat ik heb opgebouwd vertegenwoordigd toch ook een bepaalde waarde.

 

Een investering hoeft niet per se door jou meebetaald te worden. Wel kan het concern besluiten nieuwe aandelen uit te geven waardoor jij veder verwatert. Of dat zonder jouw akkoord kan is een tweede, zie statuten.

 

Of een bedrijf überhaupt waarde vertegenwoordigt is nog maar de vraag. Een bedrijf dat winst maakt maar overladen is met schulden kan rustig niets waard zijn.

 

En ga ook vooral eens te rade bij een advocaat n.a.v. Ronadinho's opmerking. Kan maar zo zijn dat je ontslagbescherming geniet en dat je helemaal niet zomaar uit je functie gezet had kunnen worden.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In de KvK staat dat ik alleen/zelfstandig bevoegd ben.

In het aandelenregister staat "de bestuurders kunnen ten allen tijde door de algemene vergadering van aandeelhouders worden geschorst en ontslagen met dien verstande dat voor een besluit tot ontslag vereist is van tenminste tweederde van het aantal geldig uitgebrachte stemmen welke tweederden tenminste de helft van het geplaatste kapitaal moeten vertegenwoordigen".

 

Er is overigens geen vergadering geweest waarin ik betrokken ben om mijn functie neer te leggen. Het is mij medegedeeld.

Nu heb ik een andere functie, maar op papier ben ik nog steeds directeur/ aandeelhouder.

De jaarrekening 2011 is met een verlies afgesloten van nog geen € 50000. Dit bedrag werd ten laste van de algemene reserves gebracht.

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik snel maatregelen nemen om je functie als bestuurder te beëindigen. Nu ben je aansprakelijk voor het beleid van de BV maar in de praktijk is het jouw pakkie an niet meer.

 

Daarbij, ontslag als bestuurder zonder dat je opgeroepen bent voor de AvA waarin dit besloten is, kan sowieso niet. Feitelijk had je het niet tegen kunnen houden, maar die AvA oproep had je minstens moeten bereiken.

 

Wellicht even twee uurtjes advies inkopen bij een advocaat?

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.